Meglehetősen eseménydús volt az október a Sólyom légitársaság életében, hiszen október 10-én állt a sajtó nyilvánossága elé a Sólyom Holding ügyvezetője, Lucsik János, hogy bejelentse, egyelőre nem tudnak a dolgozóknak bért fizetni. Sőt, Hurtyák Róbert, a légitársaság egyik ügyvezetője is beadta ekkor a lemondását, és fény derült az ománi befektető kiszállására.
Felszállni a Sólyom egyelőre nem fog - mondhatnánk élve a magyar nyelv adta lehetőségekkel. A helyzet azonban ennél bonyolultabb, hiszen bár a sajtót nem járta körbe, jelentős változások történtek a cég életében. Az ugyanakkor nagy kérdőjel, hogy vajon mindez hova is fog vezetni.
1) Seychelles-szigeteki, veszteséges új tulajdonos
A legérdekesebb változás a Sólyom Airways tulajdonosi körében következett be. A légitársaság cégkivonata szerint már tulajdonosként bejegyzés alatt áll az 500 ezer forinttal alapított Charity-March Jótékonysági Menet Kft. Az Origónak az ügyvezetőigazgató, Welsz Tamás elmondta, a korábban tervezett hat gép helyett kettővel indulnának decemberben. A cél pedig egy "nemzeti színekben lévő légitársaság" működtetése. A Charity-March tulajdonosa szeptember óta egyébként egy Seychelle-szigeteken bejegyzett cég, ami Welsz szerint azért van, mert a magyar tulajdonosok Afrikában élnek.
A beszámoló szerint a Sólyom új tulajdonosának gazdálkodása hagyhat némi kivetnivalót maga után. 2012-ben ugyanis valamivel több mint 9 milliós veszteséget ért el a 2011-es 2 milliós mínusz után. Ez pedig már teljesen felemésztette a társaság saját tőkéjét, hiszen egymást követő két évben már mínusz szerepelt ezen a soron. Mindemellé 32 milliós kötelezettsége van a Charity-Marchnak az előző évi 23 millió után. Ezekből fakadóan a cég eladósodottsága is igen magas mértékű, 140 százalékos, vagyis ez azt jelenti, hogy ha minden eszközét értékesítené a társaság, a tartozásait akkor sem lenne képes fedezni.
2) Ügyvezető-váltás
Ahogy azt fentebb említettük, Hurtyák Róbert lemondott a légitársaság ügyvezetői posztjáról, ám úgy tűnik, nem távolodott el teljesen a cégtől, hiszen november 5-től ő látja el a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding (a Sólyom Airways volt tulajdonosa) ügyvezetői igazgatói feladatait. Lucsik János megbízatása ezzel a nappal megszűnt.
Mindez furcsának is tűnhet, hiszen Lucsik János volt az, aki már-már - a szó jó értelmében - gyermeki naivitással hitt a légitársaság létrejöttében, és az ominózus október 10-i események után is kitartásának adott hangot a Facebookon megjelentetett közleményében. Arról nem is beszélve, hogy bevallottan több mint 100 millió forintot fektetett be a légitársaságba azokban a hónapokban, hetekben, amikor már nem volt jelen a befektető és pénzszűkében volt a cég.
3) Lucsik utolsó közleménye
Lucsik János, miután megfogalmazta a kitartásról tanúbizonyságot tevő közleményét, és igyekezett megnyugtatni a piacot, miszerint a Holding működésében semmi probléma nincsen, egy mondhatni meglepő közleményt írt. Eszerint a Sólyom Hungarian Airwaysnél kialakult helyzetre tekintettel, az üzleti etika elvei és saját erkölcsi normái alapján úgy döntött, a Minősített Beszállítói Adatbázisba való részvételi jelentkezések befogadását ideiglenesen felfüggeszti.
A dokumentációk ellenértékét és a részvételi biztosíték összegét ütemezetten, a gazdasági szereplő szándék jelzésétől számított legkésőbb 60 napon belül visszafizetik.
Ennek eredeti célja az lett volna, hogy felmérje azt a gazdasági kört (elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozási potenciált), amely képes hosszú távon, kiemelkedő színvonalon kiszolgálni az új magyar légitársaság és a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding üzemszerű működtetését.
mfor.hu