2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A légi szállítás legfőbb előnye a gyorsaság, legnagyobb hátránya más fuvarozási formákhoz viszonyítva a magas ár. Míg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a légitársaságok dinamikus fejlődést tapasztalnak, a kisebb speditőr cégek ezt kevésbé érzékelik lendületesnek.

Kapacitás, minőség és infrastruktúra

Az infrastruktúra általános állapota Kiss László szerint az európai színvonalat eléri, néhol meg is haladja. Arra a kérdésre, hogy melyek ezek a pontok, a főosztályvezető elmondta, hogy a légiforgalmi irányítás néhol EU átlag feletti, s ez azt jelenti, hogy a rendszerek a legújabb technikai feltételeket is teljesítik, persze hozzátette, hogy kapacitásbővítésre és fejlesztésre szükség van, így például május elsejétől a debreceni repülőtér is nemzetközi lesz. Éppen a napokban végezték a szemlét, amely pozitív eredménnyel zárult. Emellett fejlesztik a sármelléki repteret, sikeres a győri fejlesztés, és a békéscsabai, illetve a pécsi repterek is fejlődnek.

Több figyelem és több állami támogatás kellene az ágazatnak -véli a főosztályvezető-, és fontos lenne, hogy több reptér közösen fogjon össze a források felkutatására. A Minisztérium a koordináló szerepet fel tudja vállalni, de pénzt sajnos nem tud adni. A főosztályvezető szerint az EU-ban kissé mostohán kezelik a légiszállítást, erre a legjobb példa, hogy kifejezetten ilyen célú pályázati támogatási forma nem létezik, egyéb alapokból, például területfejlesztési alapból pedig eddig még nem sikerült forrásokhoz jutni. Viszont radarcserére, a radarok fejlesztésére, mint az a Nemzeti Fejlesztési Tervben is szerepel, kaptak már támogatást.

A cargós infrastruktúra lényegesen rosszabb, mint a nyugat-európai országokban - mondja Nagy Mónika. - A raktárépületek minősége, kapacitása elmarad az Eu a színvonaltól, tehát kapacitásbővítésre, fejlesztésre lenne szükség.

Az európai szabályozás szerint az állami finanszírozás tiltott a versenytörvény miatt, amit jól kiegészít a hazai hivatalok megnyilvánulásaiból érzékelhető kevésbé fontos minősítés. A kettő pedig így együtt meglehetős nehézségekkel állítja szembe a légi közlekedésből élő cégeket.

Forrás: SCM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!