Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Airbridge Zrt. még nem tett eleget a privatizációs szerződés néhány pontjának: nem fizette vissza például az EIB hitelt 2007 december 31-ig, és az MNV ZRt. tulajdonában lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-nek sem fizet rendesen a névhasználatért és a repülőgép-bérletért, ezért legalább 600 millió forinttal tartozik az MNV-nek.
A vagyonkezelő pozíciója ennek ellenére javult az értékesítés előtti időszakhoz képest, azaz csökkent a Malévval kapcsolatos kötelezettségek mértéke. A légitársaság tartósan stabil működését és likviditásának biztosítását azonban nem sikerült megoldani.
A kialakult helyzetben csak a szoros egyeztetés melletti együttműködés hozhat eredményt - mondta Tátrai Miklós. Hozzátette azonban: most nehéz olyan befektetőt találni, amelyik biztosítaná a cég likviditását, és kielégítené középtávú finanszírozási igényét is.
Ebből a szempontból valóban kedvezőtlen a légitársaságnak a pénzügyi válság, nehéz ugyanis a jelenlegi helyzetben vállalkozó bankot találni, ám a Malévnek Tátrai Miklós szerint ma is az az alapproblémája, mint 5 évvel ezelőtt. Nem sikerült jelentősen növelni a légitársaság utasainak számát - mondta.
A vevő koncepciója az volt, hogy az oroszországi szövetséget használva tölti meg a Malév gépeit, ám az Abramovics érdekeltségű oroszországi cégek csődje után ez bizonytalanná vált.
A vezérigazgató hozzátette, hogy az Airbridge - a privatizációs szerződéssel - nem teljesen összhangban úgy kapott a Vnyesekonombanktól (VEB) 50 millió euró hitelt, hogy a pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényekre. Tátrai Miklós szerint ez a privatizációs szerződés hiányossága. A részvényeket a bank ugyan nem tudja értékesíteni, de az MNV sem tudna lépni ebben a helyzetben, ha akarna. Hangsúlyozta, hogy az egyetlen kiutat a hosszas egyeztetés jelentheti, és megerősítette, hogy szoros az együttműködés az érdekelt felek között.
A légitársaság lejárt követelései mintegy 4 milliárd forintra rúgnak, ám egy felszámolásnak vajmi kevés haszna lenne. Az értéket képviselő földi kiszolgáló cégre ugyanis az APEH, a karbantartást végző Aeroplexre pedig a Budapest Airport jegyeztetett be jelzálogot, így a felszámolás során nem jutna sok a szállítóknak. Hozzátette: nem csak a felszámolás lehet veszélyes a légitársaságnak, de az is, ha a szállítók korlátozzák, feltételekhez kötik, vagy megszüntetik a légitársaságnak nyújtott szolgáltatásukat.
A légitársaság péntekre hívta össze rendkívüli közgyűlését, amelyet azonban 30 napra felfüggesztettek, így később döntenek a tulajdonosok a cég tőkehelyzetének rendezéséről. Tátrai Miklós emlékeztetett rá: csak európai uniós többségi tulajdonú társaság lehet a Malév tulajdonosa, ellenkező esetben a légitársaság elveszti az EU repülési engedélyét.
A világgazdasági recesszió hatásaival a Malévnek is meg kell küzdenie, a IATA, a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség jelentései alapján aggasztóan csökken a nemzetközi légi forgalom. Tavasszal még csak az egekbe szökő kőolajárakkal kellett megküzdenie az iparág szereplőinek, a helyzet azóta romlott. Giovanni Bisignani, a IATA főtitkára és vezérigazgatója szerint az utasforgalom ilyen léptékű visszaesésére nem volt példa a 2003-as atípusos tüdőgyulladás (SARS) okozta pánik óta. Bár jó hír, hogy az olaj ára a júliusi csúcshoz képest a felére esett vissza, de ez nem elég a kereslet csökkenésének kompenzálására, az iparág veszteségei az idén meg fogják haladni a korábban előre jelzett 5,2 milliárd USA dollárt, jövőre pedig a 4,1 milliárdot.
A világ légiközlekedésének utasforgalma 2008. szeptemberében 2,9 százalékkal, az áruforgalom pedig 7,7 százalékkal esett 2007 szeptemberéhez képest. Az átlagos telítettségi faktor 74,8 százalékra csökkent, ami 4,4 százalékpontos visszaesés a megelőző hónaphoz képest.
A Malév ebben az időszakban meg tudta tartani utasszámát, sőt bizonyos őszi időszakokban, például december első hetében - ha kis mértékben is - de 1,4 százalékkal bővült az utasok száma az előző év hasonló időszakához képest. A ferihegyi sztrájk azonban várhatóan elviszi a decemberi növekedést, mivel a légitársaság több mint 80 járatát kénytelen volt törölni.