Bojan Milkovic elmondta: a cég napi rendszerességgel meghatározott nagyságú összeget törleszt, és mindent megtesz, hogy az év végéig adósságát teljesen kifizesse. Ivan Suker horvát pénzügyminiszter szeptember elején azt közölte: az INA a 14 százalékos késedelmi kamattal együtt 1,35 milliárd kunával (53 milliárd forinttal) tartozik a horvát államkasszának. A múlt hónapban Suker azzal fenyegetőzött, hogy befagyasztják az INA bankszámláit, ha a cég december végéig nem rendezi tartozását.
Az első kilenc hónapban az INA nettó vesztesége 168 millió kuna volt, szemben a tavalyi egész évi 355 millió kuna adózott eredménnyel. Ugyanakkor bevételei is 32,6 százalékkal estek az első kilenc hónapban.
Milkovic szerint a globális hitelválság, az alacsonyabb olajárak és a finomítói tevékenységgel kapcsolatos szűkülő profitrés mind hozzájárult a rosszabb eredményekhez, de az INA egyedi problémája mégiscsak a gázárak limitáltsága. Jelezte:, a negatív hatások ellensúlyozására és a likviditás javítására az üzemi költségek csökkentésére összpontosítanak, és ez már folyamatban is van.
A gázárakkal kapcsolatban Milkovic hangsúlyozta, hogy "az INA évek óta veszteségeket halmoz fel a nem a piac által szabályozott gázárak miatt". A Mol és a horvát kormány januárban állapodott meg, hogy a kormány átveszi az INA veszteségtermelő gázüzletágát, de a részletes tárgyalásokat - az árat is beleértve - még le kellene zárni.
A horvát kormány - részben szociális okokból - meg akarná őrizni az ellenőrzést a gázár felett, de nehézséget jelent számára olyan forrásokat találni, amelyekből az INA tárolóberendezései és az ebben levő gáz megszerzését finanszírozni tudná. Milkovic a jövő évre tervezett beruházásokkal kapcsolatban elmondta: a kulcsfontosságú beruházásokat szeretnék végrehajtani, így az INA két finomítójának korszerűsítését, valamint gáz- lés olajfeltárásokat az Adria északi részén, Szíriában és Egyiptomban. Szíriai beruházásaihoz, a költségek megosztására, a cég stratégiai partnert keres.
Az INA egymilliárd euró körül tervez beruházni két finomítója korszerűsítésébe, amelyet 2012 végéig - Horvátország tervezett uniós csatlakozásáig - szeretne befejezni, hogy a finomítók már az uniós szabványoknak megfelelő termékeket tudjanak előállítani. Milkovic az interjúban reményét fejezte ki azzal kapcsolatban is, hogy az Energopetrol-ügy számukra kedvező eredménnyel zárul.
A bosznia-hercegovinai föderáció kormánya ugyanis az Energopetrol privatizációs szerződésének felmondásával fenyegetőzik, mert a felvásárló Mol-INA konzorcium a szerződésben megígért beruházásokat állítólag nem hajtotta végre. A föderáció privatizációs ügynöksége szerint a 150 millió konvertibilis márka értékben megígért beruházásból csupán 6 milliónyi teljesült.
Az INA-Mol 50-50 százalékos közös konzorciuma több mint egyéves tárgyalássorozat után 2006 augusztusban írta alá a bosznia-hercegovinai föderáció kormányával a legnagyobb boszniai benzinkúthálózat, az Energopetrol 67 százalékának megvételéről szóló szerződést, tőkeemelés keretében.
Folynak a tárgyalások a Mol és a horvát állam között az INA-val kapcsolatban, túl korai még részletekről beszélni, de a kormány minden tőle telhetőt megtesz a horvát érdekek védelmére - közölte októberben a horvát kormányfő, hangsúlyozva, hogy ragaszkodnak a visszafizetéshez.
A Mol Nyrt. kész 100 millió eurós kölcsönt nyújtani az INA részére azért, hogy a horvát olajtársaság az év végéig rendezni tudja köztartozásait - közölték korábban. Szeptemberben, a társaság felügyelő bizottságának ülésén a két legnagyobb INA-részvényes, a Mol és a horvát állam megegyezett abban, miszerint minden szükséges lépést megtesznek a cég anyagi gondjainak megoldására, s így a társaság az év végéig rendezni tudja az állam felé tartozásait.
A felügyelő bizottság alapelvként megfogalmazta, hogy mindenekelőtt a két főbb tulajdonostársnak kell intézkedéseket tennie azért, hogy az INA pillanatnyi nehéz pénzügyi helyzete megoldódjon, és hogy az INA a folyó év végéig rendezhesse a társaságnak a horvát állammal szemben fennálló tartozásait is. A bizottság álláspontja szerint a horvát államnak gondoskodnia kell arról, hogy a tulajdonostársak által kötött, érvényben lévő szerződéseknek megfelelően az INA gázkereskedelmi tevékenységét kiszervezzék, ahogyan korábban a csővezetéket és gáztárolót is. Az INA ugyanis csak akkor juthat hozzá bármilyen hitelhez, ha ez megtörténik.
A Molnak pedig arról kell gondoskodnia, hogy a gázkereskedelmi tevékenység horvát államnak történő eladását követően azonnal friss hitellel segítsen az INA likviditási helyzetén. A felügyelő bizottsági ülés előtt a Mol jelezte, amint az INA képessé válik újabb hitelek felvételére, a magyar cég azonnal 100 millió euró hitelt juttat számára. Ám míg a gázkereskedelmi tevékenység értékesítése nem zárul le, az INA pénzügyi helyzete újabb hitel felvételét nem teszi lehetővé, a Moltól sem.
Korábbi hírek szerint a 47,15 százalékban a Mol, 44,8 százalékban pedig a horvát állam tulajdonában álló INA ellen köztartozásai miatt vizsgálat indult. A társaság vezérigazgatója szeptemberben megerősítette, hogy az útalapba fizetendő összeg, az általános forgalmi adó és a különböző járulékok elmaradása miatt az INA jelentős tartozást halmozott fel, de nem fizetésképtelen.
MTI/Menedzsment Fórum