Bár a VoIP a telefónia piacának még mindig viszonylag kis részét teszi ki, hosszabb távon a havi telefonszámlájuk mérséklésére törekvő üzleti és lakossági ügyfelek preferált technológiájává fejlődik. A kiadások növekedése ugyanakkor néhány sikeres év után lassulni fog, mivel a piac szereplői egyre inkább a szélessávú szolgáltatási csomagok részeként fogják kínálni a VoIP-ot, derül ki az Oroszország kivételével 11 kelet-közép-európai országot átfogó elemzésből.
"A szélessávú technológia tavalyi és idei gyors előretörésének köszönhetően a VoIP-szolgáltatók kiterjedt, műszakilag felkészült ügyfélkört tudnak megcélozni" - vélekedik Emir Halilovic, az IDC CEMA kommunikációs piacért felelős vezető elemzője. "Sőt, az új technológia az alternatív szolgáltatók előtt is pályát nyitott, így élesebbé vált a verseny, ami megalapozta a VoIP - mint önálló szolgáltatás, és mint más internet-alapú szolgáltatásokhoz nyújtott értéknövelő kiegészítő szolgáltatás - további lendületes terjedését."
A potenciális költségmegtakarítási lehetőségnek köszönhetően a VoIP a belátható jövőben a kis- és középvállalatok szegmensében gyorsabb ütemben fog terjedni, mint a magánfelhasználók körében. Sőt, a KKV-szektor a nagyvállalati szereplőknél is nyitottabb a VoIP-megoldások bevezetésére. A kisebb szervezetek egyszerűbb telefonálási igényei ugyanis könnyebben kielégíthetők standard csomagokkal (korlátlan telefonálási lehetőség az EU-n belül bárhova).
"A VoIP-forgalom döntő részét a nemzetközi hívások adják és ez valószínűleg a közeljövőben sem változik" - fogalmaz Halilovic. "A változás hosszabb távon, az átfogó VoIP-szolgáltatások megjelenésével várható: akkor, amikor a belföldi hívások mennyisége eléri vagy akár felül is múlja majd a nemzetközi hívások volumenét." A régió nemzeti piacai közül tavaly Lengyelországban regisztrálták a legnagyobb VoIP-beszédforgalmat illetve - költéseket, és idén is ugyanez várható. A képzeletbeli dobogó második és harmadik fokát Magyarország és Csehország foglalja el. A fenti három ország együttesen a regionális VoIP-piac mintegy 47 százalékát adja. 2005-ben e három ország VoIP forgalmi perceinek száma több mint ötszörösére fog nőni 2004-hez képest.
"Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a gyors növekedés oka a viszonylag alacsony bázisszint" - emlékeztet Halilovic. "2006 után az éves forgalombővülés mértéke és a VoIP szolgáltatásokra fordított összeg növekedésének üteme egyaránt mérséklődni fog, az előbbi a magas, az utóbbi pedig a közepes kétszámjegyű tartományba."
Kapcsolódó anyagok:
Lecsap a Microsoft az VoIP-piacra
VoIP-szolgáltatót vett a Yahoo
Magyarok az IP telefónia élmezőnyében