4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egy évvel korábbi dobogósok megtartották pozíciójukat a legértékesebb márkák rangsorában. Az Interbrand által összeállított lista élén, tíz éve immár megszakítás nélkül a Coca-Cola áll. Az idei év nagy nyertese két technológiai cég, a Google és az Apple volt, melyek 30 százalék feletti értéknövekedést értek el.

Az idei év lassú kilábalása közben a bizonytalanabbá váló fogyasztói preferenciák, és a tulajdonosi nyereségvárakozások nyomása is erősen hatott a világ legnagyobb cégeire. Néhány márka látványos visszaesése mellett a mérsékelt kapaszkodás jellemezte az Interbrand idei rangsorát, melynek élvonalában néhány helycsere mellett a Toyota kiesése jelent említésre méltó változást.

A válság utórezgései sem múltak el nyomtalanul, hiszen a pénzügyi szektor szereplőinek egy része még mindig márkaértékének csökkenésével kellett szembesülnie. Így járt ugyanis az American Express, a Citibank, és a UBS is. Igaz, a banki brandek 2009-es szabadeséshez képest az idei év már a konszolidáció időszakának tekinthető, amit alátámaszt, hogy három reprezentáns is látványosan erősödött, így a J.P. Morgan, az Allianz és a Visa is 25 százalék feletti emelkedést könyvelhetett el. Szintén a tavalyi év folyománya, hogy az autóipar reprezentánsai sem szerepeltek fényesen, melyeknél a brand értéke vagy stagnált, vagy tovább olvadt. A szektor egyik nyertese, a Ford (3%) volt, mely kapcsán az Interbrand elemzői kiemelik, hogy a vásárlók visszajelzéseit aktívan használva fejlesztettek, ami hozzájárult a márkaérték növeléséhez.

Tanúságként szolgálhat a nagy márkák tulajdonosai számára, hogy a nyilvánosság minden korábbinál szélesebbé vált az internet folyamatos előretörésének köszönhetően. Egyre több tényfeltáró oldal (Smoking Gun, WikiLeaks, Breitbart) rántja le a leplet a cégek kétes ügyeiről. Ez a szakértők szerint sok vállalat számára komoly kihívást jelenthet a jövőben, ráadásul nem csak a korábban érzékenynek számító (mint például a dohány-, vagy olajipari) szektorok esetében.

A botrányok pedig - nem meglepő módon - megrengetik a márkákat, jelentősen csökkentve az értéküket, ami természetesen kihat a társaságok bevételeire is, állítja a listát elemző tanulmány. Nem véletlen, hogy a legnagyobb vesztesek között találjuk a Toyotát, mely - több részletben - története legnagyobb visszahívási akcióját jelentette be az elmúlt egy évben, ahogy az évtized környezeti katasztrófájáért felelős BP-t is büntették, az olajvállalat kiesett a száz legerősebb márka rangsorából.

Az ismert, nagy márkák közül a GE (10%), a Nokia (15%), és a Dell (14%) is a vesztesek közé került, mindhárom márka tíz százalék feletti veszteséget ért el.

Ami az éllovast, a Coca-Colát illeti, nem nevezhető meglepetésnek az első pozíciója, hiszen hosszú évek óta "bérelt helye” van az italgyártó vállalatnak. A Coca-Cola immár 10 éve megingathatatlan, és folyamatosan vezeti az Interbrand top száz márkát összegző rangsorát. (A tavalyi győzelem után a cég hazai vezetői elemezték a siker okait lapunknak - szerk.) A dobogó második, és harmadik helyezettje is „régi motoros”, hiszen IBM - Microsoft páros is évek óta az elit tagja. Ugyan a negyedik helyre felugró Google erőteljesen emelkedett idén, ám a Microsoft még mindig utcahosszal vezet előtte, így nagyon komoly változások kellenének, hogy a keresőjéről ismert internetes cég előzni tudjon. Az év legnagyobb nyertesei az internetes cégek voltak, a Google előretörése mellett látványosan növelte márkaértékét az Amazon (23%) és az Ebay (15%) is.

Míg a tavalyi évben a luxusmárkák egy része komoly veszteséget könyvelhetett el, Louis Vuitton, a Gucci, a Chanel vagy a Rolex megérezték a válságot, addig idén a gazdagok kedvenc brandjei már egyértelműen felfele tartottak. A Cartier, az Armani, a Louis Vuitton, a Gucci, a Tiffany&Co. és a Hermés egyaránt javítani tudott az egy évvel korábbi szinthez képest.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!