4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Malév problémái ugyan alapvetően nem a pénzügyi válság miatt alakultak ki, de a légitársaságot is sújtja a jelenlegi helyzet, és bár a privatizációs szerződés több pontját sem teljesítette a légitársaság vevője, a Malév visszavétele üzleti alapon nem kerülhet szóba, a vagyonkezelő ugyanis még így is jobb pozícióban van, mint az értékesítés előtt.

Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Airbridge Zrt. még nem tett eleget a privatizációs szerződés néhány pontjának: nem fizette vissza például az EIB hitelt 2007 december 31-ig, és az MNV ZRt. tulajdonában lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-nek sem fizet rendesen a névhasználatért és a repülőgép-bérletért, ezért legalább 600 millió forinttal tartozik az MNV-nek.

A vagyonkezelő pozíciója ennek ellenére javult az értékesítés előtti időszakhoz képest, azaz csökkent a Malévval kapcsolatos kötelezettségek mértéke. A légitársaság tartósan stabil működését és likviditásának biztosítását azonban nem sikerült megoldani.

A kialakult helyzetben csak a szoros egyeztetés melletti együttműködés hozhat eredményt - mondta Tátrai Miklós. Hozzátette azonban: most nehéz olyan befektetőt találni, amelyik biztosítaná a cég likviditását, és kielégítené középtávú finanszírozási igényét is.

Ebből a szempontból valóban kedvezőtlen a légitársaságnak a pénzügyi válság, nehéz ugyanis a jelenlegi helyzetben vállalkozó bankot találni, ám a Malévnek Tátrai Miklós szerint ma is az az alapproblémája, mint 5 évvel ezelőtt. Nem sikerült jelentősen növelni a légitársaság utasainak számát - mondta.

A vevő koncepciója az volt, hogy az oroszországi szövetséget használva tölti meg a Malév gépeit, ám az Abramovics érdekeltségű oroszországi cégek csődje után ez bizonytalanná vált.

A vezérigazgató hozzátette, hogy az Airbridge - a privatizációs szerződéssel - nem teljesen összhangban úgy kapott a Vnyesekonombanktól (VEB) 50 millió euró hitelt, hogy a pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényekre. Tátrai Miklós szerint ez a privatizációs szerződés hiányossága. A részvényeket a bank ugyan nem tudja értékesíteni, de az MNV sem tudna lépni ebben a helyzetben, ha akarna. Hangsúlyozta, hogy az egyetlen kiutat a hosszas egyeztetés jelentheti, és megerősítette, hogy szoros az együttműködés az érdekelt felek között.

A légitársaság lejárt követelései mintegy 4 milliárd forintra rúgnak, ám egy felszámolásnak vajmi kevés haszna lenne. Az értéket képviselő földi kiszolgáló cégre ugyanis az APEH, a karbantartást végző Aeroplexre pedig a Budapest Airport jegyeztetett be jelzálogot, így a felszámolás során nem jutna sok a szállítóknak. Hozzátette: nem csak a felszámolás lehet veszélyes a légitársaságnak, de az is, ha a szállítók korlátozzák, feltételekhez kötik, vagy megszüntetik a légitársaságnak nyújtott szolgáltatásukat.

A légitársaság péntekre hívta össze rendkívüli közgyűlését, amelyet azonban 30 napra felfüggesztettek, így később döntenek a tulajdonosok a cég tőkehelyzetének rendezéséről. Tátrai Miklós emlékeztetett rá: csak európai uniós többségi tulajdonú társaság lehet a Malév tulajdonosa, ellenkező esetben a légitársaság elveszti az EU repülési engedélyét.

A világgazdasági recesszió hatásaival a Malévnek is meg kell küzdenie, a IATA, a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség jelentései alapján aggasztóan csökken a nemzetközi légi forgalom. Tavasszal még csak az egekbe szökő kőolajárakkal kellett megküzdenie az iparág szereplőinek, a helyzet azóta romlott. Giovanni Bisignani, a IATA főtitkára és vezérigazgatója szerint az utasforgalom ilyen léptékű visszaesésére nem volt példa a 2003-as atípusos tüdőgyulladás (SARS) okozta pánik óta. Bár jó hír, hogy az olaj ára a júliusi csúcshoz képest a felére esett vissza, de ez nem elég a kereslet csökkenésének kompenzálására, az iparág veszteségei az idén meg fogják haladni a korábban előre jelzett 5,2 milliárd USA dollárt, jövőre pedig a 4,1 milliárdot.

A világ légiközlekedésének utasforgalma 2008. szeptemberében 2,9 százalékkal, az áruforgalom pedig 7,7 százalékkal esett 2007 szeptemberéhez képest. Az átlagos telítettségi faktor 74,8 százalékra csökkent, ami 4,4 százalékpontos visszaesés a megelőző hónaphoz képest.

A Malév ebben az időszakban meg tudta tartani utasszámát, sőt bizonyos őszi időszakokban, például december első hetében - ha kis mértékben is - de 1,4 százalékkal bővült az utasok száma az előző év hasonló időszakához képest. A ferihegyi sztrájk azonban várhatóan elviszi a decemberi növekedést, mivel a légitársaság több mint 80 járatát kénytelen volt törölni.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!