Hosszas huzavona után hétfőn kiírta a két országos kereskedelmi rádiós frekvenciára a pályázatot a médiahatóság - értesült testületi forrásból a hétfői ülés ideje alatt az MTI.
Nem lehetett tovább várni
Annak ellenére, hogy a szervezet alapos csúszásban van, a múlt heti ülésén "szétszavazott" a kérdésben az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT). Amennyiben a mai ülésen sem sikerült volna megállapodásra jutni, az már komolyan veszélyeztette volna a tervezett határidőt - azt, hogy a Sláger Rádió és a Danubius Rádió által használt hullámsávok koncessziójának novemberi lejártáig eldőljön, melyik társaság használhatja e frekvenciákat a következő hét esztendőben, de legfeljebb a most használt analóg technológia leállásáig.
Ezt maga Majtényi László, az ORTT elnöke is elismerte, aki három hete beszélt arról az MTI-nek, hogy szorosak a pályázat határidői, a menetrendben időtartalék igazából nincs, noha "lehetnek egyhetes csúszások, de annál több nem".
Az ORTT a december 31-én lejárt frekvenciastop miatt nem tudta tavaly kiírni a pályázatot a Sláger Rádió és a Danubius Rádió által 1997 óta használt két frekvenciatartományra, majd a testületen belüli viták mellett az is hátráltatta a munkát, hogy az Alkotmánybíróság (Ab) csak június közepén döntött egy, a témába vágó médiatörvény-módosításról. Az Ab akkor megsemmisítette azt a passzust, amely lehetővé tette volna, hogy a hullámsávok jelenlegi használói pályázat nélkül folytathassák tevékenységüket.
Lejjebb vitték az árat
Az MTI által most közzétett információk szerint a korábbi tervekhez képest jelentősebb változás a fizetendő koncessziós díj mértékében állt be; az első évre a terveknek megfelelően 350-700 milliós ajánlattal lehet pályázni, utána azonban - a korábban tervezett 10-15 helyett - a nettó árbevétel 8 százalékát meghaladó összeget kell megajánlaniuk a 200 milliós alapdíj fölött a pályázóknak.
Nem véletlen, hogy az ORTT a díj ügyében tett engedményeket, hiszen a potenciális pályázók ezt sérelmezték leginkább. Korábban Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy "eszméletlenül magas az ár", hiszen a jelenlegi, 200 millió forint körüli koncessziós díjat is csak nagy nehézségek árán tudják kigazdálkodni az országos kereskedelmi adók. Mint mondta, ezeknek az idén várhatóan mintegy 30 százalékos bevételcsökkenéssel kell majd szembesülniük, így hosszú távon ez a konstrukció nem látszik kifizetődőnek.
A Danubius Rádió vezérigazgatója, Földes Ádám is értetlenségének adott hangot korábban az elsőéves díj rendszere kapcsán, mivel az épp a válsághoz közeli időpontban "nyomja meg jobban" az összeget.
Emellett a két adó vezetője más tényezőket is kritizált, így többek között a magyar zene arányára vonatkozó előírásokat. Szerinte annak elvárt aránya kapcsán nehéz a pályázat alapján pluszpontokat kapni, ha a hallgatói igények figyelembe vételével adják be ajánlatukat. Ráadásul ma még nem látható, hogy például öt év múlva milyen programstruktúrával lehet sikeresen működni a piacon.
Az econet.hu is pályázhat
A két jelenlegi országos kereskedelmi rádió mellett sajtóhírek szerint néhány másik pályázó lehet. Az egyik az EstFM-et tulajdonló econet.hu vállalat, melynek vezetői korábban többször kifejezték ebbéli szándékukat. A legutóbbi információk szerint konzorciumban szállna versenybe a két országos kereskedelmi rádiós frekvenciára kiírt pályázaton az econet.hu Nyrt. – közölte a napokban Rosner Gábor alelnök.
Indulásukról a pályázati felhívás végleges szövegváltozatának ismeretében döntenek, mondta, hozzátéve, pénzügyi és szakmai befektető bevonását egyaránt elképzelhetőnek tartják. Speciális rádiós szaktudással rendelkeznek - mondta -, noha egyetlen adójuk nem tömegmédium, ugyanakkor most nem áll a rendelkezésükre akkora anyagi bázis, hogy egyedül jó eséllyel szálljanak versenybe.
A cég tulajdonában lévő Est Media Group (EMG) 15 és 39 éves kor közötti csoportot megcélzó termékeinek zöme ingyenes terjesztésű, így e számos programmagazin az átlagosnál erősebben ki van téve a gazdasági válság hatásainak. Legfőbb bevételi forrásuk, a hirdetési piac az év első negyedében – a szektorátlaghoz hasonlóan – mint0egy 25 százalékkal volt kisebb, mint egy esztendővel korábban – jegyezte meg.
Hozzátette: a jelen helyzetben belső struktúrák átszervezésével teszik hatékonyabbá a társaság működését, de vásárlásokon is gondolkodnak; "sokat is megérhet nekünk egy országos kereskedelmi rádiós koncesszió, feltéve, hogy üzletileg meg tud állni a lábán".