A távmunka egyre lényegesebb jelenséggé válik az álláspiacon. A szélessávú internet terjedésével minden akadály elhárul a munkavállalók szabadon választott helyválasztása elől.
A wi-fi és mobiltechnológia fejlődése szintén elősegíti a zavartalan adatforgalmat a munkaadó és a munkáltató között. A zsúfolt munkaerőpiac, valamint a karrier és magánélet egyensúlya szempontjából egyaránt kedvezőnek tekinthető a távmunka terjedése. Az eMarketer tanulmánya szerint napjainkban a hagyományos vállalatszerkezet és menedzsment felbomlása figyelhető meg.
Az új típusú munkatípus leginkább az Egyesült Államokban van terjedőben. 2004 márciusában 138,5 millió munkavállaló volt az USA-ban. Dolgozott már életében távmunka keretében korábban legalább egy hónapon keresztül további 26,6 millió amerikai polgár, azaz a munkaképes korúak 19,2 százaléka.
A The International Telework Association & Council (ITAC) adatai szerint 1995 és 2003 között 23,5 millió lakos dolgozott már távmunkásként legalább egy napot havonta. 2010-re az ITAC és a JALA International becslése szerint 40 millióra emelkedik az ilyen formában alkalmazottak száma.
Az elemzéseket megnehezíti, hogy a távmunkát sok szervezet és kutatóintézet másként értelmezi. Az eMarketer táblázatában nyolc különböző definíciót összegez. A Munkaügyi Statisztikai Hivatal meghatározása szerint távmunkás az, aki havonta legalább egy alkalommal otthonról dolgozik.
Ezzel szemben az Internet Home Alliance némileg összetettebb definicíója szerint az internet-hozzáféréssel rendelkező munkavállalók, akik munkájuk legkevesebb 15 százalékát a számítógéppel végzett tevékenység adja, és szabadon határozzák meg munkavégzésük helyét: 2003-ban a Internet Home Alliance adatai szerint 20,1 millióan voltak ebbe a kategóriába sorolhatók.
(Menedzsment Fórum)
Növekszik a távmunka szerepe
A távmunka egyre lényegesebb jelenséggé válik az álláspiacon. A szélessávú Internet terjedésével minden akadály elhárul a munkáltatók és munkavállalók elől bizonyos tevékenységek más helyszínen történő elvégzése elől.