2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására kötelezi a brit versenyhivatal a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető magáncéget, a spanyol tulajdonban lévő BAA-t.

A szerdai bejelentés szerint a BAA-nek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted, illetve a skóciai főváros, Edinburgh repülőterén kell túladnia.

Jelenleg a BAA tulajdona a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted - a Lutont és a Cityt más befektetők birtokolják -, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is. E repülőtereken tavaly összesen 150 millió utas fordult meg, ami Nagy-Britannia összlakosságának a 2,5-szerese.

Gatwick, Stansted és Edinburgh leválasztásával a BAA-t - a 2007-es utasszám alapján - csaknem 70 milliós éves utasforgalomtól fosztják meg. Ennek felét a Gatwick - a 68 milliós forgalmat bonyolító Heathrow után a második számú brit repülőtér - adja.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazzák a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatások színvonalán is meglátszik.

A brit versenyhivatal már a nyáron közölte, hogy valószínűleg három repülőterének eladására fogja kötelezni a BAA-t, de a légikikötőket akkor még nem nevezte meg.

A BAA mindazonáltal már az augusztusi előzetes versenyhivatali jelentés után meghirdette eladásra a Gatwicket, amelyre máris több jelentkező van. Mások mellett az egyik fő ügyfél, a Virgin Atlantic légitársaság is pályázatot készül beadni, konzorcium részeként.

A BAA 2005. decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után végül 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, és nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak, a 2005-ös privatizációs pályázat második helyezettjének.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!