- Nagyjából egy hónapja indította útjára az RTL új kábelcsatornáját, az RTLII-t Magyarországon. Mik az első tapasztalatok? Milyenek az első eredmények?
- Dirk Gerkens: Az első eredmények kiválóak, meghaladják az előzetes várakozásokat. Elégedettek vagyunk, mert nem egyszerű egy új csatornát indítani egy olyan erős versenypiacon, mint a magyar, ahol több mint száz adó keresi a nézők kegyeit.
- Mik a közép- és hosszútávú elvárások az új csatornával szemben?
- Dirk Gerkens: Középtávon azt szeretnénk, ha az RTLII elérné a két legjobban teljesítő kábelcsatornánk, a Cool és a Film+ szintjét, hosszú távon pedig teljesen digitális piacon akár a piac második helyezettje is lehet potenciálisan. A tévézésben nincs egyfajta varázsrecept, a lehető legtöbbet szeretnénk kihozni az új adóból.
- Miért volt szükség az RTLII elindítására? Valóban a digitális átállás elhalasztása késztette mindkét nagy kereskedelmi csatornát új piacok meghódítására?
- Dirk Gerkens: Nem csak az analóg lekapcsolás elhalasztása miatt döntöttünk egy új kábelcsatorna beindítása mellett. A piaci helyzet miatt a tervezettnél kicsivel később indult csak el az RTLII, a csatorna már régebb óta tervben volt. Elemeztük a piacot, és azt gondoltuk, hogy van még hely egy erős szórakoztató csatornának, mely sok saját gyártású műsoron alapul. Emellett helyet akartunk találni azoknak a műsorainknak, melyekről úgy gondoltuk, hogy sikeresek lehetnek egy új adón, mivel az RTL Klubon már nem volt túl sok szabad műsorsáv ezek számára.
- Ha valaki kívülről nézi, akkor úgy tűnhet, hogy folyamatosan egy-két lépéssel a nagy rivális TV2 előtt járnak, hiszen korábban indították el az ősz húzóműsorát, az X-Faktort, mint a másik csatorna a The Voice című tehetségkutatót, illetve az RTLII is egy hónappal előbb nyitott, mint a SuperTV2. Ezeket komoly előnynek tartja?
- Dirk Gerkens: Előszöris azt gondolom, hogy több mint egy-két lépéssel vagyunk a TV2 előtt, vagy pedig az a néhány lépés elég nagy. Másodszor pedig szerintem teljesen logikus az, hogy előrébb járunk, hiszen ők alapvetően a mi műsorainkat utánozzák, másolják. Elég csak megnézni: kijöttünk az X-Faktorral, ők rögtön jöttek a The Voice-szal, mi elindítottunk egy napi constructed reality-t (szerk.: A gyanú árnyékában című műsor), erre ők rögtön jöttek egy hasonlóval.
Mi vagyunk azok, akik mindig valami újat hozunk a magyar piacra, ők pedig azt lemásolják. Azt gondolom, hogy ez nagy előny, mert így megtartjuk azt a képet, hogy mi vagyunk az újítók a piacon. Tudja, azt szoktam mondani, hogy az angolban van három I-betős szó: az újítók (innovators), az utánzók (imitators) és az idióták (idiots). Örülök annak, hogy mi nem az utánzók és nem az idióták, hanem az újítók vagyunk a piacon.
- Ez mind igaz, amit elmondott, de ha már a constructed reality műfaját említette, akkor a TV2 azt mondja, hogy náluk hónapokkal ezelőtt, már tavasszal tervben volt egy ilyen program, de a tudatos építkezés miatt ezt csak most indították el.
- Dirk Gerkens: A tények magukért beszélnek. Mindig mosolygok, amikor azt mondja a konkurens csatorna, hogy a SuperTV2 beindítása nem az RTLII-re válaszul érkezett. Mi egy évvel ezelőtt bejelentettük az RTLII indulását, ez tény.
- Mit gondol a klasszikus, napi rendszerességű valóságshow műfajáról, mint amilyen a Való Világ volt? A korábbi jelentős bírságok után gondolják, hogy van még helye egy ilyen műsornak a magyar piacon?
- Kolosi Péter: A legutóbbi Való Világ legutóbbi szériája sikeres műsor volt, vezette a saját műsorsávját, de nem volt olyan vonzó, mint korábban az este hétórás műsorsávban. Nem gondolom, hogy soha nem fog visszatérni a Való Világ, de most vannak legalább olyan érdekes, vagy még érdekesebb formátumok a tévézésben.
- Mondhatjuk úgy, hogy ez a formátum egy kicsit elfáradt a magyar piacon?
- Kolosi Péter: Nem gondolom, hogy elfáradt volna. Az első nagy felfutás után, amikor 2010-ben újra elindítottuk a Való Világot, akkor mindenki azt gondolta, hogy ez rossz döntés volt, mert a műsortípus már elfáradt, a számok azonban minket igazoltak.
Dirk Gerkens: A Való Világ negyedik szériáját majdnem hét évvel az előző után indítottuk el. Éppen ezért soha nem mondjuk, hogy soha nem lesz újabb széria, de most vannak újabb dolgok a tarsolyunkban.
- Hány háztartásban fogható jelenleg az RTLII? Hogy állnak a tárgyalások a többi kábelszolgáltatóval?
