A legnagyobb európai fapados légitársaság még csütörtökön jelentette be, hogy az elszabadult olajárak és az általa magasnak tartott repülőtéri díjak miatt 2008. november 4. és december 19. között nem fog járatokat közlekedtetni Ferihegyről, illetve Ferihegyre.
A BBC News híre szerint a cég - gyakorlatilag ugyanezen indokok alapján - hat további város esetében is hasonló lépésre szánta el magát, így a svájci Bázel, a lengyelországi Krakkó és Rzeszow, az ausztriai Salzburg, valamint a spanyolországi Valencia és Palma Mallorca esetében is másfél hónapos szünetet iktat majd be.
Hazai pályán is visszafogják magukat
A magas olajárak okozta probléma nagyságát jelzi, hogy a Ryanair londoni bázisán, Stansteden is téli kapacitásainak csökkentésére kényszerül. A cég ottani flottáját 36-ról 28 gépre redukálja, az utasszám pedig mintegy 900 ezerrel csökken majd a járattörlések miatt. Mindez 100-150 dolgozó elbocsátását vonhatja maga után. Sőt, az ír légitársaság hazai bázisán, Dublinban is összébb húzza magát: járatinak számát 12 százalékkal, flottájának nagyságát pedig ötödével mérsékli, írja a BBC News.
Ami Ferihegyet illeti, a másfél hónapos téli szünet miatt mintegy 180 budapesti járatot törölnek majd, aminek következtében az éves utasszám mintegy 27 ezerrel fog csökkenni. A cég közleményében többek között arra hivatkozik, hogy a Budapest Airport (BA) repülőtéri díjai a legmagasabbak közé tartoznak Európában.
Szollár Domokos, a BA szóvivője korábban az mfor.hu kérdésére cáfolta ezt az állítást, hozzátéve, hogy díjaik Bécsnél negyven, Varsónál nyolc, Prágánál pedig egy százalékkal alacsonyabbak. A szóvivő arra is emlékeztetett, hogy a BA 2008. januárban bevezett új tarifacsomagjának eredményeként a Ryanair éves szinten mintegy félmillió eurót spórol.
Michael Cawley szerint további tárgyalásokat kezdeményeznek majd a repülőtér vezetőivel annak érdekében, hogy meggyőzzék őket: amennyiben csökkentik a díjakat, az ehhez hasonló leállásokat el lehet kerülni.
BA: kiterjeszthetik az ösztönzőrendszert
Ezzel kapcsolatban Szollár Domokos annyit közölt: a BA menedzsmentje foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy a januárban bevezetett tarifacsomagban szereplő ösztönzőrendszert kiterjeszti az utasok által fizetett repülőtéri illetékre is. Az ír fapados igényeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy a légitársaság a téli menetrendben lényegében térítésmentesen kívánja használni a budapesti légikikötőt.
A végletekig leszorított költségekkel üzemelő, és éppen ennek köszönhetően mindeddig nehezen verhető jegyárakat kínáló Ryanair 2006 májusában lépett be a magyar piacra a Sármellék-London járat elindításával. A Balaton melletti repülőteret azóta folyamatosan használja a cég, az egész évben célpontnak számító brit főváros mellett jelenleg – a nyári menetrendben - Frankfurt-Hahnba és Düsseldorfba közlekedtet járatokat.
A fapados Budapesten csak másfél évvel a sármelléki start után, 2007 őszén jelent meg, és pillanatnyilag négy brit (Bristol, Glasgow, Liverpool, Nottingham), két német (Bréma, Frankfurt-Hahn), valamint egy ír (Dublin) városba repül Ferihegyről.
W. B.
Menedzsment Fórum