3p

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár tavaly piacot vesztett értékben: eladott utasszállítóinak listaára összesen 75,1 milliárd dollár volt, ez negyven százalékos világpiaci aránynak felelt meg, a 2005-ös 45 százalék után.

A pontos tavalyi számokat az Airbus kedden hozza nyilvánosságra.

A megrendelőknek átadott repülőgépek számában 2006-ban még vezetett az Airbus, mivel 434 gépet adott át, a fő versenytárs, az amerikai Boeing csak 398-at. Azonban az Airbus nettó megrendeléseinek száma tavaly nyolcszázra csökkent a 2005-ös 1055-ről, miközben a Boeingé 1044-re emelkedett 1002-ről: öt év után először ismét győzött az Airbusszal szemben e téren.

Az Airbus viszonylag keveset adott el az A 330/340-es modelljéből, késik a két nagytestű gép, az A380-as és az A350-es, miközben a Boeing csak az új hosszú járatú modelljére sokkal több új megrendelést szerzett tavaly. A nagytestű gépek piacán az Airbus novemberig mindössze 18 százalékos részesedést ért el, a Boeing 82 százalékosat, írta a Financial Times Deutschland.

Sok-sok késlekedés után a nyugat-európai repülőgépgyár, az Airbus december 4-én hivatalosan útjára bocsátotta és teljes bizalommal megvételre ajánlotta széles testű, nagy hatósugarú repülőgépeit, az A350 XWB-ket, remélve, hogy ez némiképp helyrebillenti a társaság helyzetét, amelyet megrendített egy másik program, az A380-as óriásgépek elkészülésének tartós késedelme.

Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A tízmilliárd euróba került fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő. Szerintük a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének negyven százalékáért fognak ilyen típusokat beszerezni.

Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változatot is késleltette a cég belső helyzete, az A380-as késése okozta, számos vezetőváltás. Eközben a Boeing előretört: az új Boeing 787 Dreamliner már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak száz az A350-es korábbi változatára és húsz az A350 XWB-re.

Az Airbus tavaly csaknem minden repülőgép-kategóriában elmaradt a Boeingtól az új megrendelésekben. Nem érkezett új megrendelés például az A380-as óriásgépre, a világ legnagyobb utasszállítójára, a Boeing ugyanakkor 19 rendelést gyűjtött be a maga új fejlesztésű jumbójára, a 747-8-as modellre, amely a legközelebb áll műszaki jellemzőit tekintve az A380-ashoz.

Az Airbus tavaly újabb rekord mennyiségű repülőgépet tervezett átadni a megrendelőknek, 430-at. A Boeingnél tavaly 395 utasszállító repülőgép átadására számítottak, az idén 440-445-öt remélnek. A megrendelőknek leszállított Airbus-gépek száma 2005-ben 378-ra növekedett a 2004-es 320-ról, és ezzel az Airbus világméretekben a száz férőhelynél nagyobb repülőgépek piacából 57 százalékot szerzett meg. A Boeing 2005-ben 290 gépet adott át vevőinek. Az Airbus 2003-ban előzte meg a Boeinget az átadott gépek számában is, 305 gépet szállított megrendelőinek, első ízben többet - 24-gyel -, mint a Boeing.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!