Jövő áprilistól elindítja Budapest-Madrid és Budapest-Nápoly járatát a Wizz Air, az eddig csak a nyári menetrendre meghirdetett gironai járatot egy egész éven át üzemelő Budapest-Barcelona útvonallal váltja majd ki, emellett tavasztól ismét repülnek gépei a magyar fővárosból a norvégiai Oslo-Torp repülőtérre. Ezzel párhuzamosan a cég hat város esetében (Eindhoven, Göteborg, London Luton, Párizs-Beauvais, Malmö, Velence Treviso) növeli budapesti járatainak sűrűségét, mondta el Váradi József vezérigazgató.
Harminc százalék plusz Budapesten
Mindez azt jelenti, hogy a társaság az idei évhez viszonyítva mintegy harminc százalékkal bővíti kapacitásait Ferihegyen 2009-ben, ami a korábbi évekhez képest lényegesen erősebb terjeszkedési ütemet jelez. A növekedés jegyében a társaság jövő áprilisban újabb repülőgépet költöztet a budapesti bázisra - a már jelenleg is itt állomásozó két A320-as mellé, emellett ötven fővel növeli magyarországi foglalkoztatottjainak létszámát.
A Wizz Air az elmúlt években már többször panaszkodott arra, hogy meglátása szerint a BA repülőtéri díjai túl magasak, s ezért korábban azt is kilátásba helyezte, hogy esetleg vidéki repülőterekre csoportosítja át erőforrásai egy részét. Ez a veszély most elhárult, legalábbis a mostani megállapodás után a jelenleg is létező vidéki repülőterek nem jelenthetnek alternatívát a légitársaságnak Feriheggyel szemben, mondta el az mfor.hu-nak Váradi József.
Ami a megállapodás részleteit illeti, a vezérigazgató újságírói kérdésre kifejtette: a BA-val kötött egyezség jelentős, százalékban kifejezve kétszámjegyű megtakarítást jelent a légitársaságnak. Az ösztönzőrendszer kibővítése értelmében a cégnek új járatok indítása esetén egy évig nem kell leszállási díjat fizetnie, s további négy évig kedvezményeket kap ezen a téren. A frekvencia-növelésért az első évben ötven százalékos árengedmény jár. A BA szerint egyébként a most meghirdetett kedvezményeket nem csupán a Wizz Airnek, hanem a többi légitársaságnak is felkínálják.
Gyalogolhatnak az utasok
Szintén költségmegtakarítást jelent a Wizz számára, hogy a jövőben az utasokat nem viszik busszal a terminálról a repülőgéphez, hanem - a külföldi fapados repülőterek mintájára - gyalog kell majd megtenniük ezt az utat. A diszkont-légitársaság emellett vállalta, hogy Budapestre költözteti crew bázisát, amely számára Ferihegy 1-en bérel majd irodát a BA-tól.
Váradi József azzal kapcsolatban egyelőre nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, elvihetik-e a társaság kapacitásainak egy részét Ferihegyről a közeljövőben létesülő új vidéki repülőterek. "Ezen akkor gondolkozunk majd el, ha a repterek már állnak. Jelenleg azonban még nagyon embrionális fázisban vannak ezek a projektek" – válaszolta a vezérigazgató az mfor.hu kérdésére.
Mint ismert, a Székesfehérvár melletti Alba Airport nemrég jelentette be, hogy 2010 tavaszán meg kívánja nyitni kapuit az utasok előtt, s hasonló időpontot jelölt meg a nyitásra a Veszprém melletti BudaWest Airport is. (Igaz, utóbbi cég valószínűleg nem fogja tudni tartani ezt a határidőt.) Mindkét projekt Ferihegynek kíván konkurenciát támasztani azáltal, hogy el szeretné csábítani fapados forgalmának egy részét.
Üzemi szinten nyereséget várnak
Ami a Wizz Airt illeti, a társaság 2007-ben 700 ezer utast könyvelhetett el Ferihegyen; idén 820 ezer, 2009-ben pedig már 1 millió 60 ezer utassal számol. A cég 2009 áprilisában heti 72 járatot üzemeltet majd Budapestről 15 útvonalon.
A cég 2008. októberi adatok szerint toronymagasan vezeti a magyar diszkont-piacot: a kapacitásokat figyelembe véve 34 százalékos részesedéssel rendelkezik. A dobogó második helyén az EasyJet és a Ryanair osztozik 21-21 százalékkal, majd a Germanwings (nyolc százalék) és az AirBerlin (négy százalék) következik.
A világgazdasági válsággal és annak a légiipart érintő hatásaival kapcsolatban Váradi megjegyezte: a Wizz Air pénzügyi helyzete stabil, idén üzemi szinten nyereséget várnak.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum