4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Újabb négy városba indít járatokat jövő áprilistól Budapestről a Wizz Air, emellett hat célpont esetében sűríti járatai számát, jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Váradi József, a fapados légitársaság vezérigazgatója. A cég azután szánta rá magát a lépésre, hogy sikerült olyan megállapodást kötnie a Budapest Airporttal (BA) a reptéri díjakról, amely jelentős megtakarításokat jelent a légitársaság számára. A BA-nak szüksége is van a bővítésre, hiszen idei utasforgalma elmaradhat a tavalyitól.

Kiegyezett a BA-val a Wizz vezére

Jövő áprilistól elindítja Budapest-Madrid és Budapest-Nápoly járatát a Wizz Air, az eddig csak a nyári menetrendre meghirdetett gironai járatot egy egész éven át üzemelő Budapest-Barcelona útvonallal váltja majd ki, emellett tavasztól ismét repülnek gépei a magyar fővárosból a norvégiai Oslo-Torp repülőtérre. Ezzel párhuzamosan a cég hat város esetében (Eindhoven, Göteborg, London Luton, Párizs-Beauvais, Malmö, Velence Treviso) növeli budapesti járatainak sűrűségét, mondta el Váradi József vezérigazgató.

Harminc százalék plusz Budapesten

Mindez azt jelenti, hogy a társaság az idei évhez viszonyítva mintegy harminc százalékkal bővíti kapacitásait Ferihegyen 2009-ben, ami a korábbi évekhez képest lényegesen erősebb terjeszkedési ütemet jelez. A növekedés jegyében a társaság jövő áprilisban újabb repülőgépet költöztet a budapesti bázisra - a már jelenleg is itt állomásozó két A320-as mellé, emellett ötven fővel növeli magyarországi foglalkoztatottjainak létszámát.

A Wizz Air az elmúlt években már többször panaszkodott arra, hogy meglátása szerint a BA repülőtéri díjai túl magasak, s ezért korábban azt is kilátásba helyezte, hogy esetleg vidéki repülőterekre csoportosítja át erőforrásai egy részét. Ez a veszély most elhárult, legalábbis a mostani megállapodás után a jelenleg is létező vidéki repülőterek nem jelenthetnek alternatívát a légitársaságnak Feriheggyel szemben, mondta el az mfor.hu-nak Váradi József.        

Ami a megállapodás részleteit illeti, a vezérigazgató újságírói kérdésre kifejtette: a BA-val kötött egyezség jelentős, százalékban kifejezve kétszámjegyű megtakarítást jelent a légitársaságnak. Az ösztönzőrendszer kibővítése értelmében a cégnek új járatok indítása esetén egy évig nem kell leszállási díjat fizetnie, s további négy évig kedvezményeket kap ezen a téren. A frekvencia-növelésért az első évben ötven százalékos árengedmény jár. A BA szerint egyébként a most meghirdetett kedvezményeket nem csupán a Wizz Airnek, hanem a többi légitársaságnak is felkínálják.

Gyalogolhatnak az utasok

Szintén költségmegtakarítást jelent a Wizz számára, hogy a jövőben az utasokat nem viszik busszal a terminálról a repülőgéphez, hanem - a külföldi fapados repülőterek mintájára - gyalog kell majd megtenniük ezt az utat. A diszkont-légitársaság emellett vállalta, hogy Budapestre költözteti crew bázisát, amely számára Ferihegy 1-en bérel majd irodát a BA-tól.

Váradi József azzal kapcsolatban egyelőre nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, elvihetik-e a társaság kapacitásainak egy részét Ferihegyről a közeljövőben létesülő új vidéki repülőterek. "Ezen akkor gondolkozunk majd el, ha a repterek már állnak. Jelenleg azonban még nagyon embrionális fázisban vannak ezek a projektek" – válaszolta a vezérigazgató az mfor.hu kérdésére.

Mint ismert, a Székesfehérvár melletti Alba Airport nemrég jelentette be, hogy 2010 tavaszán meg kívánja nyitni kapuit az utasok előtt, s hasonló időpontot jelölt meg a nyitásra a Veszprém melletti BudaWest Airport is. (Igaz, utóbbi cég valószínűleg nem fogja tudni tartani ezt a határidőt.) Mindkét projekt Ferihegynek kíván konkurenciát támasztani azáltal, hogy el szeretné csábítani fapados forgalmának egy részét.                 

Üzemi szinten nyereséget várnak

Ami a Wizz Airt illeti, a társaság 2007-ben 700 ezer utast könyvelhetett el Ferihegyen; idén 820 ezer, 2009-ben pedig már 1 millió 60 ezer utassal számol. A cég 2009 áprilisában heti 72 járatot üzemeltet majd Budapestről 15 útvonalon.

A cég 2008. októberi adatok szerint toronymagasan vezeti a magyar diszkont-piacot: a kapacitásokat figyelembe véve 34 százalékos részesedéssel rendelkezik. A dobogó második helyén az EasyJet és a Ryanair osztozik 21-21 százalékkal, majd a Germanwings (nyolc százalék) és az AirBerlin (négy százalék) következik.

A világgazdasági válsággal és annak a légiipart érintő hatásaival kapcsolatban Váradi megjegyezte: a Wizz Air pénzügyi helyzete stabil, idén üzemi szinten nyereséget várnak.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum
     

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!