3p

Ebben az évben a rotterdami kikötő 328 millió tonna árut kezelt, 2 százalékkal többet, mint 2002-ben. Ez 6 millió tonnával meghaladta a 2000. évi rekordot.

Az egyéb folyékony ömlesztett áru (vegyianyagok és olajak és zsírok) tekintetében növekedés volt az 1980-as évek elejétől. 1999-től kezdődően kiugró évekről beszélhetünk, ahol a 2003. év megkoronázza ezt a sorozatot 25.7 millió tonna (+4.4%) rekordszámmal. Az export enyhén csökkent (-0.5%), míg az import jelentősen nőtt (+7%). Itt nemcsak a magas euro játszik szerepet, hanem pálmaolaj növekvő importja is. Ez kiváltja a repcéből készült olajat, melyet Kelet Európában nagyon kultiválnak, és melyet egyre inkább biodízelben dolgoznak fel.

Általános rakomány

2002-ben nőtt a konténer rakomány kezelése, 66 millió tonnáról 71 millió tonnára. A növekedés főleg a bejövő kereskedelemben tapasztalható (12% szemben a 3% kimenővel) és ez nagyobb volt az első hat hónapban, mint a másodikban. TEU-ban kifejezve (20-lábas egység), 8% volt a növekedés, 7 millió TEU-ra (+500,000 TEU). Rotterdam az első nem-ázsiai kikötő, amely átlépte ezt a határt. Először történt meg az is, hogy egymillió TEU lett szállítva Rotterdam és egy ország között (Anglia) egy év során. További rohamosan növekvő országok és régiók Irország (be/ki), Közép - és Dél - Amerika (be) és Ázsia. A konténerforgalom Ázsiával nagyjából 20%-kal, Kínával 30%-kal emelkedik és a Kínából bejövő 40%-kal. Növekszik a "feeder kapcsolatok" száma és gyakorisága, főleg Angliával és a Baltikummal. Ennek folytatása célul van kitűzve 2004-ben.

A ro / ro forgalom strukturálisan nő, de éppen a 10 millió tonnás vonal alatt maradt néhány évig. A 10.8% növekedés (650,000 tonna) következtében ez megváltozott 2003-ban. A változás betudható a DFDS Tor Line-nak - amely folyamatosan képes nőni a Maasvlakte-i új terminálon - és a Seawheel által működtetett új járatnak Anglia (Humberside) felé.

Egyéb általános rakomány tekintetében gyógyulás történt a gyenge eredményekből 2002-ben: + 12.6% 8.2 millió tonnára. Ez elsődlegesen az exportnak tudható be (+23%, import +7.7%). Legjelentősebb növekedés volt a LASH hajókon szállított áruknál (sok vas, acél, papír), a bejövő gyümölcskereskedelemben (+100,000 tonna) és az "erdei termékeknél" (+50,000 tonna). A fémek (nem-vastartalmú) tekintetében csökkent az eredmény, mint 2002-ben. A következő évben az egyéb általános rakomány kezelése (neo bulk) fellendülést kap az új Gevelco termináltól, egy nagy papír szerződéstől a DFDS Tor Line számára és a Spanyolországból bejövő gyümölcskereskedelemtől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!