5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán döntött az illetékes testület a két országos rádiófrekvenciáról: az eddigi két adó novembertől búcsút mondhat a sugárzási jogoknak.

Az ORTT szerdai ülésén eldőlt, hogy november közepétől nem lesz többé Sláger és Danubius Rádió. A két országos rádiófrekvenciát hét évre új cégek kapják meg. A Danubius frekvenciája az Advenio nevű cégé, a Slágeré az FM1 nevű konzorciumé lesz, számolt be az origo.hu. (A Sláger Rádió döntéssel kapcsolatos közleménye itt érhető el: "Politikai döntés született" - minden eszközt bevet a Sláger.)

A politikai felhangoktól sem mentes döntés során a – korábbi sajtóértesülések szerint – legmagasabb pontszámot elért pályázók lettek a befutók.

Egy pályázót kizártak

Mint ismert, október elején három-három pályázat maradt versenyben a két országos kereskedelmi rádiós jogosultságért, miután a médiahatóság irreálisnak ítélte és kizárta a Zene Rádió Zrt.-t a pályázatból. A Danubius frekvenciájára az adó mellett az Advenio Zrt. és a Rádió Juventus Zrt., míg a Slágerére a csatorna mellett a Danubius és az FM1 Konzorcium.

Majtényi László keddi sajtótájékoztatóján nevek említése nélkül annyit közölt, hogy több induló kizárását indítványozta a versenyből. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elnöke azt mondta: megismétli a szerinte alaki hibát ejtő Advenio Zrt. kizárására korábban tett javaslatát, s ugyanezt javasolja a (felhasznált tanulmányokkal egybevágó) szakmai álláspontja szerint irreális üzleti ajánlatokat benyújtók esetében.

Sokat ígértek a győztesek

Korábban a Stop internetes portál írt arról, hogy a Sláger és a Danubius pályázatai "kapták a legkevesebb, objektíven adható pontot, ez talán nem is számít majd a végső döntéskor. Az ORTT ugyanis egy olyan határozati javaslatot készített elő, amely a mezőny felét, éppen azokat az aspiránsokat, amelyek a legmagasabb összegű ajánlatokat tették, kizárja, a legfurcsább okokra hivatkozva" - állította a portál.

A cikk szerint a Sláger ajánlotta a legszerényebb, a Danubius pedig a második legkisebb koncessziós díjat, s "tekintettel az előzetes minősítés során rosszul szerepelt pályázatukra, most nyilván szerencsésen jött számukra, hogy az ORTT éppen a fenti határozatot terjesztené a testület elé, hiszen a történtek alapján úgy tűnik, valóban nem kellett túl sok gondot fordítani pályázatukra."

Ezt követően az Index arról írt: a nagyobbik vételkörzetű országos kereskedelmi frekvencián sugárzó Sláger Rádió tulajdonosa kapta a legkevesebb pontot a két országos jogosultságra kiírt pályázat hivatali értékelése során. A portál úgy tudja: az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. és a Zene Rádió Országos Kereskedőház Zrt. 90-90, a Radiocafé tulajdonosai által jegyzett FM1 Konzorcium 85, a Danubius és a Juventus működtetője egyaránt 66-66, míg a Slágeré 60 pontot kapott a maximálisan megszerezhető 100-ból.

7 évre nyerték meg a frekvenciát

A két frekvenciát 7 évre nyerik el a győztes pályázók, akiknek pályázatukban a 2011. július 1-ig tartó első szakaszra kellett ajánlaniuk valamekkora (350 és 700 millió forint közötti) műsorszolgáltatási díjat. Emellett a hétéves koncesszió hátralévő részére - egy 200 millió forintos fix összeg mellett - nettó árbevételük bizonyos százalékát kellett ígérniük.

A pontozási rendszerben jelentős pluszt ért el az a pályázó, amely az árbevételének magasabb százalékát ajánlotta fel. A kiszivárgott pletykák szerint az Advenio árbevételének 55 százalékát ígérte koncessziós díjként, míg az FM1 és - akárcsak a kifejezetten ezért kizárt Zene Rádió - egyaránt 50-50 százalékot, ami mindkét pályázó esélyét jelentősen megdobta.

Szintén a napokban publikált sajtóinformációk ugyanakkor arról szóltak, hogy az FM1 azért mert magas bevételi arányt ajánlani, mivel, talált egy kiskaput. Állítólag a cég reklámidejét egy sales house értékesítené, amely annyit juttatna vissza a rádiónak, hogy a fizetendő koncessziós díj "ne legyen túl magas". Így végeredményben az állam csak az első évben jutna a jelenleginél magasabb bevételekhez, a következő években már jóval kisebb lehet az ilyen jellegű befizetés.

Bajnai is megszólalt

Az ügyben Bajnai Gordon miniszterelnök is hallatta hangját a hétvégén: szerinte aggasztó a két országos kereskedelmi rádiófrekvenciára kiírt pályázat elbírálása körüli ügy. A miniszterelnök a korrupcióellenes intézkedéseket bejelentő sajtótájékoztatón újságírói kérdésre megjegyezte, hogy nagyon fontos lenne, hogy az "ORTT, mint testület, és minden egyes tagja a maga felelősségének tudatában döntsön arról, hogy mi a közérdek". Bajnai Gordon szerint a minél nagyobb koncessziós díj mellett közérdek az is, hogy ezek a kereskedelmi adók valóban a tőlük megszokott függetlenséggel sugározzanak továbbra is.

A miniszterelnök hangsúlyozta, hogy nincs módja rá és nem is kívánja befolyásolni az ORTT döntését. Mindössze arra hívja fel a figyelmet, hogy az ország jó híre és a közbizalom erősítése érdekében olyan döntésnek kell születnie, amely eredményeként a legjobb ajánlatok nyernek - azok, amelyek pénzügyileg is képesek teljesíteni vállalásukat, és erre megfelelő garanciát adnak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!