3p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hosszú távon a magántőke meghatározó lehet a közúti közösségi közlekedésben - mondta Csepi Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szakállamtitkára a NiT Hungary XVI. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciáján hétfőn.

A szakállamtitkár rámutatott: 2016-tól mindenképpen be kell vezetni a szabályozott versenyt a közúti közösségi közlekedésben, amelynek hatására a nagy tőkeigényű beruházásokkal többségbe kerülhet a magántőke a szektorban.

A 2016-os piacnyitásig is van már lehetőségük a magánvállalkozóknak bejutni a piacra, azonban nem csak egymással, hanem a jelenleg közösségi szolgáltatási szerződéssel rendelkező, állami vállalatokkal is versenyezniük kell - tette hozzá. Aláhúzta: nagyon nehéz dolguk lesz az autóbuszos vállalkozóknak, ha be akarnak jutni a piacra 2016 előtt, azonban kellő "agresszivitással" és a mindenkori közlekedési tárca objektív figyelmével - amelynek arra kell irányulnia, hogy tényleg kiírják az alvállalkozók bevonására irányuló pályázatokat - sikerülhet nekik.

Magyarországon az Európai Unió átlagánál többen vesznek igénybe közösségi közlekedési eszközöket, mint egyéni közlekedési eszközöket. Úgy vélte, ezt fenn kell tartani minél hosszabb távon annak ellenére, hogy rohamosan nő a személygépkocsival utazók száma. Olyan szolgáltatást kell nyújtani, ami a gépjármű tulajdonosokat arra ösztönzi, hogy a közösségi közlekedés eszközeit vegyék igénybe.

Zana Tibor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Volánokért felelős igazgatója kiemelte: 2009 végén, amikor az állam 2016-ig meghosszabbította a Volán társaságokkal kötött közúti szolgáltatási szerződéseket, eltörölték azt a rendelkezést, amely szerint a szolgáltatások legalább 5 százalékát alvállalkozóknak kell végezniük. Ezzel együtt 2011-től már a szolgáltatások 50 százalékát is végezhetik alvállalkozók, szemben a jelenlegi rendelkezéssel, amely szerint csak a szolgáltatások 30 százalékát bonyolíthatják le magántársaságok az állami cégeknél. Rámutatott: költségszinten a Volán társaságok magasabb összegért dolgoznak, mint a magánvállalkozók, ezért is fontos, hogy minél nagyobb mértékben vegyen részt a magántőke a szektorban.

Zana Tibor úgy vélte: az alvállalkozók alkalmazása kockázatokkal is jár, mivel a Volánoknak gondoskodniuk kell arról, mi történik, ha a vállalkozó nem teljesíti a szerződését, vagy felmondja azt. Emellett jelentős korlátot jelentenek az állami dolgozók szakszervezetei, amelyek egyes régiókban teljesen elutasítják, hogy a magáncégek átvegyék a szolgáltatások biztosításának egy részét.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!