3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Montecuccoli híres mondása, miszerint a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz és pénz, ma is érvényes. Az első hivatalosnak tekinthető becslések még csak most készültek el a tavaly szeptember 11-i terrortámadások által okozott károkról, ám a biztonságpolitikai és közgazdasági szakértők már az találgatják mennyibe fog az Irak elleni katonai csapás kerülni.

A fentiek következtében a „Központi Költségvetés és a Gazdaságpolitikai Célok” című tanulmányban megjelölteknél 900 milliárd dollárral fog az USA többet költeni a 2002-2011-es időszakban, mint azt tavaly év elején előrejelezték. Ezek a számsorok már tartalmazzák azt a 48 milliárd dollárt, amit Bush pótlólagosan kért a Kongresszustól a honvédelemmel kapcsolatos többletkiadások fedezésére. Mint szakemberek rámutatnak nem biztos, hogy ez a többletforrás elegendő lesz az elnök által verbálisan már kirobbantott újabb offenzívához.

A 900 milliárdnyi plusz pénznek nagyjából a felét költik a terrorizmus elleni harcon kívüli dolgokra – közölte Richard Kogan, aki közreműködött a Központi Költségvetés és a Gazdaságpolitikai Célok elkészítésében. Nem az volt a kérdés – mondja a szakember -, hogy többet költsenek-e, hanem, hogy mennyivel költsenek többet katonai célokra. Sokan állítják, hogy az elnök azért tudta keresztülvinni a Kongresszuson az elképzeléseit, mert a Szeptember 11-e utáni légkörben nem tehettek mást a politikusok, ám ez nem fedi az igazságot. Nem szabad azonban megfeledkezni, vélik mások, hogy a pótlólagos hadikiadások miatt a tíz éves költségvetési sufficit 5700 milliárd dollárról 336 milliárdra olvad.

A hozzávetőlegesen 450 milliárd dollár, amit a terrorizmus elleni küzdelemre fordít az amerikai kormány azonban a hiány kis részét – 8,5 százalékát – teszi ki. Ezzel szemben a tavaly végrehajtott adócsökkentés, amely 1600 milliárd dollár értékben történt a bevételek kieséséből 31 százalékért felelős. Az adócsökkentés messze s távol a legjelentősebb tétel – mondja Richard Kogan.

A kiadások növekedése mögött egyes közgazdászok pozitív jeleket vélnek felfedezni, tudniillik a növekvő kormányzati kiadások a GDP növekedés újbóli elindítói lehetnek. A pótlólagos források gyors elköltése például a 2001-es év utolsó negyedévében mért 2,7 százalékos GDP növekedésből 1,85 százalékot tett ki. Ezek a kiadások igen jelentősen hozzájárultak, hogy az amerikai gazdaság szekere ne akadjon el végleg. A közvélemény, - amely elsősorban emocionális, mintsem racionális érvek mentén vizsgálja a kérdést - is azon a véleményen van, vélik a szakemberek, hogy a katonai kiadások növelése jóval kisebb költséggel jár, mint az ezen való spórolás esetleges tragikus következményei. Ahogy a Heritage Foundation munkatársa James Phillips patetikusan fogalmaz: ha nem vállalja fel az USA terrorizmus elleni harcot az olyan kockázatot jelentene, amely eltörpül a fizetési mérleg egyensúlyának megbillenésénél.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!