3p

Az autóipar raktározási prioritásai között minden olyan elvárás megtalálható, amely a többi raktározási terület igényei között is szerepel. Különbség talán csak annyi van, hogy az autóalkatrész raktározásnál minden feltételnek egyszerre kell teljesülnie, mert egy-egy szükséges elem kiesése már jelentős anyagi hátrányokat okoz a cégek életében.

A gyártók esetében kicsit más a helyzet. Az Exel Magyarország a már említett Kanbam rendszert alkalmazza, amely tulajdonképpen nem egy komissiózási modell. Az alap az, hogy a raktározási rendszerben nem a palettákat, hanem a kiszállítási mennyiségeket - ezeket viszik ki a gépsorokhoz a körjáratos targoncák - tartják nyilván. Az egyes cikkszámon található alkatrészek minden esetben ugyanabban a csomagolási mennyiségben kerülnek a polcokra, és minden ilyen csomagolási egységhez tartozik egy Kanbam kártya. A kártyán az azonosításhoz szükséges alapadatok találhatók (cikkszám, csomagolás, stb.), így a kártya egyben helyettesíti a kiszedési listát is.

A folyamat úgy működik, hogy a körjáratos targoncán dolgozó begyűjti a gépsorról a Kanbam kártyákat, majd megkeresi a raktárban az azokon szereplő alkatrészeket, és a járat során kiviszi azokat a megfelelő helyre. Fontos szempont azonban, hogy a körjáratos targonca mindig ugyanazokat a pontokat keresi föl a gyártósor mellett, és ezekhez mindig ugyanazt a fajta alkatrészt szállítja ki. A kiszállított csomagokat a gép tároló részébe helyezi, elveszi az azóta odakerült Kanbam kártyákat, és a folyamat kezdődik elölről.

A jövő trendjei

Bár a terület jövőjét befolyásoló trendeket meghatározni elég nehéz, a PCB szakemberek szerint a jövőben az autóalkatrész utánpótlás területén előrevetíthető néhány jövőbeni tendencia.

Így például a jövőben - különösen az Európai Uniós csatlakozás után - a nemzetközi piaci viszonyokat figyelembe véve a logisztikai központok várhatóan egyre inkább előtérbe kerülnek. A verseny következtében az alkatrészt igénylő márkaszervizek, gyártók még jobb minőséget kérnek lehetőleg olcsóbban, és mindezt az átfutási idők erőteljes csökkentése mellett.

Ennek elérése érdekében a kiszolgálóknak, beszállítóknak a legfontosabb feladata az ügyfél elégedettség fokozása lesz. Ehhez azonban mérniük kell a kiszolgálás színvonalát (minden megrendelt 100 tétel közül hány pozíciót tud a cég raktárról azonnal biztosítani) is. Mindezt úgy, hogy a lehető legszélesebb kínálati paletta mellett, a lehető legnagyobb forgási sebességgel, a lehető legkisebb készletérték mellett tudják raktáron tartani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!