A kormányfő példaként említette a Mercedes kecskeméti beruházását és a szentgotthárdi Opel-gyárat. Az utóbbira utalva kijelentette: a nyugati határszélen komoly autóipari fellendülés van kibontakozóban, és "egy új autóipari háromszög sarokpontjai jönnek létre". Lassan nem telik el hónap Magyarországon autóipari beruházás nélkül - jegyezte meg, hozzátéve, hogy mindez egy olyan európai környezetben történik, amikor kontinensszerte gyárakat zárnak be, munkásokat bocsátanak el.
Orbán Viktor hangsúlyozta: a LuK Savaria Kft. új, gyártókapacitást növelő beruházása 2014-ig több mint 500 új munkahelyet teremt majd. Nem lehet persze hetente - folytatta - Mercedes-gyár átadására vagy LuK-üzem bővítésére számítani, de ezek a nagy fejlesztések azt is jelentik, hogy a foglalkoztatás derékhadát adó kis- és középvállalkozásokban ugyancsak zajlanak beruházások.
Megismételte, hogy kormánya mindig tisztelettel fogadja azokat a külföldi vállalkozókat, akik fantáziát látnak az országban, akik nemcsak a gyors haszon, a piacszerzés érdekében érkeznek ide, akik nem "kiszorítandó bennszülöttnek" tekintik a magyar cégeket, hanem partnernek. A kabinet olyan gazdasági környezet létrehozásán dolgozik, ahol "a kölcsönös előnyökben érdekelt befektetők érkeznek hozzánk" - emelte ki a miniszterelnök, aki ilyen cégnek nevezte a Schaeffler csoporthoz tartozó LuK Savaria Kft.-t, amely "a hatékonyság növelésének útját nem abban találta meg, hogy olyan, Magyarországtól keletre eső országba vigye az üzemet, ahol szinte éhbérért dolgoznak a munkavállalók".
A vállalatról szólva felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg a világ minden negyedik új autóját a LuK csoport által gyártott kuplunggal szerelnek fel. Ez világraszóló eredmény, a magyar-német gazdasági együttműködés eredménye - mondta, hozzáfűzve, hogy a válságból való kilábalás egyik fő pillére Európában szerinte éppen Németország és Közép-Európa együttműködése lesz.
Orbán Viktor úgy látja, a világszínvonalú magyar munkateljesítmény fogja megújítani Magyarországot, és ez mutat kivezető utat a válságból is. A válságot ugyanis csak olyan emberek győzhetik le, akik nem félnek a jövőtől, akik nem várnak arra, hogy a sült galamb a szájukba repüljön, hanem cselekszenek, befektetnek, mennek előre, hogy mozgásba hozzák a világot - mondta, hangsúlyozva: ez a titka a Schaeffler csoport sikerének is.
Hende Csaba honvédelmi miniszter - aki egyben Szombathely egyik egyéni országgyűlési képviselője - beszédében azt hangsúlyozta, hogy "ha munka van, minden van, de ha munka nincs, semmi nincs".
Jelezte, hogy Szombathely, Szentgotthárd és Zalaegerszeg városa, az itt működő vállalkozások és érdekképviseletek elhatározták, létrehozzák a nyugat-pannon járműipari és mechatronikai központot, amelynek nyomán a térség Magyarország harmadik nagy jármű- és gépipari, valamint elektronikai régiójává válhat Győr és Kecskemét mellett. A kormány támogatja az elképzelést - mondta, hozzátéve, céljuk, hogy a térségben 25 ezer új munkahely jöjjön létre és legalább egymilliárd eurónyi új befektetést vonzzon a régió.
A tárcavezető beszédében érintette a Vát-Porpácra tervezett cargo repülőtér ügyét, amellyel kapcsolatban közölte, hogy semmi akadálya a reptér megépítésének, de jelenleg úgy tűnik, a kínai beruházó érkezése illúzió. Azonban igenis szüksége van Nyugat-Pannóniának egy teherszállító repülőtérre - hangsúlyozta.
Hende Csaba megjegyezte továbbá: a kormány támogatja, hogy a Haladás sportkomplexuma tulajdonjogilag a MÁV-tól ingyenesen Szombathelyé legyen.
Elmondta azt is, hogy a kabinet döntése értelmében kilenc helyi vállalat 522 millió forint vissza nem térítendő fejlesztési támogatást kap.
Puskás Tivadar, Szombathely kormánypárti polgármestere egyebek mellett az emelte ki, hogy a LuK Savaria Kft. új csarnoka egymilliárd forintos támogatást kapott az Új Széchenyi Tervből.
Michael Reinig, a kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a sajtolóautomata üzembe helyezése új fejezetet nyit a cég történetében. A képzés és a továbbképzés fontosságát is kiemelte, hangsúlyozva, hogy az újonnan bevezetett duális képzési rendszerrel biztosítják a jövőt, a sikert pedig a helyi képzésnek a meglévő technológiához igazítása alapozza meg.
A Schaeffler vezetőségének elnöke, Jürgen M. Geissinger nagy örömnek nevezte, hogy "Magyarország ilyen jól fejlődik". Az új gyártócsarnok használatba vétele újabb mérföldkő a szombathelyi telephely fejlődésében - mondta, jelezve: céljuk, hogy további technológiákat telepítsenek ide, a csoportjuk egyik legjelentősebb gyárába.
A LuK 1997-ben kezdte meg működését a szombathelyi Claudius Ipari és Innovációs Parkban. Főbb tevékenységi köre a tengelykapcsolók, a tengelykapcsoló-rendszer alkatrészeinek gyártása. A cég termékeit a BMV, Audi, Ford, Fiat, Peugeot, Mercedes, Isuzu, Opel és Hyundai autókba építik be.
A cég árbevétele tavaly elérte a 460 millió eurót.
MTI