3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár tavaly piacot vesztett értékben: eladott utasszállítóinak listaára összesen 75,1 milliárd dollár volt, ez negyven százalékos világpiaci aránynak felelt meg, a 2005-ös 45 százalék után.

A pontos tavalyi számokat az Airbus kedden hozza nyilvánosságra.

A megrendelőknek átadott repülőgépek számában 2006-ban még vezetett az Airbus, mivel 434 gépet adott át, a fő versenytárs, az amerikai Boeing csak 398-at. Azonban az Airbus nettó megrendeléseinek száma tavaly nyolcszázra csökkent a 2005-ös 1055-ről, miközben a Boeingé 1044-re emelkedett 1002-ről: öt év után először ismét győzött az Airbusszal szemben e téren.

Az Airbus viszonylag keveset adott el az A 330/340-es modelljéből, késik a két nagytestű gép, az A380-as és az A350-es, miközben a Boeing csak az új hosszú járatú modelljére sokkal több új megrendelést szerzett tavaly. A nagytestű gépek piacán az Airbus novemberig mindössze 18 százalékos részesedést ért el, a Boeing 82 százalékosat, írta a Financial Times Deutschland.

Sok-sok késlekedés után a nyugat-európai repülőgépgyár, az Airbus december 4-én hivatalosan útjára bocsátotta és teljes bizalommal megvételre ajánlotta széles testű, nagy hatósugarú repülőgépeit, az A350 XWB-ket, remélve, hogy ez némiképp helyrebillenti a társaság helyzetét, amelyet megrendített egy másik program, az A380-as óriásgépek elkészülésének tartós késedelme.

Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A tízmilliárd euróba került fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő. Szerintük a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének negyven százalékáért fognak ilyen típusokat beszerezni.

Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változatot is késleltette a cég belső helyzete, az A380-as késése okozta, számos vezetőváltás. Eközben a Boeing előretört: az új Boeing 787 Dreamliner már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak száz az A350-es korábbi változatára és húsz az A350 XWB-re.

Az Airbus tavaly csaknem minden repülőgép-kategóriában elmaradt a Boeingtól az új megrendelésekben. Nem érkezett új megrendelés például az A380-as óriásgépre, a világ legnagyobb utasszállítójára, a Boeing ugyanakkor 19 rendelést gyűjtött be a maga új fejlesztésű jumbójára, a 747-8-as modellre, amely a legközelebb áll műszaki jellemzőit tekintve az A380-ashoz.

Az Airbus tavaly újabb rekord mennyiségű repülőgépet tervezett átadni a megrendelőknek, 430-at. A Boeingnél tavaly 395 utasszállító repülőgép átadására számítottak, az idén 440-445-öt remélnek. A megrendelőknek leszállított Airbus-gépek száma 2005-ben 378-ra növekedett a 2004-es 320-ról, és ezzel az Airbus világméretekben a száz férőhelynél nagyobb repülőgépek piacából 57 százalékot szerzett meg. A Boeing 2005-ben 290 gépet adott át vevőinek. Az Airbus 2003-ban előzte meg a Boeinget az átadott gépek számában is, 305 gépet szállított megrendelőinek, első ízben többet - 24-gyel -, mint a Boeing.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!