Sokadszor hirdetik meg, hogy a MÁV piaci viszonyok szerinti működését. Eddig csak papíron maradtak, és súlyos milliárdokba került végül az államnak. Most újra nagyratörő terveket hirdettek meg: januártól az uniós követelményekhez igazítják, közelítik a MÁV szervezeti felépítését, igyekeznek gyorsítani a fejlesztést.
Bejelentették azt is, hogy tegnap késő délután sikerült négyéves együttműködési megállapodást aláírni a négy nagy vasúti szakszervezettel. Az új szervezet azt jelenti, hogy négy önálló üzletág alakul saját vezetővel, a személyszállítási, árufuvarozási, a gépészeti és a pályavasúti üzletág, vezetőiket pályázat alapján választották ki. Udvari László elnök kifejtette, hogy a hazai és a nemzetközi szállítási igényekhez képest túlméretezett a vasúthálózat, hiszen a forgalom kétharmada bonyolódik le a kisebbik félen, a nagyobbikon csak egyharmad. Egyébként 7700 kilométer a vasúthálózat.
Nem akarják megszüntetni a szárnyvonalakat, de megpróbálják majd régiós vasúti társaságoknak átadni, ha lesznek vállalkozó regionális önkormányzatok. A MÁV erejének nagy részét a forgalmas központi hálózat fejlesztésére összpontosítják. A kormány a MÁV adósságából 60 milliárd forintot átvállalt, de nem tudja a költségvetés teljesen magára vállalni a személyszállítás veszteségének megtérítését, a fejlesztéshez is kedvező bankhiteleket kell majd felvenni hosszú távra, állami garanciával. E mellett bérelnek majd modern kocsikat is.
A regionális vasutaknál számítanak majd az Európai Unió regionális fejlesztési kereteire, valószínűleg kevesebb, jobban képzett vasutasra lesz szükség, de támogatják a tovább- és átképzést. A reform sikeréhez kapcsolódóan öt százalékos reformprémiummal toldhatják meg az Érdekegyeztető Tanácsban kialakuló béremelést. A jegyárak emelésére hét százalékos javaslatot tettek, de ezt eddig még nem hagyta jóvá a Pénzügyminisztérium.
Piaci alapon?
Sokadszor hirdetik meg, hogy a MÁV piaci viszonyok szerinti működését. Eddig csak papíron maradtak, és súlyos milliárdokba került végül az államnak. Most újra nagyratörő terveket hirdettek meg: januártól az uniós követelményekhez igazítják, közelítik a MÁV szervezeti felépítését, igyekeznek gyorsítani a fejlesztést és már tíz nap múlva érvénybe lép az új menetrend