2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy szervezet sikeres működéséhez elengedhetetlen a dolgozók cég iránti elkötelezettsége. Az elkötelezettségük két formában jelenik meg. Egyrészt elkötelezettnek kell lenniük a vállalati célok elérésében, másrészt magához a vállalathoz is elkötelezettnek kell lenniük.

Ez a várakozás elmélet nem ad teljes választ a munka motivációs kérdéseire, hiszen nem tartalmazza az összes motivációs tényezőt amelyek befolyásolják a munka motivációt és pontosan nem lehet belőle előrejelezni a munka motivációs szintet sem. Mindezek ellenére egy keretet biztosít aminek segítségével felismerjük azokat a legfontosabb tényezőket, melyek a motivációt befolyásolják és, hogy hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

2. A motivációs szintnek és a dolgozói megelégedettség mértékének milyen hatásai vannak a munkahelyi viselkedésre, a teljesítményre, a fluktuációra és a hiányzásokra?

2.1. A munkával való megelégedettség és a teljesítmény kapcsolata

Korábbi elméletek azt az állítást támogatták, hogy az elégedett dolgozó eredményes dolgozó is egyben. Későbbi kutatások azt bizonyították, hogy ez nem szükségszerűen van így. A dolgozó addig a pontig motivált amíg azt gondolja, hogy ez vezet az értékes ösztönzés elnyeréséhez, amely pedig az elégedettség érzését idézi elő. Porter és Lawer azon a véleményen vannak, hogy nem az a leghatékonyabb módja a magas teljesítmény elérésének, hogy minden dolgozó elégedettségét egyenlő mértékben növeljük, hanem csak a legjobban tejesítő dolgozókét növeljük a teljesítésük mértékével megegyező mértékben.

2.2. A munkával való megelégedettség és a fluktuáció kapcsolata

Sorozatos kutatások bizonyították, hogy a munkával való megelégedettség és a fluktuáció kapcsolata negatív. Feltételezni lehet, hogy minél nagyobb a munkával való elégedettség mértéke annál kisebb az esélye a munkahely-változtatás bekövetkezésének. Természetesen más tényezőket is figyelembe kell venni mint például azt a kérdést, hogy mekkora a lehetősége annak, hogy a dolgozó egy másik állást megszerezzen. Ez is sok tényezőtől függ mint például a munkaerőpiac jellege, az egyén szakképzettsége stb. Így megtörténhet, hogy egy elégedett dolgozó egy jobb állás reményében megválik cégétől, míg egy kevésbé elégedett marad mert úgysem jutna jobb munkához. Általánosságban azonban az az állítás igaznak bizonyul, hogy a munka megelégedettség szintjének növelése csökkenti a fluktuációt.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!