5p

A válság miatti létszámcsökkentések még csak ezután következhetnek, hiszen a krízis hatásait késleltetve fogjuk érezni a munkaerőpiacon. Bizonyos szektorok különösen veszélyeztettek, bár a szakértők szerint egy iparágban sem érezhetik magukat biztonságban a munkavállalók. Mfor.hu háttér.

Százezernél is több állás lehet veszélyben

A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal nemrég azt közölte, hogy eddig még nem volt tapasztalható nagyarányú leépítés a válság miatt Magyarországon, és reményeik szerint nem is kell tömeges létszámleépítésre számítani. Szakemberek ugyanakkor úgy vélik: a krízis hatásai késleltetve fognak jelentkezni, és a jövőben igenis számolni kell azzal, hogy azok következtében sokan elveszthetik munkájukat.

A válság ugyanis nem biztos, hogy olyan rövid lesz, mint amire sokan számítanak, a jövő évre is áthúzódhat, így még akkor is előfordulhatnak emiatt tömeges leépítések – mondta el az mfor.hu-nak Ádler Judit, a GKI munkatársa. A gazdaságkutató intézet három százalékos létszámcsökkentésre és a mostaninál magasabb munkanélküliségre számít. A szakember szerint 100-120 ezer ember veszítheti el a válság miatt állását, ugyanakkor egy részük újra el fog tudni helyezkedni a munkaerőpiacon.

Veszélyeztetett szektorok

Bizonyos szektorokban fokozott veszélynek vannak kitéve a munkavállalók – a GKI szakértője szerint ezek az autó- és gépipar, a híradástechnika, a sport és a turizmus lehetnek. Vélhetőleg azonban minden iparágat érinteni fog a krízis, csak a sorrendiségben és a mélységben lesznek különbségek.

Feltehetőleg azokban a szektorokban kell számolni nagyobb arányú leépítésekkel, amelyekben olyan fogyasztási cikkeket gyártanak, értékesítenek, amelyekre nincs olyan nagy szükség, vagy beszerzésük elhalasztható.

Különösen azoknak a munkavállalóknak van félnivalójuk, akiket munkaerő-kölcsönzés keretében vagy bedolgozással foglalkoztatnak. Ezeket a dolgozókat ugyanis sokkal egyszerűbb elbocsátani. A ilyen lehetőséggel elsősorban a termelés ingadozása miatt élnek a cégek. Ráadásul egyre nagyobb számban foglalkoztatnak így dolgozókat: a kölcsönzött munkavállalók száma már meghaladja a százezret.

Ez a foglalkoztatási forma jellemző az autóiparra is: a korábbi hírek szerint a válság egyik első magyar érintettje, a szentgotthárdi GM Powertrain autóalkatrész-gyárból is a kölcsönzött munkaerő egy részét küldték el.

További megszorítások jöhetnek

Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki vezető kutatója úgy véli: a leépítések mértéke nagyban függ attól, milyen intézkedések születnek a válság enyhítésére. A hatások sok embert érinthetnek, de a legtöbb munkavállaló ezt inkább abban fogja érzékelni, hogy kevesebbet ér majd a jövedelme. A cégek ugyanis sokféle költségcsökkentési lépéseket tehetnek, ezeknek csak egyike a dolgozók létszámának mérséklése.

Szakemberek egyetértenek abban, hogy a kormány eddigi intézkedései (a 13. havi bér megszüntetése és a 13. havi nyugdíj limitálása) szükséges volt, azonban Hárs Ágnes szerint mindez nem elegendő. Úgy véli: nem szerencsés és taktikus azt közölni, hogy nem várhatók további hasonló intézkedések, mert az elégedetlenség így nagyobb lehet majd.

Új programmal készül a szaktárca

Bár a kormány külön programot dolgozott ki, amelynek a célja az inaktívak bevonása az álláspiacra – az Út a munkához program keretében a szociális segélyből élő emberek egy része képzésben vehet részt vagy közfeladat ellátása révén kap majd munkabért -, a mostani körülmények keresztbe húzhatják a kabinet számításait.

A munkahelyek száma ugyanis csökkenni fog, így vélhetőleg a vártnál is kevesebben tudnak majd elhelyezkedni, hiába a magasabb képesítés. Az eredeti tervek szerint hatvanezer embernek kívánt a kormány megoldást nyújtani. Ha azonban figyelembe vesszük az új körülményeket, nem lesz ennyi szabad munkahely, azaz veszélybe kerül a program sikeressége.

Az új helyzetre a szakminisztériumnak is reagálnia kell, amit feltehetőleg hamarosan meg is fog tenni. Információink szerint ugyanis a tárcánál már készül egy új, a válság lehetséges hatásait számba vevő új program.

Már több százan vesztették el állásukat 

Hazánkban eddig főként autógyártó cégek és autóipari beszállítók jelezték, hogy a válság miatt kényszerültek leépítésekre. Az elsők között volt a General Motors Powertrain Kft., az intézkedés 30-40 dolgozót érintett. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárában eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.

A szintén alkatrészeket gyártó bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. a 120 dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.

A Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.

Bár az Audinál korábban azt közölték, hogy nem érzékelik a válság miatti keresletcsökkenést, a napokban mégis bejelentették: a kölcsönzött munkaerőtől szükség esetén megválik a vállalat. Jelenleg mintegy 200 dolgozót foglalkoztat kölcsönzött munkaerőként a cég, s közülük 40-nel novembertől nem hosszabbít szerződést.

De már más szektorban is előfordult tömeges leépítés. A Graboplast Zrt. tatabányai és kecskeméti gyárából 90 embert bocsátottak el néhány héttel ezelőtt. A cég akkor közölte, hogya rendelésállomány csökkenése szoros összefüggésben van a pénzügyi válsággal. Tatabányán lakossági padlógyár működik, amely a lakásépítésekhez és felújításokhoz gyárt burkolóanyagot. Kecskeméten pedig szalagparketta készül. 

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!