3p

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tiltakozik a Németországban hatályba lépett intézkedés ellen, amely szerint május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti - közölte az MKFE csütörtökön az MTI-vel.

Az MKFE tiltakozása nyomán a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió (IRU) felszólította a német kormányt a rendelkezés végrehajtásának két hónappal történő elhalasztására. Az MKFE a helyzet rendezése érdekében kérte a magyar kormány és Magyarország németországi nagykövetségének segítségét is - írta közleményében a szervezet.

Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg ez a protekcionista rendelkezés, amelyet most Belgium és Franciaország után Németországban is bevezettek.

A szabályt azért is kifogásolják, mert a gépjárművezetők nem hagyhatják el a járművet a pihenőidőre sem, vigyázniuk kell a szállított milliós értékekre. Álláspontjuk szerint a kamionok kabinja ma több komfortot biztosít a sofőrnek, mint egy átlagos szálloda.

A szállás- és parkolási díjak miatt a vállalkozások kénytelenek lesznek a fuvardíjaikat 3-5 százalékkal növelni, ez évi 21-37 milliárd forint többletköltséget okoz a magyar fuvarozó vállalkozásoknak. A korábban bevezetett nyugati minimálbér előírások 15-30 százalékos díjemelést indokló hatásával együtt ez jelentős piacvesztéshez vezethet.

Kitérnek arra is, hogy a német autópályák mellett nem épültek őrzött, biztonságos kamionparkolók, sem a sofőrök szállását biztosító létesítmények. A legnagyobb nemzetközi fuvarozói érdekképviselet, az IRU adatbázisa Németországban 352 kamionparkolót tart nyilván, és csak 82-ben van szálláslehetőség, 41 őrzött, 13-ban biztosított egyszerre a szállás és a minimális szintű őrzés.  

A végrehajthatatlan intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, mivel az előírás betarthatatlan, és annak bevezetése ellentmond az Európai Unió az áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapértékeinek - áll az MKFE közleményében.

A német törvényhozás márciusban módosította a hivatásos járművezetők foglalkoztatásáról szóló jogszabályt a kormánypárti frakciók - a CDU/CSU jobbközép pártszövetség és a szociáldemokrata párt (SPD) képviselőcsoportjának - kezdeményezésére.

A Szövetségi Törvénytárban szerdán megjelent és csütörtöktől hatályos jogszabály alapján a járművezetőket akár 60 eurós (18 600 forint), a fuvarozó vállalkozást pedig akár 180 eurós (55 800 forint) pénzbüntetés megfizetésére lehet kötelezni minden egyes óráért, amelyet a vezető a rendes heti pihenőidőből a jármű kabinjában tölt el.

Német ágazati szervezetek szerint a francia és belga példát követő módosítással csak akkor lehet teljes mértékben egyetérteni, ha az uniós szintű, egységes szabályozás felé tartó lépést jelent.

A német kormánypártok eredetileg szigorúbb szabályt terveztek a szerintük a munkavállalónak káros "nomád" járműveztetői munkavégzési mód visszaszorítására: bevezették volna, hogy a rendes heti pihenőidőt csak a vezető lakóhelyén vagy a fuvarozó vállalkozás székhelyén lehet eltölteni.

Német szakmai szervezetek üdvözölték, hogy ez az elem végül nem került be a jogszabályba. Álláspontjuk szerint jelentős többletköltséget, és ezzel versenyhátrányt okozna a fuvarozóknak, ha gondoskodniuk kellene arról, hogy munkavállalóik hazatérhessenek, vagy a cég székhelyére utazhassanak a heti rendes pihenőidő eltöltésére - írta a verkehrsrundschau.de ágazati hírportál.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!