3p

A jövő évben enyhén bővülhet a magyarországi új autók piaca, ennek első jelei az év végi eladásokban már megmutatkoznak - mondta Eppel János, a Porsche Hungaria Kft. (PH) ügyvezetője kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

Az ügyvezető igazgató szerint az összeladások az idei várható 53 ezerről 55-60 ezerig kúszhatnak fel. Ezt arra alapozta, hogy azok a vevők, akik az utóbbi két-három évben elhalasztották a gépkocsivásárlást, várhatóan nem odázzák tovább a beszerzést, eközben egyre korszerűbb modellek is generálják a vásárlásokat.

A PH vezetője ugyanakkor nem számít arra, hogy javulnának a gépkocsivásárlás feltételei, nem várható, hogy a bankok enyhítenének a hitelezés szigorán, és ez lenyomja a keresletet - jegyezte meg.

Eppel János beszámolt arról, hogy a Porsche Hungaria az összpiaci 28-30 százalékoshoz hasonló visszaesést szenvedett el 2010-ben a személygépkocsi-értékesítésben, bár ez a forgalmazott márkákat - az Audit, a Porschét, a SEAT-ot, a Skodát, a Volkswagent  - eltérő mértékben érintette. A kisteherjármű-eladások ennél jóval kisebb mértékben csökkentek. Ugyanakkor a válságban a PH piaci részesedésének növekedéséről számolhat be, összpiaci részesedése jelenleg 28,5 százalék - beleértve a kishaszonjárművek szegmensét is - miközben egy éve még 19 százalék volt.

Az ügyvezető kitért arra, hogy a piacon folytatódott a céges vevők térnyerése, jelenleg a magánszemélyek vásárlásai az eladások 30 százalékát teszik ki csupán. Megjegyezte: a Porsche Hungariánál mindig is magas volt a céges vevők aránya, és kicsi a kispénzű magánszemélyeké, ami hozzájárult ahhoz, hogy a válság kevésbé sújtotta az importőrt.

A márkakereskedői hálózat számára azonban kritikus volt az idei év - hívta fel a figyelmet Eppel János. Magyarországon a hálózat mintegy 200 ezer darabos éves forgalomra épült ki, a piac zsugorodása miatt az utóbbi két évben a kereskedők száma mintegy 1.200-ról 900 körülire csökkent.

Az ügyvezetőtől korábban kapott információk szerint a PH-hoz tartozó kereskedések és szervizek száma is apadt, hiszen míg 2008-ban még 120 szerződés keretében 170 értékesítési pont, valamint 270 szerviz működött a PH-hoz tartozó márkák logója alatt, jelenleg 95 jogi szerződés keretében 150 értékesítési hely és 240 szervizpont áll a vevők rendelkezésére.

A kereskedőket több oldalról sújtja a válság, hiszen a bankok a fogyasztási hitelek és a cégek finanszírozását is csökkentették, eközben a kamatok növekedése és az árfolyamveszteség is rontja a partnerek jövedelmezőségét. Az importőr egyebek között a készlet visszavásárlásával, kamatelengedéssel, a költségvonzatú kereskedői kötelezettségek rugalmasabb kezelésével sietett a márkakereskedők segítségére - jelezte Eppel János. Hozzátette: egyetlen esetben sem fordult elő, hogy az ügyfél ne jutott volna hozzá a megrendelt gépkocsihoz amiatt, hogy a márkakereskedő csődbe ment.

Az ügyvezető tájékoztatása szerint a PH a válság éveiben is erős maradt, sikerült kiegyensúlyozott üzletpolitikát folytatnia, nem hirdetett meggondolatlan akciókat a értékesítési darabszám növelése érdekében, és ez várhatóan kamatozni fog a kilábalás időszakában.

Eppel János kitért arra, hogy a Porsche Hungaria anyacége, a Porsche Holding a Volkswagen AG tulajdonába kerül, a tranzakció a jövő évben zárul le. A Volkswagen számára ez a tranzakció saját értékesítési tevékenységének megerősítését szolgálja. A PH tevékenységében nem hoz változást a tulajdonosi háttér átalakulása - tette hozzá.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!