2009. június 12. 08:16

Aki számít, ott volt – röviden ez mondható el a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség tegnap zárult kiállításáról. Az ágazat legfontosabb nemzetközi fórumán a Magyarországon járműveikkel már jelen lévő (Bombardier, Siemens, Stadler) vagy rövidesen megjelenő (Alstom) gyártók bemutatták legújabb fejlesztéseiket, amelyek némelyike néhány éven belül a magyar piacra is "beszivároghat". Bár a mezőnyt a nagy külföldi mamutcégek dominálták, a B-pavilon egyik sarkában azért helyet kapott egy magyar cég trolibusza is. Az mfor.hu a helyszínen tartott szemlét.

Negyven országból több mint 350 cég vett részt a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség június 7.-11. között Bécsben megrendezett  58. kongresszusán és kiállításán, amely a tömegközlekedési ágazat legfontosabb nemzetközi fórumának számít.

Az eseményen gyakorlatilag minden jelentős (és kevésbé jelentős) járműgyártó képviseltette magát Kanadától kezdve Svájcon át Fehéroroszországig, a globális jelleget pedig mindennél jobban érzékelteti, hogy a több mint 2200 hivatalos delegált között nem csak európaikat és észak-amerikaiakat, hanem harmadik világbelieket is találhattunk. Dél-Afrikából például meglepően nagy számú, 32 fős küldöttség érkezett, ott volt a szerteágazó tömegközlekedési hálózattal minden bizonnyal nem rendelkező Namíbia és Szenegál is, de Peru, Chile vagy éppen a személyszállító vasútját néhány évtizede megszüntető Uruguay sem maradt ki a buliból – utóbbi országot egyébként egy távolsági buszjáratokat közlekedtető cég, a CUTCSA egyik menedzsere képviselte.

Egy troli képviselte Magyarországot

A mindössze négy fővel megjelenő Horvátországhoz képest szintén meglehetősen népes, több mint ötven fős csapat érkezett Magyarországról. A bemutatott termékeket tekintve viszont korántsem álltunk ilyen jól: hazánkat gyakorlatilag csak a magyar Auto Red Controll (ARC) Kft., a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) és a cseh Cegelec által kifejlesztett csuklós trolibusz prototípusa képviselte a B-pavilon egyik eldugott sarkában. 

A gyártók szempontjából a lényeg a jelenléten, az ismertség növelésén, a jövőbeni üzleti lehetőségek felkutatásán és megalapozásán volt – ez most azért is kiemelten fontos, mivel a gazdasági válság ezt a szektort sem hagyta érintetlenül. André Navarri, a Bombardier elnöke például újságírói kérdésre elismerte: tapasztalatai szerint egyes vevőik ma már a korábbinál nehezebben finanszírozzák projektjeiket, sőt arra is akadt példa, hogy a válság miatt néhány üzletet le kellett fújni.

Igaz, a kanadai székhelyű cég pénzügyi eredményein a krízis hatása még nem igazán érződik: az első negyedévben a Bombardier Transportation üzletág árbevétele 2,3 milliárd dollárt tett ki - szemben az előző év azonos időszakában elért 2,4 milliárd dollárral -, az üzemi nyereség pedig még nőtt is, 118 millió dollárról 125 millió dollárra.

Hasonlóan jó eredményeket mondhat magáénak a Stadler is: a svájci cégnél 2008-ban a megrendelések értéke 2,6 milliárd svájci frankot tett ki, ami új rekordot jelent a társaság történetében.

A nagy meccs: Flexity 2 vs. Variobahn

Ezzel együtt - az iparágba beszivárgó válság miatt – az idei év feltehetően próbára teszi a gyártókat, s emiatt felértékelődhet az új fejlesztések jelentősége. Ezek közé tartozik a Bombardier Flexity 2 villamosa is, amelynek világpremierjére éppen a bécsi kongresszuson került sor. Az új Flexityk egyik legnagyobb előnye, hogy az opcionálisan választható Bombardier Primove rendszernek köszönhetően felső vezetékek nélkül is üzemelhetnek.

Ugyancsak a kiállításon mutatta be a cég Talent 2, valamint Spacium típusú elővárosi vonatait is. A Talent alapverzióját egyébként már a magyar utasok is ismerhetik, hiszen jelenleg tíz darab fut belőlük a MÁV vonalain.

Bár - a Bombardierrel ellentétben - a Stadler nem jelentkezett új termékkel, a svájci cég volt az egyetlen olyan gyártó, amely egy teljesen kész, működő villamossal jelent meg az eseményen, mondta el az mfor.hu-nak Dunai Zoltán. A Stadler Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a kiállított Variobahn az alacsonypadlós villamosok közül egyszerű hajtásrendszerével tűnik ki, továbbá felépítése lehetővé teszi azt is, hogy a cég az egyedi igényeket is egyszerűen ki tudja elégíteni.

Miskolc, Debrecen és Szeged már örülhet

Könnyen lehetséges egyébként, hogy néhány éven belül a debreceniek, a miskolciak és a szegediek is használhatják majd ezen villamosok egyikét. A három város ugyanis a közeljövőben újra meghirdeti villamostenderét, amelyen a Bombardier is indulni kíván, mondta el lapunknak Szini István. A cég magyarországi főképviselője szerint az a kiírástól függ, mely típussal pályáznak, de valószínűleg a Flexity 2-t küldik majd csatába.              

Szintén jelezte részvételi szándékát a tendereken a Stadler - a svájci cég a Variobahnt vagy a Tangót fogja indítani - , s a Citadis nevű villamosát az elmúlt években több hazai városban körbehordozó francia Alstom is minden bizonnyal ringbe száll majd.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Lépj velünk a növekedés útjára! Kockázati tőke, közösségi finanszírozás / crowdfunding, gyakorlati tapasztalatok hazai és nemzetközi nagyágyúktól és startupperektől! Ismerd meg a legújabb finanszírozási lehetőségeket és a startup-ökoszisztéma fejlődési irányait és lehetőségeit!

Finanszírozás 2019 - startuppereknek kedvezmény, 25 év alattiaknak ingyenes! Részletek és jelentkezés