A kiadók főleg a sales területet erősítik
A médián belüli pozíciók más területeknél is erősebben épülnek a kapcsolati tőkére. Az állásokhoz elsősorban informális úton lehet hozzájutni.
Tóth Benedek, a SZTE BTK média szakának tanára szerint az egyetem alatti gyakorlati munkákkal igyekeznek segíteni a diákok elhelyezkedését. A régió médiumaiban, így az MTV körzeti stúdiójában, a városi televízióban, a Rádió 88-ban vagy a Dél-Magyarországban dolgozhatnak gyakornokként a diákok az egyetemi képzés ideje alatt, és aki jónak bizonyul, azt a munkahelyek gyakran ott tartják. A PR szakirány végzősei közül többen az iskola kapcsolatai segítségével tudtak a későbbiekben PR-ügynökségnél elhelyezkedni.
Kérdésünkre sem a JATE média szakán, sem a Budapesti Médiaintézetben nem tudták megmondani, diákjaik milyen arányban helyezkednek el a végzettség megszerzése után. Egy volt média szakos diák elmondta, ismeretei szerint az ő évfolyamában diplomázó 35 diák közül újságíróként öten helyezkedtek el.
A tavalyi év második felében megalakult Média HR médiaorientált személyzeti tanácsadóként kínál állásokat ezen a piacon. Megbízóik a média, reklám és PR területén egyaránt szinte kizárólag a legalább pár éves tapasztalattal rendelkező szakembereket keresik.
A cégek jelenleg elsősorban 'médiasales' típusú pozíciókat hirdetnek meg, mivel a médiafelületek értékesítése, az ügyfelek megszerzése az elsődleges cél a meglehetősen túlzsúfolt piacon. Jóval kevesebb lehetőség van kreatív területeken elhelyezkedni.
A kezdők helyzete nem könnyű, de ha elég ügyesek és átgondoltak, valamelyik hozzájuk közel álló szerkesztőségnél külsős vagy gyakornoki pozícióban kezdenek el dolgozni, és idővel ebből felfejlődhetnek főmunkatársi pozícióba.
A grafikusok, webdesignerek számára szintén az egyetlen járható út, hogy egy-egy alkalmi projektet vállalnak el eleinte, majd ajánlás útján bekerülhetnek egy céghez.
Szemléletváltásra lenne szükség ezen a téren, hogy ne az ismeretség legyen a legfontosabb szempont az elhelyezkedésnél, hanem ehelyett a szakemberek szaktudása érvényesüljön.
Nehéz a médiában elhelyezkedni
A médiában akarok dolgozni - az elmúlt időszakban szlogenné vált ez a mondat. A média és általában a kommunikációs szakma rendkívül divatossá vált az álláskeresők körében.