A gépkocsi-alkatrészek és kiegészítők gyártása terén a világ élbolyába tartozó német Continental konszern eddig 250 millió eurót fektetett be Romániában. A többek között a gumiabroncsairól ismert vállalat legújabb célkitűzése, hogy leendő mérnökeit a saját elképzelései és igényei szerint képezze, már az egyetemtől kezdve. "A magasan kvalifikált munkaerő Romániában lassan hiánycikk lesz" - hallhattuk egy tanácskozáson az óriáscég vezetőitől. Ezt kiegyensúlyozandó, a németek egyre több megállapodást kötnek romániai műszaki egyetemekkel. "A velük történő együttműködés meg fogja könnyíteni a munkaerő-toborzási folyamatot" - bizakodik Thomas Sattelberger, aki a konszern igazgatótanácsa tagjaként a személyügyi kérdések felelőse. Cége máris komoly összegekkel támogatja a temesvári (Timisoara) és a nagyszebeni (Sibiu) műegyetemeket, saját alkalmazottai továbbtanulását, illetve a hallgatók szakmai gyakorlatát elősegítendő.
A Continental romániai műszaki kutatóközpontja a nagyszebeni műegyetemen máris három, korszerűen felszerelt technikai labor létrehozását tette lehetővé, és mintegy száz román mérnökhallgatónak helyezte kilátásba, hogy az elkövetkezendő három éven belül munkahelyet biztosít számukra a gépkocsi-elektronikát előállító helyi üzemében. Velük együtt 2009-re több, mint háromszáz kutató fog a nagyszebeni fejlesztőrészlegnél dolgozni, s a cég összesen 5 ezer főnek fog munkát adni Romániában.
Alacsony munkanélküliség, elkényelmesedett szakemberek
A német nagyvállalat mellett a nemzetközi autóalkatrész-ipar más képviselői is hasonló gondokkal küzdenek Romániában: a mérnökhiány egyformán sújtja a Dräxlmaiert, a Delphi-Packardot és a BOS GmbH & Co-t, amelyek főként Nyugat-Romániában, a magyar határ közelében létesítettek telephelyeket. A Bos Automotive Products Romania vezérigazgatója, Ger Joris így beszél: "Errefelé igen alacsony a munkanélküliségi ráta, a szakképzett munkaerő elkényelmesedett, már nem olyan rugalmas, mint a kezdetekben. Ilyen körülmények között a toborzás és a hr-tevékenység komoly kihívást jelent."
A gépkocsialkatrész-gyártók egyik legnagyobb romániai problémája a magasan képzett munkaerő külföldre távozása. Hogy ezt legalább részben megakadályozzák, kénytelenek nagyobb iramban emelni a béreket, mint azt eredetileg tervezték. A munkakörülmények már megfelelnek az európai standardoknak, most különféle bónuszrendszerek és béren kívüli juttatások biztosításával igyekeznek megtartani a szakembereket.
Milliók a román szürke állomány fejlesztésére
A Dräxlmaier jelenleg 17 ezer embernek ad munkát Romániában, ami a cég összes alkalmazottjának több mint a fele. Ferdinand Zilcher, a cégcsoport adminisztratív igazgatója a munkaerő megtartásának egyik lehetséges módját a tréningek és a házon belüli oktatás-képzés alkalmazásában látja. "Csak ebben az évben mintegy egymillió eurót költöttünk romániai munkatársaink továbbképzésére és a legkorszerűbb szakmai know-how implementációjára. Ez olyan jól sikerült, hogy 300 román alkalmazottunkat Mexikóba küldtünk, akik egy céges program keretein belül három évet fognak dolgozni az ottani, legújabb gyárunkban" - mondja a Dräxlmaier vezetője.
Az alkalmazottak folyamatos képzése a Sumitomo EWS Romania számára is prioritás. Miután a közvetlen termelésbe mintegy 50 millió eurót fektetett, a japán vállalat szerint eljött az ideje az elmék pallérozásának. "Tréningjeinket általában saját magunk szervezzük, illetve a Sumitomo csoport szakembereinek segítségét vesszük igénybe" - mondja Florin Ionut, a SEWS Romania gazdasági és adminisztratív igazgatója, hozzátéve, hogy évente és fejenként 200 eurót költenek munkatársaik továbbképzésére és tréningjére. Ez 2006-ban egymillió eurót jelent.
A Renault formatervezési centrumot hoz létre
A román műszaki szürkeállományba fektetett legnagyobb beruházásnak azonban a Renault-csoport által 2009-re létrehozni szándékozott ipari formatervezési centrum bizonyul. A franciák már elkezdték a munkaerő-toborzást; a központi napi- és hetilapok egész oldalas hirdetései útján tájékoztatják a romániai munkaerő-piacot, hogy több ezer munkavállaló (mérnök, szakmunkás, formatervező, informatikus, sőt tesztpilóta) felvételét tervezik. A romániai design-központban a gazdaságilag felzárkózó országok fejlődő piacaira fognak gépkocsikat tervezni a helyi szakemberek. A francia cég munkatársai sorra járják a romániai műegyetemeket, ahol a végzős diákokkal megismertetik közép- és hosszútávú céljaikat, jól fizető, szakmailag magas színvonalú és biztos munkahelyek lehetőségét helyezve kilátásba a mérnök-hallgatóknak.
Öszeállította: Bárányi Ildikó