3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az uniós versenyjogi szabályozáson belül külön rendelet foglalkozik a vállalati koncentrációk ellenőrzésével.

A fúziókontroll szükségességét az az alapvető felismerés alapozta meg, hogy a piaci struktúra meghatározza a piaci szereplők viselkedését, ami kihathat az ágazat egészére - áll a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) tájékoztatójában, amit az MTI idézett.

Ha egy piac struktúrája koncentrált, akkor a magas piaci részesedések mellett sok a piacra lépési akadály. Így a piacon részt vevő vállalatok könnyen érvényesíthetnek magasabb árakat, korlátozhatják a termelést. Az Európai Unióban integrációs indítatása is van a versenyjogi szabályozásnak. A fúziós rendelet bevezetője ugyanis azt tartalmazza, hogy a korábbi országhatárok átjárhatóvá tétele a vállalatok szervezeti újrarendeződését vonja maga után. A közösségi jog ezért tiltja azokat a koncentrációkat, amelyek piacuraló óriások létrehozásával jelentősen akadályozzák a hatékony versenyt.

Az unió rendelete koncentrációnak tekinti a vállalatok egyesülését, a beolvadást, a felvásárlást, az ellenőrző részesedés szerzését is. A lényeg mindegyiknél az, hogy egy vállalat feletti irányításban tartós változás következik be.

Az Európai Unióban teljes funkciójú közös vállalat alapítását is lehet koncentrációnak tekinteni. Közös vállalatnak azt a piaci szereplőt nevezik, amely fölött legalább kettő anyavállalat gyakorol közös ellenőrzést. Közös vállalat alapítása akkor minősül koncentrációnak, ha a független működéshez szükséges anyagi, személyi feltételekkel nem rendelkezik. Ahhoz, hogy ne minősüljön koncentrációnak, üzleti politikáját is magának kell kialakítania, és függetlenségét sem korlátozhatják az anyavállalatokkal meglévő jelentős mennyiségű eladási vagy beszerzési szerződések. Feltétel még, hogy ne korlátozott ideig működjön a közös vállalat.

A koncentráció megvalósulhat forgalmi küszöbértékek átlépésével. Ezek kiszámítása azonban nagyon bonyolult. Azoknak a cégeknek amelyek túllépik a meghatározott több millió eurós küszöbértéket, Brüsszelhez kell engedélyért fordulniuk.

A fúziók kontrollja lehet tagállami, vagy uniós szinten engedélyhez kötött. Amennyiben egy fúzió uniós tanácsi rendelet hatálya alá esik, akkor azt csak egy helyen, Brüsszelben kell és lehet engedélyeztetni. Ebben az esetben a tagállamok versenyhatóságának engedélyére nincs szükség. A tendencia az, hogy a küszöb értékek egyre csökkenek, így bővül a bizottság elé kerülő ügyek száma.

A bizottság a hatáskörébe tartozó ügyek nagy részét egy hónapon belül tisztázza. Ahol azonban aggályai merülnek fel, ott egy második, részletesebb vizsgálatot is elindítanak, aminek lezárására további 4 hónap áll a rendelkezésre. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az ügyek 5-6 százaléka jut el a második vizsgálati szakaszba.

A koncentráció értékelésénél az egyik legfőbb szempont az új egységes piaci részesedés vizsgálata. A 25 százalék alatti koncentrációk, nem szoktak problémát felvetni. Ugyanakkor a kellően dinamikus piacokon, az átmenetinek tűnő nagyobb részesedéseket is elfogadják. Van példa 80 százalékos piaci rész melletti engedélyezésre is.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!