A gyártók esetében kicsit más a helyzet. Az Exel Magyarország a már említett Kanbam rendszert alkalmazza, amely tulajdonképpen nem egy komissiózási modell. Az alap az, hogy a raktározási rendszerben nem a palettákat, hanem a kiszállítási mennyiségeket - ezeket viszik ki a gépsorokhoz a körjáratos targoncák - tartják nyilván. Az egyes cikkszámon található alkatrészek minden esetben ugyanabban a csomagolási mennyiségben kerülnek a polcokra, és minden ilyen csomagolási egységhez tartozik egy Kanbam kártya. A kártyán az azonosításhoz szükséges alapadatok találhatók (cikkszám, csomagolás, stb.), így a kártya egyben helyettesíti a kiszedési listát is.
A folyamat úgy működik, hogy a körjáratos targoncán dolgozó begyűjti a gépsorról a Kanbam kártyákat, majd megkeresi a raktárban az azokon szereplő alkatrészeket, és a járat során kiviszi azokat a megfelelő helyre. Fontos szempont azonban, hogy a körjáratos targonca mindig ugyanazokat a pontokat keresi föl a gyártósor mellett, és ezekhez mindig ugyanazt a fajta alkatrészt szállítja ki. A kiszállított csomagokat a gép tároló részébe helyezi, elveszi az azóta odakerült Kanbam kártyákat, és a folyamat kezdődik elölről.
A jövő trendjei
Bár a terület jövőjét befolyásoló trendeket meghatározni elég nehéz, a PCB szakemberek szerint a jövőben az autóalkatrész utánpótlás területén előrevetíthető néhány jövőbeni tendencia.
Így például a jövőben - különösen az Európai Uniós csatlakozás után - a nemzetközi piaci viszonyokat figyelembe véve a logisztikai központok várhatóan egyre inkább előtérbe kerülnek. A verseny következtében az alkatrészt igénylő márkaszervizek, gyártók még jobb minőséget kérnek lehetőleg olcsóbban, és mindezt az átfutási idők erőteljes csökkentése mellett.
Ennek elérése érdekében a kiszolgálóknak, beszállítóknak a legfontosabb feladata az ügyfél elégedettség fokozása lesz. Ehhez azonban mérniük kell a kiszolgálás színvonalát (minden megrendelt 100 tétel közül hány pozíciót tud a cég raktárról azonnal biztosítani) is. Mindezt úgy, hogy a lehető legszélesebb kínálati paletta mellett, a lehető legnagyobb forgási sebességgel, a lehető legkisebb készletérték mellett tudják raktáron tartani.
Raktárbázisok létrehozásának prioritásai
Az autóipar raktározási prioritásai között minden olyan elvárás megtalálható, amely a többi raktározási terület igényei között is szerepel. Különbség talán csak annyi van, hogy az autóalkatrész raktározásnál minden feltételnek egyszerre kell teljesülnie, mert egy-egy szükséges elem kiesése már jelentős anyagi hátrányokat okoz a cégek életében.