"A volumenek stabilak, az árbevétel stagnál, az árak lemorzsolódnak, az üzleti eredmény növekszik" - röviden így összegezte a Richter Csoport első háromnegyedévét a ma nyilvánosságra hozott gyorsjelentés alkalmából tartott sajtótájékoztatón Bogsch Erik vezérigazgató.
Az USA-ban fut legjobban a szekér
A társaság a nagy piacok közül csak Oroszországban (plusz 7,5 százalék, euróban) és az Egyesült Államokban (plusz 42 százalék, dollárban) tudott jelentősen növekedni az első kilenc hónapban. Ami a várakozásokat illeti, 2009 egészében a legnagyobb, 20-25 százalékos forgalombővülést az amerikai piacon prognosztizálja Bogsch Erik, Oroszországban, Magyarországon és Lengyelországban nulla-öt százalékos bővülést vár, míg az EU-ban 10-15, Ukrajnában pedig 30-35 százalékos visszaesést tart reálisnak. Ezek a számok megfelelnek a korábbi jóslatoknak, mindössze az amerikai adatot kellett felfelé módosítani – igaz, azt jelentősen.
Az amerikai piac szárnyalása két okra vezethető vissza. Egyrészt a Richter jelentős bevételeket kapott a Teva-Barrtól a profitmegosztási szerződések alapján, másrészt sürgősségi fogamzásgátlójának "nagyarányú forgalom-növekedés"-t sikerült elérnie.
"A profitmegosztás jobban alakult, mint gondoltuk, a volumen nagyon szépen felment, az ár viszont nem ment le. Az igazi hasznot a szellemi hozzáadott érték hozza" – magyarázta a pozitív eredményeket újságírói kérdésre Bogsch Erik.
Dől a pénz a nőgyógyászatból
A szóban forgó sürgősségi fogamzásgátló - amelyet a Richter a Teva-Barr gyógyszergyárral együttműködve, késztermék formájában fejlesztette ki – idén júliusban kapta meg a jóváhagyást az amerikai gyógyszerügyi hatóságtól, a piacra pedig augusztusban vezették be.
A magyar cég az 1,5 mg levonorgestrelt tartalmazó fogamzásgátlót már számos piacon forgalomba hozta, például Magyarországon, az Európai Unió számos más országában és a FÁK tagköztársaságokban.
A nőgyógyászati termékcsoport adja egyébként a Richter amerikai forgalmának 91 százalékát - ebben már benne van a Teva-Barr számára szállított orális fogamzásgátló értékesítéssel összefüggő profitmegosztásból származó bevétel is.
Az amerikai piac idén eddig átszámítva 85,9 millió euró bevételt hozott a Richternek, azaz a Csoport összbevételének 12 százaléka jön a tengerentúlról. Az USA ezzel megelőzte az első kilenc hónapban 83,9 millió eurót termelő magyar piacot, és - az EU (264,6 millió euró) és a FÁK (222,8 millió euró) után - a gyógyszergyártó harmadik legnagyobb piacának számít.
"Igazságtalanul irigyek a Richterre"
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy az elmúlt években jelentőségéből fokozatosan veszítő magyar piac idén eddig mintegy ötmilliárd forint nyereséget hozott a cégnek, mintegy öt százalékkal 23 milliárd forintra bővülő bevétel mellett.
A vezérigazgató szerint a valódi nyereség azonban csupán hárommilliárd forint, mivel kétmilliárd forintot le kellett adózni (ezen belül például 1,09 milliárd forint "különadót" kellett befizetni az egészségbiztosító pénztárába a támogatott gyógyszerek forgalma után, további 388 millió forintotb pedig orvoslátogatói díjként). "Ezt figyelembe véve igazságtalannak tartom a Richtert körülvevő irigységet" – fejtette ki Bogsch Erik.
Kiemelte, hogy a cég a csoportszinten képződő nyereség egy részét visszaforgatja a magyar gazdaságba. Példaként említette a debreceni biotechnológiai üzemet, amely idén a cég legjelentősebb beruházásának számít.
Kell még egy partner
Bogsch Erik elmondta azt is, hogy továbbra is kutatnak kooperációs partner után Európában annak érdekében, hogy meg tudják újítani termékportfoliójukat. A közös vállalat létrehozásának lehetőségét sem zárta ki, erre azonban szerinte jelenleg kisebb az esély.
Ami a tulajdoni viszonyokat illeti, a Richter részvényeinek 25 százaléka a magyar állam, 10 százaléka belföldi intézményi befektetők, csaknem 3 százaléka pedig belföldi magánszemélyek tulajdonában van; a külföldi befektetők részesedése 61,79 százalék.
Wéber Balázs