- Dirk Gerkens: Most egymillió felett vagyunk kicsivel a háztartások számát illetően és közel vannak a további megállapodások, a következő hetekben ezekkel kapcsolatban fontos bejelentések jöhetnek. Időarányosan én azt gondolom, hogy jól állunk. Egy új csatorna esetében vagy korrekt árat kérünk érte a kábelszolgáltatóktól, és cserébe erős tartalmat nyújtunk, vagy nagyon olcsón adjuk, viszont akkor nem tudjuk minőségi tartalommal megtölteni. Ez utóbbi forgatókönyv senkinek sem jó, sem a csatornának, sem pedig a kábelszolgáltatónak.
- Mi most a korrekt ár az RTLII-ért?
- Dirk Gerkens: Ez a csatorna nem túl drága, sokkal olcsóbb, mint például a piacon lévő adók egy része, mondjuk magyar vagy nemzetközi sportcsatornák.
- A kábelcsatornák árát régóta üzleti titokként kezelik a tulajdonosok, azonban a közelmúltban kiszivárgott egy lista ezekről. Valósak lehetnek az azon szereplő árak?
- Dirk Gerkens: Erre nagyon nehéz válaszolni, mert sok dolog függvénye az, mennyibe kerül egy csatorna a kábelszolgáltatóknak. Függ attól például, hogy a nézőnek milyen csomagja van, HD-minőségben kapja-e az adást, és sok más tényező befolyásolja az árat, nem lehet egy egységes árat mondani.
- Hogy látja a magyar piac kilátásait a két új kábelcsatorna, az RTLII és a SuperTV2 beindulása után?
- Dirk Gerkens: Azt gondolom, hogy részünkről az IKO kábelportfóliójának tavalyi megvásárlásával egy konszolidációs időszak kezdődött, szerintem hasonló folyamat fogja jellemezni az egész magyar piacot, további felvásárlásokra számítunk a többi szereplőnél is.
- Az RTLII elindítása után mik a terveik a többi kábelcsatornájukkal?
- Dirk Gerkens: Szeretnénk tovább építkezni ezekkel a csatornákkal is, szeretnénk, ha elérnék maximális potenciáljukat. Új adót nem tervezünk indítani az RTLII után. A Film+ esetében nem számolunk további jelentős növekedéssel, mert már most is elég jó filmeket tudunk adni ezen a csatornán. Az RTLII mellett a Prizma esetében lehetnek komoly lehetőségek, a Cool szintén jól szerepel már most is. A Cool és a Film+ együttes közönségaránya bizonyos napokon már a második a piacon az RTL Klub után. November 1-én például a két csatorna együttesen a főműsoridőben 18-49-ben több, mint 35 százalékkal előzte meg a TV2-t, és persze még többel az m1-et és a Viasat3-at.
- Milyennek látja a tévés hirdetési piacot Magyarországon?
- Dirk Gerkens: A jelenlegi piaci helyzet nem egyszerű a tévék számára, de azt gondolom, hogy már elértük a mélypontot. Ugyanakkor nem számolok komoly fellendüléssel a következő évben, csak abban bízom, hogy nem esik tovább a piac. Az elmúlt négy év masszív visszaesése alatt sok iparág fogta vissza jelentősen a költését, példaként említhetném az autógyárakat vagy a pénzügyi szektort. Azonban szerintem előbb-utóbb eljön az a pont, amikor ezeknek a cégeknek ismét be kell ruházni, ezért nem számítok már visszaesésre 2013-ban.
- Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója azt mondta, hogy az idei talán a recesszió legrosszabb éve a tévés reklámpiacon. Egyetért ezzel?
- Dirk Gerkens : Nem merném egyértelműen mondani, hogy a legrosszabb, az utóbbi négy év összességében volt nagyon rossz, de az idei valóban talán a két legnehezebb év egyike.
- Bizonyára olvassák a szaksajtóban megjelenő kritikákat az ősz nagy dobásának szánt X-Faktorról. Mit gondolnak ezekről a kritikákról?
- Dirk Gerkens: Elég megnézni a nézettségi adatokat, melyek ugyanolyan magasak, mint a korábbi években.
- Kolosi Péter: Nem látunk nagy különbséget az idei és a korábbi évek X-Faktor adásai között, azt gondolom, hogy ezek a kritikák gyakran csak néhány ember személyes véleményét tükrözik.
- Nem tartanának kicsit akkor, ha a TV2 is szombatra tenné át tehetségkutatóját, a The Voice-t?
- Kolosi Péter: Én is olvastam azokat a véleményeket, melyek szerint komolyabb verseny lehetne a két műsor között egyidőben. Azonban, ha megnézzük a korábbi számokat, akkor az derül ki, hogy amikor a TV2 péntekre tette át a Megasztárt néhány éve, akkor majdnem annyi nézőt tudtak hozni, mint a szombati X-Faktor, most viszont 700 ezres különbség van a The Voice és az X-Faktor között az X-Faktor javára. Azaz a TV2 részéről öngyilkosság lenne, ha szombaton, az X-Faktorral szemben adnák a The Voice-t.
- Az elmúlt években rendre Önt választották a legbefolyásosabb magyarországi médiaszakembernek. Ez a díj Önnek vagy az RTL Klubnak szól? Érzi-e bármilyen előnyét a mindennapi életben ennek a címnek?
- Dirk Gerkens: Azt gondolom, hogy ez a cím sokkal inkább az RTL-nek szól, mint nekem, nem is gondolom, hogy ebből nekem bármilyen előnyöm származna.
- Mit gondol, miért Ön a legbefolyásosabb? Azért, mert az RTL Klub az ország vezető csatornája?
- Dirk Gerkens: Ennek nagy szerepe lehet benne, emellett az is sokat számíthat, hogy 15 éve vagyok ebben a szakmában, ismerem a piac legfontosabb szereplőit.
Beke Károly
mfor.hu