Miként a söripar példáján láttuk, a külföldi tőke jelenléte még nem garancia a piaci trendek megváltoztatására. A külföldi tőkével együtt ideérkezett marketingtudás, irányítási, vezetési kultúra, beszámoltatási, információs rendszer nem csupán az adott vállalatnál, hanem áttételesen a partnereknél is éreztette a hatását. A munkaerő áramlása tovább erősítette ezt a helyzetet. Ennek mértéke azonban, miként az 1. táblázatból látható, a vártnál gyengébb volt. A magyar tőkével megvalósult privatizáció a vevői kapcsolatok javulását, míg a külföldi tőkebefektetés elsősorban az anyagi erőforrások bővülését eredményezte. A vállalati termelési képességekben következett be a külföldi tőke hatására a második legnagyobb változás. Ezt követte csak a marketing know-how-t inkább fémjelző vállalati hírnév javulása vagy vevői kapcsolatok fejlődése. A magyar tőkével végrehajtott privatizáció mind a vállalkozói, mind a marketingszemléletet növelte.
Folytatás
A fenti cikk a Harvard Businessmanager 2002/4. számában jelent meg
Piacorientáció, mi más?
Sokan tévesen úgy gondolják, hogy a piacorientáció automatikus velejárója a piacgazdaságnak. A versenyző iparágakban előnyben vannak azok a szervezetek, amelyek magasabb szinten művelik a piacorientációt, akik piaci intelligenciával rendelkeznek.