5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A külföldi autóalkatrész-gyártók eddig több százmillió eurót fektettek be Romániában, s úgy tűnik, mára jobban foglalkoztatja őket a román munkavállaló szakmai intelligenciája, mint olcsó és nyers munkaereje. A megfelelő utánpótlás biztosítása érdekében komoly összegeket költenek szakképzésre, valamint kutatásra és fejlesztésre - adja hírül a Business Magazin.

Kapós lett a román szürkeállomány (mfor.hu montázs)

A gépkocsi-alkatrészek és kiegészítők gyártása terén a világ élbolyába tartozó német Continental konszern eddig 250 millió eurót fektetett be Romániában. A többek között a gumiabroncsairól ismert vállalat legújabb célkitűzése, hogy leendő mérnökeit a saját elképzelései és igényei szerint képezze, már az egyetemtől kezdve. "A magasan kvalifikált munkaerő Romániában lassan hiánycikk lesz" - hallhattuk egy tanácskozáson az óriáscég vezetőitől. Ezt kiegyensúlyozandó, a németek egyre több megállapodást kötnek romániai műszaki egyetemekkel. "A velük történő együttműködés meg fogja könnyíteni a munkaerő-toborzási folyamatot" - bizakodik Thomas Sattelberger, aki a konszern igazgatótanácsa tagjaként a személyügyi kérdések felelőse. Cége máris komoly összegekkel támogatja a temesvári (Timisoara) és a nagyszebeni (Sibiu) műegyetemeket, saját alkalmazottai továbbtanulását, illetve a hallgatók szakmai gyakorlatát elősegítendő.

A Continental romániai műszaki kutatóközpontja a nagyszebeni műegyetemen máris három, korszerűen felszerelt technikai labor létrehozását tette lehetővé, és mintegy száz román mérnökhallgatónak helyezte kilátásba, hogy az elkövetkezendő három éven belül munkahelyet biztosít számukra a gépkocsi-elektronikát előállító helyi üzemében. Velük együtt 2009-re több, mint háromszáz kutató fog a nagyszebeni fejlesztőrészlegnél dolgozni, s a cég összesen 5 ezer főnek fog munkát adni Romániában.

Alacsony munkanélküliség, elkényelmesedett szakemberek

A német nagyvállalat mellett a nemzetközi autóalkatrész-ipar más képviselői is hasonló gondokkal küzdenek Romániában: a mérnökhiány egyformán sújtja a Dräxlmaiert, a Delphi-Packardot és a BOS GmbH & Co-t, amelyek főként Nyugat-Romániában, a magyar határ közelében létesítettek telephelyeket. A Bos Automotive Products Romania vezérigazgatója, Ger Joris így beszél: "Errefelé igen alacsony a munkanélküliségi ráta, a szakképzett munkaerő elkényelmesedett, már nem olyan rugalmas, mint a kezdetekben. Ilyen körülmények között a toborzás és a hr-tevékenység komoly kihívást jelent."

A gépkocsialkatrész-gyártók egyik legnagyobb romániai problémája a magasan képzett munkaerő külföldre távozása. Hogy ezt legalább részben megakadályozzák, kénytelenek nagyobb iramban emelni a béreket, mint azt eredetileg tervezték. A munkakörülmények már megfelelnek az európai standardoknak, most különféle bónuszrendszerek és béren kívüli juttatások biztosításával igyekeznek megtartani a szakembereket.

Milliók a román szürke állomány fejlesztésére

A Dräxlmaier jelenleg 17 ezer embernek ad munkát Romániában, ami a cég összes alkalmazottjának több mint a fele. Ferdinand Zilcher, a cégcsoport adminisztratív igazgatója a munkaerő megtartásának egyik lehetséges módját a tréningek és a házon belüli oktatás-képzés alkalmazásában látja. "Csak ebben az évben mintegy egymillió eurót költöttünk romániai munkatársaink továbbképzésére és a legkorszerűbb szakmai know-how implementációjára. Ez olyan jól sikerült, hogy 300 román alkalmazottunkat Mexikóba küldtünk, akik egy céges program keretein belül három évet fognak dolgozni az ottani, legújabb gyárunkban" - mondja a Dräxlmaier vezetője.

Az alkalmazottak folyamatos képzése a Sumitomo EWS Romania számára is prioritás. Miután a közvetlen termelésbe mintegy 50 millió eurót fektetett, a japán vállalat szerint eljött az ideje az elmék pallérozásának. "Tréningjeinket általában saját magunk szervezzük, illetve a Sumitomo csoport szakembereinek segítségét vesszük igénybe" - mondja Florin Ionut, a SEWS Romania gazdasági és adminisztratív igazgatója, hozzátéve, hogy évente és fejenként 200 eurót költenek munkatársaik továbbképzésére és tréningjére. Ez 2006-ban egymillió eurót jelent.

A Renault formatervezési centrumot hoz létre

A román műszaki szürkeállományba fektetett legnagyobb beruházásnak azonban a Renault-csoport által 2009-re létrehozni szándékozott ipari formatervezési centrum bizonyul. A franciák már elkezdték a munkaerő-toborzást; a központi napi- és hetilapok egész oldalas hirdetései útján tájékoztatják a romániai munkaerő-piacot, hogy több ezer munkavállaló (mérnök, szakmunkás, formatervező, informatikus, sőt tesztpilóta) felvételét tervezik. A romániai design-központban a gazdaságilag felzárkózó országok fejlődő piacaira fognak gépkocsikat tervezni a helyi szakemberek. A francia cég munkatársai sorra járják a romániai műegyetemeket, ahol a végzős diákokkal megismertetik közép- és hosszútávú céljaikat, jól fizető, szakmailag magas színvonalú és biztos munkahelyek lehetőségét helyezve kilátásba a mérnök-hallgatóknak.

Öszeállította: Bárányi Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!