8p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az RTL-nél úgy látják, hogy a nagy rivális TV2 szinte csak az ő sikeres műsoraikat másolja, szerintük jó néhány lépéssel vannak a konkurencia előtt. A csatornánál akkor sem esnének kétségbe, ha az X-Faktornak a konkurens tehetségkutatóval kellene versenyre kelni szombat este. A magyar tévés piac és az RTL kilátásairól beszélgettünk Dirk Gerkens vezérigazgatóval és Kolosi Péter programigazgatóval. Mfor.hu-interjú.

- Nagyjából egy hónapja indította útjára az RTL új kábelcsatornáját, az RTLII-t Magyarországon. Mik az első tapasztalatok? Milyenek az első eredmények?

- Dirk Gerkens: Az első eredmények kiválóak, meghaladják az előzetes várakozásokat. Elégedettek vagyunk, mert nem egyszerű egy új csatornát indítani egy olyan erős versenypiacon, mint a magyar, ahol több mint száz adó keresi a nézők kegyeit.

- Mik a közép- és hosszútávú elvárások az új csatornával szemben?


- Dirk Gerkens: Középtávon azt szeretnénk, ha az RTLII elérné a két legjobban teljesítő kábelcsatornánk, a Cool és a Film+ szintjét, hosszú távon pedig teljesen digitális piacon akár a piac második helyezettje is lehet potenciálisan. A tévézésben nincs egyfajta varázsrecept, a lehető legtöbbet szeretnénk kihozni az új adóból.

- Miért volt szükség az RTLII elindítására? Valóban a digitális átállás elhalasztása késztette mindkét nagy kereskedelmi csatornát új piacok meghódítására?

- Dirk Gerkens: Nem csak az analóg lekapcsolás elhalasztása miatt döntöttünk egy új kábelcsatorna beindítása mellett. A piaci helyzet miatt a tervezettnél kicsivel később indult csak el az RTLII, a csatorna már régebb óta tervben volt. Elemeztük a piacot, és azt gondoltuk, hogy van még hely egy erős szórakoztató csatornának, mely sok saját gyártású műsoron alapul. Emellett helyet akartunk találni azoknak a műsorainknak, melyekről úgy gondoltuk, hogy sikeresek lehetnek egy új adón, mivel az RTL Klubon már nem volt túl sok szabad műsorsáv ezek számára.

- Ha valaki kívülről nézi, akkor úgy tűnhet, hogy folyamatosan egy-két lépéssel a nagy rivális TV2 előtt járnak, hiszen korábban indították el az ősz húzóműsorát, az X-Faktort, mint a másik csatorna a The Voice című tehetségkutatót, illetve az RTLII is egy hónappal előbb nyitott, mint a SuperTV2. Ezeket komoly előnynek tartja?

- Dirk Gerkens: Előszöris azt gondolom, hogy több mint egy-két lépéssel vagyunk a TV2 előtt, vagy pedig az a néhány lépés elég nagy. Másodszor pedig szerintem teljesen logikus az, hogy előrébb járunk, hiszen ők alapvetően a mi műsorainkat utánozzák, másolják. Elég csak megnézni: kijöttünk az X-Faktorral, ők rögtön jöttek a The Voice-szal, mi elindítottunk egy napi constructed reality-t (szerk.: A gyanú árnyékában című műsor), erre ők rögtön jöttek egy hasonlóval.

Mi vagyunk azok, akik mindig valami újat hozunk a magyar piacra, ők pedig azt lemásolják. Azt gondolom, hogy ez nagy előny, mert így megtartjuk azt a képet, hogy mi vagyunk az újítók a piacon. Tudja, azt szoktam mondani, hogy az angolban van három I-betős szó: az újítók (innovators), az utánzók (imitators) és az idióták (idiots). Örülök annak, hogy mi nem az utánzók és nem az idióták, hanem az újítók vagyunk a piacon.

