4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A legutóbb kitűzött határidőnél néhány nappal hamarabb adhatják át a forgalomnak az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométeres autópálya-szakaszát. Itt épült meg a három kilométer hosszan a Somogyi-dombságban húzódó Kőröshegyi völgyhíd is. A teljes projekt 74 milliárd forintba került. Ugyanakkor ha minden jól megy, 2008-ban autópályán mehetünk a keleti határtól Letenyéig. Mfor.hu tudósítás.

A tervezettnél valamivel hamarabb, augusztus közepe-vége helyett augusztus nyolcadikán adják át a forgalomnak az M7-es autópálya 14 kilométeres szakaszát Zamárdi és Balatonszárszó között. Ehhez a szakaszhoz tartozik a 47 milliárd forintot felemésztő kőröshegyi völgyhíd is, amely 88 méter magas pillérével és több mint háromezer méter hosszával az elmúlt évek legnagyobb hídberuházása Európában. A teljes szakasz 74 milliárd forintba került.

A hídavatásra nagy erővel készülnek: augusztus első hétvégéjén is szerveznek rendezvényeket a három kilométer hosszú átkelőn, de az avatás napjára sem marad látvány nélkül az érdeklődő közönség. A tervek szerint motoros felvonulást rendeznek majd, eddig kétszáz tagú banda jött össze.

Megegyezni nem tudtak

Mint az ismeretes, a kőröshegyi völgyhidat nem a szükség szülte, mint az Alpok alagútjait, hanem az, hogy az 1500 lakosú Köröshegy község nem járult hozzá ahhoz, hogy az autópálya másképp haladjon át a térségen. Az M7-est 1964-ben kezdték építeni az M1-es autópályával együtt. A teljes, a Balaton déli partjánál vezető sztráda nyomvonalának terve is több mint harminc éve megvan.

Harminc év alatt azonban lényegében belenőttek a nyomvonalba a települések, amelyek nem akarták, hogy az organikusan fejlődő területet kettévágja a sztráda. Több tucat nyomvonaltervet utasított el az érintett Kőröshegy, így a Nemezti Autópálya Zrt. (azóta Nemzeti Inftrastruktúra Fejlesztő Zrt.) egyre távolabb tolta az autópálya vonalát a Balatontól. A somogy megyei erdőgazdaság azonban megvétózta a Kőröshegynél már megfelelő nyomvonalat, mert az már a Somogyi dombság erdőit veszélyzetette volna.

Hidat kellett építeni

Így nem maradt más hátra, minthogy alagutat vagy hidat építsenek - ebbe beleegyeztek mind a községek mind az erdészek. Azonban a híd terve sem újkeletű. Az első elképzelések még 1992-ből valók. Több éven keresztül tartott azonban a huzavona, hogyan is épüljön. Először acélszerkezetű hídról készültek tervek, majd több átdolgozás után a vasbeton szerkezet mellett döntöttek.

Tizenöt éve tervezik az M7-esen ennek a 17 kilométeres lyuknak a betöltését - mondta Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter a híd bejárása előtt tartott rövidke sajtótájékoztatón. Ezt a projektet 2004-ben örököltem, s az én feladatom az volt, hogy minél takarékosabban épüljön meg a szakasz.

Kritikus szakasz, de jövőre teljesen kész

Kóka emellett még megjegyezte: ez a szakasz volt az egyik legkritikusabb, minden kétséget kizáróan a legnagyobb terhet jelentette az autópálya hiánya a Balaton parti településeknek. Az átmenő forgalom valóban egy az egyben a balatoniakra és az ide látogató turistákra zúdult - persze az autósok számára sem kellemes, hogy Zamárdi és Balatonszárszó között szinte végig negyenes táblával lassítják a forgalmat.

A negyvenhárom éve elkezdett M7-es autópálya jövőre elérhet a határig. Ehhez egy hosszabb és egy aprócska szakaszt kell csak befejezni. Augusztusban adják át a Nagykanizsa-Becsehely vonalon a Sormás-Becsehely közötti szakaszt.

A legnagyobb lyukat, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 39 kilométert 2008-ban vehetik használatba az autósok. Szintén jövőre lesz kész a Letenye-országhatár közötti egy kilométeres sztrádarész, amelyet a Murán építendő híd köt majd össze Horvátországgal és egy 19 kilométeres leágazás Szlovéniával.

Ezzel az ötös számú páneurópai folyosó magyarországi szakasza teljes hosszában kész lesz. Az M3-as határig tartó szakaszát is átadják ugyanis addigra.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!