Az idei év lassú kilábalása közben a bizonytalanabbá váló fogyasztói preferenciák, és a tulajdonosi nyereségvárakozások nyomása is erősen hatott a világ legnagyobb cégeire. Néhány márka látványos visszaesése mellett a mérsékelt kapaszkodás jellemezte az Interbrand idei rangsorát, melynek élvonalában néhány helycsere mellett a Toyota kiesése jelent említésre méltó változást.
A válság utórezgései sem múltak el nyomtalanul, hiszen a pénzügyi szektor szereplőinek egy része még mindig márkaértékének csökkenésével kellett szembesülnie. Így járt ugyanis az American Express, a Citibank, és a UBS is. Igaz, a banki brandek 2009-es szabadeséshez képest az idei év már a konszolidáció időszakának tekinthető, amit alátámaszt, hogy három reprezentáns is látványosan erősödött, így a J.P. Morgan, az Allianz és a Visa is 25 százalék feletti emelkedést könyvelhetett el. Szintén a tavalyi év folyománya, hogy az autóipar reprezentánsai sem szerepeltek fényesen, melyeknél a brand értéke vagy stagnált, vagy tovább olvadt. A szektor egyik nyertese, a Ford (3%) volt, mely kapcsán az Interbrand elemzői kiemelik, hogy a vásárlók visszajelzéseit aktívan használva fejlesztettek, ami hozzájárult a márkaérték növeléséhez.
Tanúságként szolgálhat a nagy márkák tulajdonosai számára, hogy a nyilvánosság minden korábbinál szélesebbé vált az internet folyamatos előretörésének köszönhetően. Egyre több tényfeltáró oldal (Smoking Gun, WikiLeaks, Breitbart) rántja le a leplet a cégek kétes ügyeiről. Ez a szakértők szerint sok vállalat számára komoly kihívást jelenthet a jövőben, ráadásul nem csak a korábban érzékenynek számító (mint például a dohány-, vagy olajipari) szektorok esetében.
A botrányok pedig - nem meglepő módon - megrengetik a márkákat, jelentősen csökkentve az értéküket, ami természetesen kihat a társaságok bevételeire is, állítja a listát elemző tanulmány. Nem véletlen, hogy a legnagyobb vesztesek között találjuk a Toyotát, mely - több részletben - története legnagyobb visszahívási akcióját jelentette be az elmúlt egy évben, ahogy az évtized környezeti katasztrófájáért felelős BP-t is büntették, az olajvállalat kiesett a száz legerősebb márka rangsorából.
Az ismert, nagy márkák közül a GE (10%), a Nokia (15%), és a Dell (14%) is a vesztesek közé került, mindhárom márka tíz százalék feletti veszteséget ért el.
Ami az éllovast, a Coca-Colát illeti, nem nevezhető meglepetésnek az első pozíciója, hiszen hosszú évek óta "bérelt helye” van az italgyártó vállalatnak. A Coca-Cola immár 10 éve megingathatatlan, és folyamatosan vezeti az Interbrand top száz márkát összegző rangsorát. (A tavalyi győzelem után a cég hazai vezetői elemezték a siker okait lapunknak - szerk.) A dobogó második, és harmadik helyezettje is „régi motoros”, hiszen IBM - Microsoft páros is évek óta az elit tagja. Ugyan a negyedik helyre felugró Google erőteljesen emelkedett idén, ám a Microsoft még mindig utcahosszal vezet előtte, így nagyon komoly változások kellenének, hogy a keresőjéről ismert internetes cég előzni tudjon. Az év legnagyobb nyertesei az internetes cégek voltak, a Google előretörése mellett látványosan növelte márkaértékét az Amazon (23%) és az Ebay (15%) is.
Míg a tavalyi évben a luxusmárkák egy része komoly veszteséget könyvelhetett el, Louis Vuitton, a Gucci, a Chanel vagy a Rolex megérezték a válságot, addig idén a gazdagok kedvenc brandjei már egyértelműen felfele tartottak. A Cartier, az Armani, a Louis Vuitton, a Gucci, a Tiffany&Co. és a Hermés egyaránt javítani tudott az egy évvel korábbi szinthez képest.