2p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerény az érdeklődés a privatizálandó horvátországi hajógyárakra: a privatizációs pályázat szerdai lejártáig csupán két ajánlat érkezett a hat meghirdetett hajógyár közül kettőre. A kormány a következő hetekben dönt az ajánlatokról.

Egy horvát cég az 1 kunás (1 euró=7 kuna) jelképes áron kínált trogiri létesítményre tett ajánlatot, idegenforgalmi hasznosítással. A másik ajánlat - szintén egy horvát cégtől - a spliti hajógyárra érkezett. Ebben az ajánlattevő 5 millió kunát kínál a létesítményért és 13 millió kunát fektetne az átalakításba. A pályázati kiírás szerint a potenciális vevők más célra is hasznosíthatják a hajógyárakat.

A tenderek bírálói szerint a horvát kormánynak többet kellett volna tennie és beruháznia a horvát hajózási kultúra letéteményeseibe, ugyanakkor arra is figyelmeztetnek, hogy válság időszaka nem megfelelő komoly befektetők megjelenésére.

A privatizálást Brüsszel szabta az uniós tagság feltételeként Horvátországnak, mivel eddig ötmilliárd eurós hitelgaranciával és évente mintegy 140 millió eurós veszteség kompenzációval támogatta kedvenc ágazatát.

A hajóépítés meghatározó szerepet játszik Horvátország gazdasági életében. A hat hajógyár összesen mintegy 12 ezer főt foglalkoztat. A családtagokat beszámítva és az üzemek beszállítóival együtt több tízezer lakos megélhetése függ a hajóépítéstől egy olyan országban, ahol mindössze 1,5 milliót tesz ki a foglalkoztatottak száma.

A hajóépítés adja az ország exportjának 12-15 százalékát, de jó egymilliárd eurós veszteséget is felhalmozott. A Split, Trogir, Rijeka és Kraljevica hajógyárait jelképes, egy kunás áron hirdették meg, míg a nyereséggel termelő Ugljanik gyár Pulában 379 millió kuna (mintegy 15 milliárd forint) nyitóárral indul. A spliti, speciális objektumokat gyártó hajóüzemet (BSO) 18,6 millió kunás (740 millió forint) nyitóáron pályáztatják.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!