Ma még mindenki azt az összeget latolgatja, amennyit a Mol kínálni fog a horvát INA közkézhányadon lévő 30,15 százalékáért. Háda Bálint, a Quaestor elemzője szerint az ajánlat 1,7-1,8 milliárd dollár körül lehet, ami azonban felmehet akár 2 milliárd dollárig. Amennyiben a mostani tulajdonosok – háborús veteránok, Citibank, kisbefektetők – elfogadják a budapesti ajánlatot, úgy a magyar olajcég 50 százalék felé kerülhetne az INA-ban, amivel döntő befolyásra tenne szert. A Mol egyelőre 25 százalékos tulajdonos a horvát cégben, míg a horvát állam 44,84 százalékot továbbra is megtartott eddig. Az elemzők szerint a mostani lépés megfelel a Mol stratégia irányainak és az egyik legmeghatározóbb elem annak teljesülését illetően.
OMV sem hagyja annyibanÁm valószínűnek tűnik, hogy az osztrák OMV is nyilvános ajánlatot fog tenni ezekre az értékpapírokra. Az ajánlat feltehetően jobb lesz, mint a Mol által tett, és nagy kérdés mi lesz a következő lépés. Az OMV már korábban kifejezte azt a szándékát, hogy Közép-Európában kulcsszerepre törekszik, és ennek keretében tavaly nyáron megpróbálkozott a Mol felvásárlásával. Ebből a szempontból a horvátországi INA is kulcsfontosságú.
Háda Bálint azt is elmondta, hogy a történetnek csak az első fejezete az INA többségi részének megszerzése. A horvát cég fejlesztésekre szorul. A két tengerparti finomítóját mindenképp fel kell újítani, ami jelentős forrásokat igényel. Másrészt az INA mintegy 400 benzinkúttal rendelkezik, amely közül mintegy 50 elsőrangú. De a hálózat többi része alapos felülvizsgálatra szorul.
Az INA közkézhányadon lévő részvényei hozzávetőleg 31 százalékot tesznek ki, ebből 17 százalék van bevezetve tőzsdére, míg 7-7 százalék felett a cég jelenlegi dolgozói, illetve a veterán alap rendelkezik – olvasható a CIB által készített elemzésben. Mindebből jól látszik, hogy ha a Mol-nak nem sikerült a Horvát Állam 44,9 százalékos részesdéséből nagyobb pakettet megszereznie, úgy az ajánlat csupán formális lehet, hiszen nehezen képzelhető el az, hogy az állami részesdés nélkül a Mol 50 százalék fölé tudja növelni INA-n belüli részesdését, vélik a banknál.
Létezik-e valamiféle titkos megállapodás?Mindebből két dolog következik. Egyrészt a Mol nagyvonalakban már megállapodott az INA-ban történő újabb részesedésnövelés mértékéről, illetve formájáról, hiszen ha ez nem történt volna meg, úgy a Mol lépését a horvát kormányzat akár ellenségesnek is felfoghatná, ahogy azt egy éve a magyar vállalat menedzsmentje és a hazai politikai elit tette. Érdemes azonban visszaemlékezni az elmúlt hetek kormányfői egyeztetésére, mely után Gyurcsány Ferenc úgy nyilatkozott, hogy az újabb INA tranzakcióra akár már hónapokon belül is sor kerülhet. A magyar ajánlattétel az OMV számára azért sem egyszerű, mert, ha komolyan gondolják az INA megszerzését, úgy mélyen a zsebükbe kell nyúlni, hiszen abban az esetben a Mol 25 százalékát is meg kell vásárolnia. Amennyiben elfogadjuk azt az elemzői várakozást, mely szerint az INA 31 százalékos csomagjáért a Mol hozzávetőleg 2 milliárd dollárt adhat, úgy az OMV számára az INA bekebelezése minimálisan 4 milliárd dollárba kerülne, ami ugyan előteremthető, ám a mostani hitelpiaci helyzetben "nem kis összeg".
A Mol az ajánlattétellel egyértelműen jelezte, hogy az INA az ő felségterülete és bírja a Horvát Állam támogatását is, így nem érdemes a különböző piaci pletykákra hallgatni, miszerint az OMV-nek bármilyen mértékű reális esélye is lenne az INA megszerzésére. (Voltak ugyan olyan pletykák, hogy a Mol az INA részesedését elcseréli az OMV-nál lévő Mol pakettre, de ezt a magyar cég lépése cáfolta.) A Mol ezen feltételezést azzal is alátámasztotta, miszerint az ajánlattal meg kívánta erősíteni elkötelezettségét az INA-val való stratégia partnerség iránt, és egyben véget kívánt vetni a további spekulációknak.
A Mol esélyét az INA megszerzésére tovább növeli az OMV-vel szemben, hogy a hazai olajcég pontosan ismeri az INA eszközeit, illette növekedési lehetőségeit, hiszen a horvát partner stratégiájának a kialakításában maga a magyar társaság is aktívan részt vett. Ugyanezt az OMV nem mondhatja el magáról, így kijelenthető, hogy várhatóan a Mol még ebben a félévben értékes INA részesedéshez jut.
A CIB szerint azonban az egyik fő kérdés továbbra is az ár, amiről a Mol egyelőre nem árult el semmit, csupán sejtelmesen annyit, hogy "fair és realisztikus árat készül ajánlani a társaság minden részvényese számára". Ezen mondat a hétfői felfüggesztés utáni percekben meredek zuhanást váltott ki a Mol részvények piacán, mivel egyes piaci szereplők attól tarthatnak, hogy a MOL túl sokat fizethet. A részvény egészen 17700 forintig zuhant, ami a 18850 forintos pénteki záróár fényében közel 6 százalékos veszteséget jelentett.
Az ajánlati ár ugyan igen fontos árfolyam befolyásoló tényező lehet, azonban létezik egy ennél is fontosabb faktor. Nevezetesen az INA jövőbeli profitabilitása, illetve az a tény, hogy a Mol és a horvát kormányzat között létre jött-e már egy alku, ami a cég erőteljes profitnövekedését biztosíthatja akár már 2-3 éves távlatban. Ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy a hatósági üzemanyagárak miatt az INA profitja igen szerény volt az első negyedévet leszámítva, amikor is az INA hozzájárulása a Mol nyereségéhez toronymagas rekordot jelentő 4,6 milliárd forintot tett ki.
VMI