Egy átlagos jogszabályhoz képest meglehetősen tömören fogalmaz a Magyar Közlönyben hétfőn megjelent 86/2016. (IV. 25.) kormányrendelet. A csupán két paragrafusból álló szabály szerint ugyanis „A jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltató – a műsorterjesztővel kötött megállapodás alapján – a legnagyobb átlagos közönségarányú médiaszolgáltatása tekintetében is jogosult programdíjra.”
Mindez azt jelenti, hogy óriási alkudozás indul majd a következő időszakban a kábelszolgáltatók és a két nagy kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 között. A kábelszolgáltatók vélhetően igyekeznek minél lentebb szorítani az árakat, hiszen minden egyes forint, amit kifizetnek a két nagy médiavállalkozásnak, az a fogyasztókon csapódhat le. A rezsicsökkentést a zászlajára tűző kormány azonban aligha nézne jó szemmel egy, az előfizetésekhez képest jelentős százalékos emelést jelentő drágítást. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy az RTL Klub és a TV2 mennyire lesz visszafogott a tárgyalások során. Az biztos, hogy az alkupozícióik erősek, hiszen vélhetőleg komoly felháborodást váltana ki az előfizetőkből, ha ezek a csatornák eltűnnének a kínálatból.
Néhai sztárok, akik még mindig vagyonokat keresnek
Más kérdés, hogy eredetileg a csatornák két évvel ezelőtt már jogosultságok kellett volna, hogy kapjanak erre. 2014-ben azonban a kormány felfüggesztette a díjbeszedés lehetőségét, amely összefüggött azzal, hogy igyekeztek minden eszközzel ellehetetleníteni az RTL Klubot. Akkor vezették be a forgalom után felszámított erősen progresszív reklámadót, illetve függesztették fel a kábeltévéktől szedhető díjakat.
Dirk Gerkens, az RTL Klub akkori (a TV2 jelenlegi) vezetője annak idején úgy vélekedett, szerinte mivel egyetlen szolgáltató kínálatában sincs ingyenes csomag, a vita a díjakról mondvacsináltnak tűnik. Az előfizetők most is pénzt áldoznak arra, hogy különböző tévécsatornákat nézhessenek, tehát szó sincs arról, hogy a két nagy kereskedelmi tévé igényével jönne létre új helyzet. Mint akkor elmondta, az időzítés érdekes volt, akár az is lehet a célja a lépésnek, hogy a reklámadón elszenvedett veszteségeiket ne tudják kompenzálni.
A médiavállalatok igényei kapcsán számos találgatás röppent fel, ezek egy része vélhetőleg a kábelszolgáltatóktól származott, és a kiszivárogtatott összegekkel szerettek volna nyomást gyakorolni a tévékre. Mind az RTL, mind a TV2 esetében 1 euró körüli összegek jelentek meg a sajtóban, ezt azonban mindkét tévénél túlzónak tartották. Ugyanakkor 2014 őszén Gerkens utalt arra, hogy a nézettség alapján akár még a 300 forint körüli összeg sem lenne túlzás.
A megjelent rendeletre reagálva az RTL Klub és a TV2 is örömmel fogadta a változást. Közleményében az RTL Magyarország azt írta, üdvözli a kormány döntését. Szerintük az elmúlt években a médiapiac jelentős átalakuláson ment át: a digitális átállás és a fragmentáció következtében a csak reklámbevételre alapuló üzleti modell a televíziózásban a világ számos országában, így Magyarországon sem tartható már fenn. A hétfői döntés lehetővé teszi, hogy a helyi tartalmat legnagyobb mennyiségben sugárzó kereskedelmi műsorszolgáltatók alkalmazkodhassanak a megváltozott piaci körülményekhez. A TV2 is indokoltnak tartotta a döntést, mint fogalmaztak, végre ők is kérhetnek terjesztési díjat, ahogy ezt a piac legtöbb szereplője már korábban is megtehette.
mfor.hu