Ebben az érdek-orientált modellben az emberi erőforrás menedzsment stratégiai szerepet kap, mert alapvetően reá hárul a vállalati érdek (üzleti stratégia) és az egyéni érdek (munkavállalói stratégia) közötti kapcsolat, híd megteremtése. Ebben a szerepkörben sokkal többet tud tenni a vállalat rugalmasságának, eredményességének növelése érdekében, mint ha csupán passzív végrehajtója a vezetői döntéseknek.
A szervezet-orientált modellel szemben ez sokkal bonyolultabb egyeztetési folyamatot igényel, gyakran költségesebb is, mert a munkavállalói érdekek akceptálása magasabb egyéni bér- és jövedelemszintet eredményez. Viszont ennek eredményeként a munkatársak azonosulása, kreativitása, rugalmassága rendkívül fontos - adott esetben kritikus - teljesítmény-többletet versenyelőnyt jelenthet.
Persze ez is legalább két dologtól függ. Egyrészt attól, hogy ezt igényli-e a menedzsment, másrészt attól, hogy a humán szakterület milyen szakmai többletet tud kínálni, milyen megoldásokat tud ajánlani a felső- és középvezetésnek, illetve a munkavállalóknak.
Az emberi erőforrás menedzsment nem véletlenül fogalmazza meg küldetésként "az egyéni és szervezeti célok egyidejű figyelembevételét". Az emberi erőforrás, az "intellektuális tőke" elkötelezettsége, szervezeti célokkal való azonosulás nélkül a vállalat elveszíti innovációs, a környezeti kihívásokra aktívan reagálni képes, hatékonyságnövelő potenciáljának jelentős részét, és ezzel versenyképességét is. Ezért fontos, hogy a szervezeti célokkal párhuzamosan teljesülnek az egyéni célok is, mert e nélkül nehezen érhető el a munkavállalók kívánt azonosulása.
Ebből következően gondoljuk azt, hogy a szervezeti és egyéni érdekek párhuzamosa érvényesítése nem a profitérdek mellett, különösen nem annak ellenében, hanem azon belül jelenik meg.
A következőkben néhány olyan, a vállalati működés szempontjából stratégiai fontosságú területet emeltek ki, ahol - a kollektív szerződés hagyományos témakörein túl - különösen fontos, és a fentiek alapján kifizetődő is lehet a munkavállalói szempontok figyelembevétele.
A cikk folytatása
Profitcélok és munkavállalói érdekek
A szerző dolgozatában megpróbálja feloldani a profitérdekek és a munkavállalói érdekek közötti ellentétet. Felértékelődött szerepe miatt a humántőke elégedettsége jelentős szerepet kap a versenyképesség fenntartásában. A tanulmány lehetőségeket mutat be a munkavállalói érték- és kapcsolatrendszer és a szervezeti célok közötti egyensúly optimális megteremtéséhez.