A hídavatásra nagy erővel készülnek: augusztus első hétvégéjén is szerveznek rendezvényeket a három kilométer hosszú átkelőn, de az avatás napjára sem marad látvány nélkül az érdeklődő közönség. A tervek szerint motoros felvonulást rendeznek majd, eddig kétszáz tagú banda jött össze.
Megegyezni nem tudtak
Harminc év alatt azonban lényegében belenőttek a nyomvonalba a települések, amelyek nem akarták, hogy az organikusan fejlődő területet kettévágja a sztráda. Több tucat nyomvonaltervet utasított el az érintett Kőröshegy, így a Nemezti Autópálya Zrt. (azóta Nemzeti Inftrastruktúra Fejlesztő Zrt.) egyre távolabb tolta az autópálya vonalát a Balatontól. A somogy megyei erdőgazdaság azonban megvétózta a Kőröshegynél már megfelelő nyomvonalat, mert az már a Somogyi dombság erdőit veszélyzetette volna.
Hidat kellett építeni
Így nem maradt más hátra, minthogy alagutat vagy hidat építsenek - ebbe beleegyeztek mind a községek mind az erdészek. Azonban a híd terve sem újkeletű. Az első elképzelések még 1992-ből valók. Több éven keresztül tartott azonban a huzavona, hogyan is épüljön. Először acélszerkezetű hídról készültek tervek, majd több átdolgozás után a vasbeton szerkezet mellett döntöttek.
Tizenöt éve tervezik az M7-esen ennek a 17 kilométeres lyuknak a betöltését - mondta Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter a híd bejárása előtt tartott rövidke sajtótájékoztatón. Ezt a projektet 2004-ben örököltem, s az én feladatom az volt, hogy minél takarékosabban épüljön meg a szakasz.
Kritikus szakasz, de jövőre teljesen kész
Kóka emellett még megjegyezte: ez a szakasz volt az egyik legkritikusabb, minden kétséget kizáróan a legnagyobb terhet jelentette az autópálya hiánya a Balaton parti településeknek. Az átmenő forgalom valóban egy az egyben a balatoniakra és az ide látogató turistákra zúdult - persze az autósok számára sem kellemes, hogy Zamárdi és Balatonszárszó között szinte végig negyenes táblával lassítják a forgalmat.
A negyvenhárom éve elkezdett M7-es autópálya jövőre elérhet a határig. Ehhez egy hosszabb és egy aprócska szakaszt kell csak befejezni. Augusztusban adják át a Nagykanizsa-Becsehely vonalon a Sormás-Becsehely közötti szakaszt.
A legnagyobb lyukat, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 39 kilométert 2008-ban vehetik használatba az autósok. Szintén jövőre lesz kész a Letenye-országhatár közötti egy kilométeres sztrádarész, amelyet a Murán építendő híd köt majd össze Horvátországgal és egy 19 kilométeres leágazás Szlovéniával.
Ezzel az ötös számú páneurópai folyosó magyarországi szakasza teljes hosszában kész lesz. Az M3-as határig tartó szakaszát is átadják ugyanis addigra.
F. Sz. E.