- Ez mind igaz, amit elmondott, de ha már a constructed reality műfaját említette, akkor a TV2 azt mondja, hogy náluk hónapokkal ezelőtt, már tavasszal tervben volt egy ilyen program, de a tudatos építkezés miatt ezt csak most indították el.

- Dirk Gerkens: A tények magukért beszélnek. Mindig mosolygok, amikor azt mondja a konkurens csatorna, hogy a SuperTV2 beindítása nem az RTLII-re válaszul érkezett. Mi egy évvel ezelőtt bejelentettük az RTLII indulását, ez tény.

- Mit gondol a klasszikus, napi rendszerességű valóságshow műfajáról, mint amilyen a Való Világ volt? A korábbi jelentős bírságok után gondolják, hogy van még helye egy ilyen műsornak a magyar piacon?

- Kolosi Péter: A legutóbbi Való Világ legutóbbi szériája sikeres műsor volt, vezette a saját műsorsávját, de nem volt olyan vonzó, mint korábban az este hétórás műsorsávban. Nem gondolom, hogy soha nem fog visszatérni a Való Világ, de most vannak legalább olyan érdekes, vagy még érdekesebb formátumok a tévézésben.

- Mondhatjuk úgy, hogy ez a formátum egy kicsit elfáradt a magyar piacon?

- Kolosi Péter: Nem gondolom, hogy elfáradt volna. Az első nagy felfutás után, amikor 2010-ben újra elindítottuk a Való Világot, akkor mindenki azt gondolta, hogy ez rossz döntés volt, mert a műsortípus már elfáradt, a számok azonban minket igazoltak.

Dirk Gerkens: A Való Világ negyedik szériáját majdnem hét évvel az előző után indítottuk el. Éppen ezért soha nem mondjuk, hogy soha nem lesz újabb széria, de most vannak újabb dolgok a tarsolyunkban.

- Hány háztartásban fogható jelenleg az RTLII? Hogy állnak a tárgyalások a többi kábelszolgáltatóval?

- Dirk Gerkens: Most egymillió felett vagyunk kicsivel a háztartások számát illetően és közel vannak a további megállapodások, a következő hetekben ezekkel kapcsolatban fontos bejelentések jöhetnek. Időarányosan én azt gondolom, hogy jól állunk. Egy új csatorna esetében vagy korrekt árat kérünk érte a kábelszolgáltatóktól, és cserébe erős tartalmat nyújtunk, vagy nagyon olcsón adjuk, viszont akkor nem tudjuk minőségi tartalommal megtölteni. Ez utóbbi forgatókönyv senkinek sem jó, sem a csatornának, sem pedig a kábelszolgáltatónak.

- Mi most a korrekt ár az RTLII-ért?

- Dirk Gerkens: Ez a csatorna nem túl drága, sokkal olcsóbb, mint például a piacon lévő adók egy része, mondjuk magyar vagy nemzetközi sportcsatornák.

- A kábelcsatornák árát régóta üzleti titokként kezelik a tulajdonosok, azonban a közelmúltban kiszivárgott egy lista ezekről. Valósak lehetnek az azon szereplő árak?

- Dirk Gerkens: Erre nagyon nehéz válaszolni, mert sok dolog függvénye az, mennyibe kerül egy csatorna a kábelszolgáltatóknak. Függ attól például, hogy a nézőnek milyen csomagja van, HD-minőségben kapja-e az adást, és sok más tényező befolyásolja az árat, nem lehet egy egységes árat mondani.

- Hogy látja a magyar piac kilátásait a két új kábelcsatorna, az RTLII és a SuperTV2 beindulása után?

- Dirk Gerkens: Azt gondolom, hogy részünkről az IKO kábelportfóliójának tavalyi megvásárlásával egy konszolidációs időszak kezdődött, szerintem hasonló folyamat fogja jellemezni az egész magyar piacot, további felvásárlásokra számítunk a többi szereplőnél is.

- Az RTLII elindítása után mik a terveik a többi kábelcsatornájukkal?

