A résztvevők egyetértettek abban, hogy a válságkezelés két fő iránya a megelőzés és a megoldás. Mindehhez fel kell ismerni a válsághelyzetet, amit külső (recesszió, iparági visszaesés) és belső (minőség romlás, ellenőrzés és visszacsatolás hiánya) jelek egyaránt segítenek.
A válság kialakulásának megelőzésére a stratégiai tervezési projekt felállítását javasolták a meghívott előadók, melynek lépései : a kiváltó okok feltárása, a káros folyamatok megállítása, meghatározni a várható következményeket és azok időtartamát, majd a megelőzést szolgáló operatív projektek indítása. A kiváltó okok között meghatározó szerepe van a szakmai kompetencia és a kockázat kezelés hiányának, az erőforrások szűkösségének, a nem kielégítő tervezésnek és a nem megfelelő szabályozásnak.
A válságkezelés változás- és projektmenedzsmenttel való összekapcsolása logikus, hiszen egyedi, komplex feladatot kell megoldani a hagyományos gyakorlattól eltérő módon. Gyakran a projektek is válság jelenségeket mutatnak (cél, határidő, minőségi paraméterek, rendelkezésre álló erőforrás, mint projekt paraméterek jelentősen változnak) és ezen kritikus helyzetek projekt-megoldási gyakorlata jó példát jelent az üzleti élet válságainak megoldásához is.
A válságkezelés alap kritériumai :
(a) gyors, koncentrált válságterület kezelés (a válság területére koncentrálás, prioritások felállítása)
(b) felsővezetői beavatkozás (egyedi, gyors döntések ; közvetlen beszámoltatás és útmutatás ; motiváció)
A válságkezelés javasolt lépései :
- a válság kiváltó okainak feltárása
- a káros folyamatok megállítása (célok, szervezet, minőségi elvárások átgondolása)
- a válság megoldási tervének kidolgozása (stratégiai-, taktikai- és operatív szintű feladatok és határidők meghatározása, tartalék terv létrehozása)
- a megoldási terv feladatainak projektekben történő megoldása (projekt célok meghatározása, megfelelő vezető kiválasztása és hatalommal felruházása). A projekt biztosítja a vezetői kontrollt a megoldás folyamatában.
- őszinte, egységes és következetes kommunikáció (az érintettek megnyerése)
- jelentős kompetencia (a kompetencia összetevők közül különleges hangsúlyt kell kapjon a tapasztalat)
- rendszerszintű gondolkodás
- elégséges hatalommal, bizalommal és tekintéllyel rendelkezés
- nagy munkabírás, kockázat- és stressz tűrés
- sokirányú (a hierarchia különböző szintjein működő) kommunikációs képesség a várható megoldások elfogadtatására, az eredmények bemutatására
- kiemelkedő szövetséges keresési képesség