"Az aktuális adatok drámaiak ugyan, semmit nem változtatnak azonban azon az lapvető tényen, hogy Oroszország a jövő legnagyobb növekedési piacai közé tartozik" - mondta Klaus Mangold, a német vállalatok kelet-európai exportjának ösztönzésével foglalkozó Ost-Ausschuss der Deutschen Wirtschaft szakmai szervezet elnöke az IAA frankfurti autószalonon.
A Roland Berger tanácsadó cég számításai szerint az éves érékesítési volumen egy évtized alatt 3,6 millióra nő, ami több mint duplája a mostaninak. Ágazati szakértők az idei évre mindössze 1,4 milliós értékesítéssel számolnak Oroszországban, szemben a 2008-as 2,9 millió darabos új autó eladásokkal.
A német autóipar számára a legfontosabb hír az, hogy Oroszország autókereslete messze meg fogja haladni az oroszországi autógyárak évi 1,7 milliós kapacitását - mutatott rá Ralf Kalmbach, a Roland Berger szakértője. A német ipar szempontjából "bíztató" az oroszországi autópiac "telítettségének" mértéke is, mivel mindössze 200 autó jut minden ezer lakosra, szemben a németországi 566 autóval.
A német autógyártókat átlagon felüli mértékben érintette az oroszországi kereslet visszaesés hátrányos hatása. A VDA (Verband der Automobilindustrie) német autóipari szakmai szervezet adatai szerint az oroszországi német személyautó export az idén 80 százalékkal esett vissza, a haszongépjármű export pedig 87 százalékkal. "Ma még nem lehet megmondani, mikor érjük el a fordulópontot" - mondta Matthias Wissmann, a VDA elnöke.
Hasonló mértékű forgalom visszaesés egyetlen más országban sem következett be. A második legnagyobb növekedési piacon, Kínában egyenesen javult a forgalom. "Ezért is üdvözöljük az orosz kormány piacélénkítő keretfeltételek létrehozására irányuló terveit" - mondta Matthias Wissmann. Óva intette viszont "orosz barátait" egy olyan roncsprémium bevezetésétől, ami csak az Oroszországban gyártott autók vásárlóit kedvezményezné. Intelméhez Klaus Mangold is csatlakozott: "modernizálni csak a nemzetközi verseny keretében lehet" - mondta.
MTI/Menedzsment Fórum