- Dirk Gerkens: Szeretnénk tovább építkezni ezekkel a csatornákkal is, szeretnénk, ha elérnék maximális potenciáljukat. Új adót nem tervezünk indítani az RTLII után. A Film+ esetében nem számolunk további jelentős növekedéssel, mert már most is elég jó filmeket tudunk adni ezen a csatornán. Az RTLII mellett a Prizma esetében lehetnek komoly lehetőségek, a Cool szintén jól szerepel már most is. A Cool és a Film+ együttes közönségaránya bizonyos napokon már a második a piacon az RTL Klub után. November 1-én például a két csatorna együttesen a főműsoridőben 18-49-ben több, mint 35 százalékkal előzte meg a TV2-t, és persze még többel az m1-et és a Viasat3-at.

- Milyennek látja a tévés hirdetési piacot Magyarországon?

- Dirk Gerkens: A jelenlegi piaci helyzet nem egyszerű a tévék számára, de azt gondolom, hogy már elértük a mélypontot. Ugyanakkor nem számolok komoly fellendüléssel a következő évben, csak abban bízom, hogy nem esik tovább a piac. Az elmúlt négy év masszív visszaesése alatt sok iparág fogta vissza jelentősen a költését, példaként említhetném az autógyárakat vagy a pénzügyi szektort. Azonban szerintem előbb-utóbb eljön az a pont, amikor ezeknek a cégeknek ismét be kell ruházni, ezért nem számítok már visszaesésre 2013-ban.

- Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója azt mondta, hogy az idei talán a recesszió legrosszabb éve a tévés reklámpiacon. Egyetért ezzel?

- Dirk Gerkens : Nem merném egyértelműen mondani, hogy a legrosszabb, az utóbbi négy év összességében volt nagyon rossz, de az idei valóban talán a két legnehezebb év egyike.

- Bizonyára olvassák a szaksajtóban megjelenő kritikákat az ősz nagy dobásának szánt X-Faktorról. Mit gondolnak ezekről a kritikákról?

- Dirk Gerkens:
Elég megnézni a nézettségi adatokat, melyek ugyanolyan magasak, mint a korábbi években.

- Kolosi Péter: Nem látunk nagy különbséget az idei és a korábbi évek X-Faktor adásai között, azt gondolom, hogy ezek a kritikák gyakran csak néhány ember személyes véleményét tükrözik.

- Nem tartanának kicsit akkor, ha a TV2 is szombatra tenné át tehetségkutatóját, a The Voice-t?

- Kolosi Péter: Én is olvastam azokat a véleményeket, melyek szerint komolyabb verseny lehetne a két műsor között egyidőben. Azonban, ha megnézzük a korábbi számokat, akkor az derül ki, hogy amikor a TV2 péntekre tette át a Megasztárt néhány éve, akkor majdnem annyi nézőt tudtak hozni, mint a szombati X-Faktor, most viszont 700 ezres különbség van a The Voice és az X-Faktor között az X-Faktor javára. Azaz a TV2 részéről öngyilkosság lenne, ha szombaton, az X-Faktorral szemben adnák a The Voice-t.

- Az elmúlt években rendre Önt választották a legbefolyásosabb magyarországi médiaszakembernek. Ez a díj Önnek vagy az RTL Klubnak szól? Érzi-e bármilyen előnyét a mindennapi életben ennek a címnek?

- Dirk Gerkens: Azt gondolom, hogy ez a cím sokkal inkább az RTL-nek szól, mint nekem, nem is gondolom, hogy ebből nekem bármilyen előnyöm származna.

- Mit gondol, miért Ön a legbefolyásosabb? Azért, mert az RTL Klub az ország vezető csatornája?

- Dirk Gerkens: Ennek nagy szerepe lehet benne, emellett az is sokat számíthat, hogy 15 éve vagyok ebben a szakmában, ismerem a piac legfontosabb szereplőit.

Beke Károly
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!