3p

A fapados légitársaságok működési módját közvetlenül - és valószínűleg hátrányosan - érintő döntést hozott az Európai Bizottság.

A fapados légitársaságok működési módját közvetlenül - és valószínűleg hátrányosan - érintő döntést hozott az Európai Bizottság kedden, amikor törvénytelennek minősítette az ír Ryanairnek Belgiumban nyújtott állami támogatások egy részét, és azok visszafizetésére kötelezte a vállalatot. A cég az Európai Bíróságon fellebbez.

A vallon régió és a charleroi-i repülőtér által a Ryanairnek nyújtott összesen 15 millió eurós támogatás nagyobbik részét, körülbelül 70 százalékát mindamellett a bizottság is jogszerűnek ismerte el. Közlekedési kérdésekért is felelős tagja, Loyola de Palacio szerint ez nem jelenti azt, hogy a társaságnak a fennmaradó hányadot teljes egészében vissza kell fizetnie. A bizottság még nem számította ki, pontosan mekkora lenne a visszatérítendő összeg, de lehet, hogy ez kevesebb lesz a 15 millió euró 30 százalékánál - mondta.

Az alacsony tarifájú járatokat üzemeltető légitársaságok egyik zászlóvivőjének és üzleti modelljének számító Ryanair annak fejében kapta a támogatásokat, hogy a gazdaságilag hátrányos helyzetű Charleroi repülőterét tegye meg hálózata kontinentális központjának. A vallon régió és a város többek között új járatok indításához nyújtott támogatásokat, és a leszállási, valamint a földi kiszolgálást terhelő illetékekből adott engedményt a Ryanairnek. Az előbbieket a bizottság is jogszerűnek ismerte el, az illetékkedvezményeket azonban - legalábbis részben - a versenyszabályokba ütköző támogatásnak minősítette. Az illetékekre a társaság azon az alapon kapott kedvezményt, hogy a repülőtérhez kötődő egyéb szolgáltatások (parkolási díjak, üzletek) bevételei a forgalom várható növekedésével arányosan bővülni fognak. Ebben az esetben a bizottság nem is ezt az indokot kifogásolta - amelyet önmagában megalapozottnak tartott -, hanem a nyújtott kedvezmények mértékét sokallta.

Palacio szerint csak a leszállási illetékre nyújtott aránytalan kedvezmény miatt 1 millió eurót kellene visszafizetnie a Ryanairnek. Mindezzel együtt a biztos úgy vélekedett, hogy a bizottság "nagyon kiegyensúlyozott" álláspontra helyezkedett az ügyben, s azt sem vitatta, hogy a Ryanair és a régió, illetve a város között létrejött megállapodások előnyösek voltak a fogyasztók számára. De állami támogatásokkal bármelyik társaság tud árakat csökkenteni, a bizottság pedig nem tartja elfogadhatónak, hogy a légi közlekedést támogatások nyakló nélküli osztogatásával lendítsék fel - jelentette ki.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója az alacsony tarifájú légitársaságok szempontjából katasztrofálisnak minősítette a bizottság döntését, és bejelentése után nyomban közölte, hogy fellebbezni fog ellene az Európai Bíróságon.
(MTI)

Kapcsolódó anyagok
Állami támogatást fizethet vissza a Ryanair
Visszaesést vár a vezető fapados
Precedens ítélet a legnagyobb fapados légitársaságnál

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!