A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal nemrég azt közölte, hogy eddig még nem volt tapasztalható nagyarányú leépítés a válság miatt Magyarországon, és reményeik szerint nem is kell tömeges létszámleépítésre számítani. Szakemberek ugyanakkor úgy vélik: a krízis hatásai késleltetve fognak jelentkezni, és a jövőben igenis számolni kell azzal, hogy azok következtében sokan elveszthetik munkájukat.
A válság ugyanis nem biztos, hogy olyan rövid lesz, mint amire sokan számítanak, a jövő évre is áthúzódhat, így még akkor is előfordulhatnak emiatt tömeges leépítések – mondta el az mfor.hu-nak Ádler Judit, a GKI munkatársa. A gazdaságkutató intézet három százalékos létszámcsökkentésre és a mostaninál magasabb munkanélküliségre számít. A szakember szerint 100-120 ezer ember veszítheti el a válság miatt állását, ugyanakkor egy részük újra el fog tudni helyezkedni a munkaerőpiacon.
Veszélyeztetett szektorok
Bizonyos szektorokban fokozott veszélynek vannak kitéve a munkavállalók – a GKI szakértője szerint ezek az autó- és gépipar, a híradástechnika, a sport és a turizmus lehetnek. Vélhetőleg azonban minden iparágat érinteni fog a krízis, csak a sorrendiségben és a mélységben lesznek különbségek.
Feltehetőleg azokban a szektorokban kell számolni nagyobb arányú leépítésekkel, amelyekben olyan fogyasztási cikkeket gyártanak, értékesítenek, amelyekre nincs olyan nagy szükség, vagy beszerzésük elhalasztható.
Különösen azoknak a munkavállalóknak van félnivalójuk, akiket munkaerő-kölcsönzés keretében vagy bedolgozással foglalkoztatnak. Ezeket a dolgozókat ugyanis sokkal egyszerűbb elbocsátani. A ilyen lehetőséggel elsősorban a termelés ingadozása miatt élnek a cégek. Ráadásul egyre nagyobb számban foglalkoztatnak így dolgozókat: a kölcsönzött munkavállalók száma már meghaladja a százezret.
Ez a foglalkoztatási forma jellemző az autóiparra is: a korábbi hírek szerint a válság egyik első magyar érintettje, a szentgotthárdi GM Powertrain autóalkatrész-gyárból is a kölcsönzött munkaerő egy részét küldték el.
További megszorítások jöhetnek
Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki vezető kutatója úgy véli: a leépítések mértéke nagyban függ attól, milyen intézkedések születnek a válság enyhítésére. A hatások sok embert érinthetnek, de a legtöbb munkavállaló ezt inkább abban fogja érzékelni, hogy kevesebbet ér majd a jövedelme. A cégek ugyanis sokféle költségcsökkentési lépéseket tehetnek, ezeknek csak egyike a dolgozók létszámának mérséklése.
Szakemberek egyetértenek abban, hogy a kormány eddigi intézkedései (a 13. havi bér megszüntetése és a 13. havi nyugdíj limitálása) szükséges volt, azonban Hárs Ágnes szerint mindez nem elegendő. Úgy véli: nem szerencsés és taktikus azt közölni, hogy nem várhatók további hasonló intézkedések, mert az elégedetlenség így nagyobb lehet majd.
Új programmal készül a szaktárca
Bár a kormány külön programot dolgozott ki, amelynek a célja az inaktívak bevonása az álláspiacra – az Út a munkához program keretében a szociális segélyből élő emberek egy része képzésben vehet részt vagy közfeladat ellátása révén kap majd munkabért -, a mostani körülmények keresztbe húzhatják a kabinet számításait.
A munkahelyek száma ugyanis csökkenni fog, így vélhetőleg a vártnál is kevesebben tudnak majd elhelyezkedni, hiába a magasabb képesítés. Az eredeti tervek szerint hatvanezer embernek kívánt a kormány megoldást nyújtani. Ha azonban figyelembe vesszük az új körülményeket, nem lesz ennyi szabad munkahely, azaz veszélybe kerül a program sikeressége.
Az új helyzetre a szakminisztériumnak is reagálnia kell, amit feltehetőleg hamarosan meg is fog tenni. Információink szerint ugyanis a tárcánál már készül egy új, a válság lehetséges hatásait számba vevő új program.
Már több százan vesztették el állásukat
Hazánkban eddig főként autógyártó cégek és autóipari beszállítók jelezték, hogy a válság miatt kényszerültek leépítésekre. Az elsők között volt a General Motors Powertrain Kft., az intézkedés 30-40 dolgozót érintett. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárában eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.
A szintén alkatrészeket gyártó bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. a 120 dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.
A Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.
Bár az Audinál korábban azt közölték, hogy nem érzékelik a válság miatti keresletcsökkenést, a napokban mégis bejelentették: a kölcsönzött munkaerőtől szükség esetén megválik a vállalat. Jelenleg mintegy 200 dolgozót foglalkoztat kölcsönzött munkaerőként a cég, s közülük 40-nel novembertől nem hosszabbít szerződést.
De már más szektorban is előfordult tömeges leépítés. A Graboplast Zrt. tatabányai és kecskeméti gyárából 90 embert bocsátottak el néhány héttel ezelőtt. A cég akkor közölte, hogya rendelésállomány csökkenése szoros összefüggésben van a pénzügyi válsággal. Tatabányán lakossági padlógyár működik, amely a lakásépítésekhez és felújításokhoz gyárt burkolóanyagot. Kecskeméten pedig szalagparketta készül.
Kovács Zita