3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb rendkívüli közgyűlésen próbálják a Malév tulajdonosai rendezni a légitársaság tőke- és tulajdonosi helyzetét pénteken délelőtt.

Korábban úgy tűnt, hogy az év elején megegyezik a magyar és az orosz fél a tőkerendezésről, a magyar-orosz vegyes bizottság január végi ülésén azonban a várakozásokkal ellentétben nem születetett megállapodás, és a február 9-re összehívott rendkívüli közgyűlést is el kellett napolni.

Az előző közgyűlést követően a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács arra utasította a Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a garanciát vállaló Vnyesekonombankkal szemben a 2009. április 9-én lehívott 32 millió euró hiteltörlesztési bankgarancia érvényesítése érdekében, miután a Malév tulajdonosa nem tett eleget a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinek.

A vagyonkezelő ugyanakkor felkérte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatóját, alapítói határozatban utasítsa a  Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy 2010. február 26-ig - az újra összehívott közgyűlésig - ne kezdeményezze a Malév Zrt.-vel szemben semmilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező igényének érvényesítését. Ezzel szemben haladéktalanul kezdeményezze a többségi tulajdonos Airbridge Zrt.-vel szemben bármilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező követelésének érvényesítését.

Az MNV még április 9-én lehívta a teljes bankgaranciát, ám az nem érkezett meg a vagyonkezelőhöz, később a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették a garancia behajtását, amit a Malév tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar-orosz kormányközi tárgyalásokkal indokoltak.

A Pénzügyminisztérium a korábbi tárgyalások sikertelenségért az orosz fél egyes javaslatait okolta, amelyeket ellentétesnek tartott a magyar és az európai uniós joggal. Részleteket a tárca nem közölt, de az okok között lehet a nemzeti légitársasági státusz veszélyeztetése, illetve az EU által tiltott, állami támogatás szorgalmazása. Ahhoz, hogy nemzeti légitársaság maradjon a Malév magyar többségi tulajdonlás kell, ez pedig a kormány szándékai szerint megvalósulna.

A magyar kormány még 2009 októberében kinyilvánította, hogy kész tulajdonosi és finanszírozó szerepet vállalni a Malév további működtetése érdekében. Az akkori kormányhatározat szerint a magyar kormány feltételekkel hozzájárulna az orosz Vnyesekonombanknál lévő 32 millió euró bankgarancia elengedéséhez a Malév hosszabb távú működőképessége érdekében, és olyan módon emelne tőkét a Malévban, hogy az rendezni tudja adótartozásait. Sajtóértesülések szerint kilencmilliárd forint adótartozástól mentesülne így a Malév.

A februári közgyűlés részvényeseknek küldött értesítésében az szerepelt, hogy a Malév 400 millió forint jegyzett tőkéjét 4 millióra csökkentik, ugyanakkor tőkeemelésről is döntenek. Jelenleg a Vnyesekonombank kisebbségi és Költő Magdolna magyar magánszemély többségi tulajdonában lévő Airbridge Zrt. a Malév közel 100 százaléknyi részvényének birtokosa. Az orosz bank a privatizáció során vállalt bankgaranciát a vevőnek, Borisz Abramovics orosz üzletembernek, akitől a hitelek fejében a Venyesekonombank átvette az AirBridge kisebbségi részvénypakettjét.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!