A tavaly alapított Triplanet online utazási iroda dynamic packaging néven új fogalmat dobott be a magyar köztudatba, mondván: a csomagtúrák ideje lejárt. A dyamanic packaginget használó utazók maguk válogatják és veszik meg interneten keresztül a repülőjegyet, szállást, biztosítást, és ha kell, a városnézést. A rendszer rugalmas, 250 légitársaság és 60 ezer szálláshely azonnal foglalható szolgáltatását kínálja.
Nem fejlődik a netes utazási piac?
A cég ügyvezetője, Bánki Róbert biztos benne, hogy az igény létezik, és megfelelő eszközökkel komoly piacot fognak tudni építeni. "Gyakran hallom, hogy a magyar internetező keveset vásárol online. Tapasztalatom szerint semmi baj nincs vele, csak rendesen ki kell szolgálni!" - mondja Bánki.
A rendes kiszolgálás pedig nem azt jelenti, hogy a printtel azonos tartalmat feltöltjük a netre - mint ahogy ezt a legtöbb utazási iroda teszi. A médiapiachoz hasonlóan az utazás világát is alapjaiban fogja átformálni az internet. Kevés csak alkalmazni az eszközöket, megfelelően kell tudni őket bevetni.
A különbség óriási: legalább akkora, mint a tévézés indulásakor használt állókép és a mostani mozgókép között. Ami szintén folyamatosan fejlődik, tehát végtelen leegyszerűsítése a dolgoknak, ha csupán arról beszélünk, hogy egy utazási iroda ajánlata online is megtalálható. A fejlődésnek azonban kétségtelenül ez az első lépése.
A második pedig...
A Triplanet saját szolgáltatásával a fejlődni képes, nyelvet beszélő, rugalmas, nyitott korosztályt célozza meg. Angliában az utazók negyven százaléka közeli európai országokba történő hétvégi utazásokra költ, ami olcsó és könnyen elérhető a dynamic packaging szolgáltatással.
Itthon még egy szolgáltató sem kínálja ezt a lehetőséget, miközben itt is lenne rá kereslet. "Azok, akik néhány kattintásból maguk állíthatják össze az utazásukat, teljesen szabadon, ráadásul sok esetben olcsóbban is, egész más élményekkel indulnak és térnek haza, mint azok, akik társasutazáson vettek részt" – állítja Bánki.
Korfu és Tesco
Bognár Péter, az Exotic Travel ügyvezetője ugyan utóbbi állítást nem vitatja, abban viszont korántsem biztos, hogy a dynamic packaging irányába mutat a közeljövő. Szerinte ugyanis lehetetlen felvenni a versenyt azokkal az utazási irodákkal, melyek előre lefoglalják a szállodákat, charterjáratokat, és ezáltal a legjobb árakat kínálják a piacon. Magyarországon pedig erre van a legnagyobb kereslet.
"Az 50 ezer forintos korfui utazások igenis mennek, ugyanúgy, mint ahogy a Tescóban a saját márkás termékek. A magyar utazó nincs felkészülve az online csináld magad utazásszervezéshez, de nem is áll szándékában felkészülni rá, ugyanis ezek a csomagtúrák éppen elég olcsók és kényelmesek a számára" - állítja Bognár Péter.
Akik utálnak szervezni - és akik nem
Létezik egy másik (kisebb) célcsoport is, amelynek van pénze a nyaralásra: ők a hozzáadott értéket fizetik meg szívesen, amihez szintén csak a csomagtúrák keretén belül juthatnak hozzá. Aki megteheti, nem fogja maga kibogarászni a neten a szállásokat, a programokat pedig az útikönyvből kinézni. Besétál egy irodába, és vesz egy komplett utazást, egyedi programokkal, és igyekszik a lehető legkevesebb időt a szervezéssel tölteni.
"A köztes célcsoportnak, az internetet jól ismerő, nyelveket beszélő, és a dynamic packaging rugalmasságának felárát is megfizető fiatalságnak már kitalálták az ilyen típusú, angol nyelvű oldalakat, melyeket évek óta előszeretettel használnak. Értük is nehéz lesz versenybe szállni." - véli Bognár Péter.
Ami pedig a hosszú hétvégéket illeti: szerinte Angliában azért költ erre az utazók negyven százaléka, mert megteheti, és mert naponta indulnak fapados járatok Európa szinte minden pontjára.
Az tény, hogy a jövő a netes utazásszervezés felé halad, az utazási irodák június elsejétől már nem is értékesítenek papír alapú repülőjegyeket. Kérdés, messze van-e még az idő, amikor a mostani, a tömegeket jelentő csomagtúrázó korosztály kiöregszik, vagy átvált az új módszerekre.
Nem zárják ki egymást
A vita a kétféle utaztatásszervezési mód között nem eldönthető, hiszen mindkét típusú iroda más-más célcsoportot kíván elérni. Egyik nem zárja ki a másikat, legfeljebb az lehet a kérdés, melyik célcsoport utazásra szánt büdzséje nagyobb, és melyik irányba billenti majd az idő a mérleg nyelvét.
Ami pedig az árakat illeti: az előre lefoglalt utakkal szemben valóban nehéz labdába rúgni, azonban a kizárólag online működő irodák költségei kisebbek: nem kell irodát, alkalmazottakat, katalógusokat fenntartani. A Triplanet 2008-as adatai biztatóak, a vállalat célja vezető pozíciót szerezni a piacon, és egy éven belül megtízszerezni a forgalmat.
Gábor Fanni
Menedzsment Fórum