3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jól használható a válságkezelésben az egyedi, komplex problémák megoldására alkalmas projektmenedzsment módszertan. A válságkezelés tapasztalatai ugyanakkor kiválóan használhatók a projektek válságainak megoldásában, derült ki a Magyar Projektmenedzsment Szövetség (PMSZ) november közepén tartott szakmai konzultációján.

A válság jelenthet működési zavart (alacsony teljesítményt, csökkenő hatékonyságot, rossz minőséget, hirtelen leálló működést), kezelhetetlen kockázatot, a vezetés szándékával ellentétes változásokat és pangást. Az üzleti életben a válságnak rendkívül sok fajtája (stratégiai, piaci, technológiai, szervezési és vezetési, kommunikációs, személyi, pénzügyi) ismert, ennek megfelelően a válságkezelés rutinszerű vezetői munkával nem oldható meg.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a válságkezelés két fő iránya a megelőzés és a megoldás. Mindehhez fel kell ismerni a válsághelyzetet, amit külső (recesszió, iparági visszaesés) és belső (minőség romlás, ellenőrzés és visszacsatolás hiánya) jelek egyaránt segítenek.

A válság kialakulásának megelőzésére a stratégiai tervezési projekt felállítását javasolták a meghívott előadók, melynek lépései : a kiváltó okok feltárása, a káros folyamatok megállítása, meghatározni a várható következményeket és azok időtartamát, majd a megelőzést szolgáló operatív projektek indítása. A kiváltó okok között meghatározó szerepe van a szakmai kompetencia és a kockázat kezelés hiányának, az erőforrások szűkösségének, a nem kielégítő tervezésnek és a nem megfelelő szabályozásnak.

A válságkezelés változás- és projektmenedzsmenttel való összekapcsolása logikus, hiszen egyedi, komplex feladatot kell megoldani a hagyományos gyakorlattól eltérő módon. Gyakran a projektek is válság jelenségeket mutatnak (cél, határidő, minőségi paraméterek, rendelkezésre álló erőforrás, mint projekt paraméterek jelentősen változnak) és ezen kritikus helyzetek projekt-megoldási gyakorlata jó példát jelent az üzleti élet válságainak megoldásához is.

A válságkezelés alap kritériumai :
(a) gyors, koncentrált válságterület kezelés (a válság területére koncentrálás, prioritások felállítása)
(b) felsővezetői beavatkozás (egyedi, gyors döntések ; közvetlen beszámoltatás és útmutatás ; motiváció)

A válságkezelés javasolt lépései :

  1. a válság kiváltó okainak feltárása
  2. a káros folyamatok megállítása (célok, szervezet, minőségi elvárások átgondolása)
  3. a válság megoldási tervének kidolgozása (stratégiai-, taktikai- és operatív szintű feladatok és határidők meghatározása, tartalék terv létrehozása)
  4. a megoldási terv feladatainak projektekben történő megoldása (projekt célok meghatározása, megfelelő vezető kiválasztása és hatalommal felruházása). A projekt biztosítja a vezetői kontrollt a megoldás folyamatában.
  5. őszinte, egységes és következetes kommunikáció (az érintettek megnyerése)

Elvárások a válságkezelő vezetéssel szemben :

  • jelentős kompetencia (a kompetencia összetevők közül különleges hangsúlyt kell kapjon a tapasztalat)
  • rendszerszintű gondolkodás
  • elégséges hatalommal, bizalommal és tekintéllyel rendelkezés
  • nagy munkabírás, kockázat- és stressz tűrés
  • sokirányú (a hierarchia különböző szintjein működő) kommunikációs képesség a várható megoldások elfogadtatására, az eredmények bemutatására
  • kiemelkedő szövetséges keresési képesség

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!