Az úgynevezett emelt díjas vagy prémium SMS-ek ára 75-1000 forint között mozog, amiért cserében sok minden egyéb mellett csengőhangot, képet, játékot, horoszkópot lehet vásárolni, befizethetjük magunkat a különböző vetélkedőkbe, chatelhetünk, vagy éppen hozzásegíthetjük egy valóságshow résztvevőjét az áhított fődíjhoz.
Csak logóra, játékra és csengőhangra négyszázmillió
Tavaly a három mobilszolgáltató összes ügyfele nagyjából ötmilliárd forintot költhetett ilyen rövid szöveges üzenetekre, állítja Vámos-Hegyi Attila, a Westelnél működő TeleWestel vezetője, illetve a Direkt Marketing Szövetség alelnöke.
A piac havi egy-két millió elküldött prémium üzenetre épül. Tavaly kizárólag csengőhangokat, logókat, képeket és játékokat négyszázmillió forintért töltöttek le a mobil-előfizetők, és ebben nincsenek benne a wapon és a teletexten elérhető tartalmak. Ezek mellett népszerűek a szavazások, a kvízjátékok és a különböző műsorokba SMS-ben beküldött vélemények, illetve a waptartalmak napi, heti vagy havi hozzáféréséért is sokan fizetnek ilyen módon, nyilatkozta Fejes Sándor a Népszabadságnak.
Mind az infrastruktúrát adó mobilcégeknek, mind az SMS-sel megvehető termékeket biztosító tartalomszolgáltatóknak kifizetődő a szolgáltatás. Általánosságban elmondható, hogy a pénz 25-50 százaléka marad a mobilszolgáltatóknál, a többin osztoznak a tartalomszolgáltatók és azok a cégek, amelyek nekik kínálják a - telefonhálózaton kívül - szükséges infrastruktúrát, a kapcsolatot a mobilcégekkel.
Fejes Sándor szerint az arányokat tekintve nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a mobiltársaságok túl magas jutaléka gátját jelenti az újabb, mobiltelefon segítségével igénybe vehető szolgáltatások elterjedésének.
A valóságshow-k hozták meg az áttörést
A 2002-ben megjelent emelt díjas SMS-eket eleinte a fogyasztók, mint egy olyan fizetési eszközt használhatták, amiért csengőhangokat és operátorlogókat vásárolhatnak. Az igazi áttörést a valóságshow-k megjelenése hozta 2002 végén. A szavazások estéjén a szokásos SMS-forgalom 2-10-szeresét kell lebonyolítaniuk.
Mint azt Vámos-Hegyi Attila mondta, a show-k és a hozzájuk kapcsolódó játékok, tartalmak megjelenésével az elmúlt másfél év alatt ötszörösére nőtt az emelt díjas SMS-ek forgalma. Az összes prémium SMS-bevételnek mintegy 25 százaléka köthető a tévés valóságshow-khoz.
Megoszlanak a vélemények a piaci szereplők számáról
Vámos-Hegyi Attila szerint 6-7, a TeleWestelhez hasonló nagyobb szolgáltató, aggregátor van a piacon, akik mindhárom mobilcéggel megkötik a szerződéseket, kiépítik a megfelelő kapcsolatot, és azt értékesítik azoknak, akik valamilyen tartalmat akarnak eladni a mobiltulajdonosoknak. Ismeretei szerint rajtuk kívül több mint húsz önállóan működő, több mobiltársaság rendszeréhez is bekötött tartalomszolgáltató van a piacon, és mintegy ötvenen-százan vannak azok, akik a TeleWestelhez hasonló aggregátor cégeken keresztül szolgáltatnak, írja a Népszabadság.
Ötmilliárd forintot költöttünk emelt díjas SMS-re
Népszerűek az emelt díjas SMS-ek a mobilelőfizetők körében. A többmilliárdos forgalom havi egy-két millió elküldött prémium üzenetből tevődik össze, írja a Népszabadság.