Az eladás indoka, hogy jelenleg vaskos állami támogatással tudnak a horvát hajógyárak felszínen maradni, márpedig uniós országként Horvátországnak a vállalatok állami támogatásával elvileg fel hagynia.
A gyártást viszont életben kell tartania, nem utolsó sorban azért, mert tízezrek megélhetése függ tőle. Az üzemek átalakítása is sürgős feladat, mert jelenleg "feneketlen zsákok", egy kivételével súlyos adósságban vannak. Várható, hogy az átalakítás kapacitásaik részleges leépítésével jár majd.
Az öt eladandó hajógyár közül négy veszteséges, ezek a rijekai 3. Maj, a kraljevicai Kraljevica, a trogiri Brodotrogir és a spliti Brodosplit. Rájuk vonatkozik az egy kunás terv. Az ötödik, a pulai Uljanik hajógyár 25 százalékát a dolgozók vehetnék meg, további negyedét pályázaton, a másik felét pedig a tőzsdén értékesítenék.
Negyven forintért árulják a horvát hajógyárakat
Horvát illetékesek szerint elképzelhető, hogy az eladásra váró horvát hajógyárak többségét egy-egy kunáért (nagyjából 37 forintért) hirdetik megvételre, tekintettel nagy adósságukra. Öt hajógyár szerepel a privatizációs tervekben, az ország 2010-11-re tervezett EU-csatlakozásának feltételeit teljesítendő. A létesítményekre nemzetközi versenytárgyalást hirdetnének a jövő év elején.