Jelenleg a vendégéjszakák számát tekintve Magyarország a 99 vizsgált országból a 11. helyen áll, azonban 2020-ban sokkal hátrébb leszünk ezen a listán az előrejelzések szerint, míg például Csehország benne lehet az első tízben - hívta fel a figyelmet Mann Dániel moderátor az Arcus Interactive Group független interaktív médiaügynökség sajtóreggelijén, amelyen egyebek között a keresőmarketing lehetőségeit vették szemügyre a turisztikában.
Az eseményen megjelent szakemberek szerint ahhoz, hogy mindez ne váljon valósággá, egyrészt erősíteni kellene a desztinációs, országos marketinget, vagyis a fogadó területet - jelen esetben hazánkat - kellene vonzóvá tenni. Másrészt figyelembe kell venni az új trendeket, például hogy egyre többek igénylik az egyéni utazást, és kerülik ki az utazási irodákat és szolgáltatókat.
Az utóbbi három-négy évben megváltozott a turisták gondolkodása, egyre többen használnak internetes keresőket utazásuk megtervezéséhez - közölte Fazekas László, az Arcus Search üzletág vezetője.
Itt sokkal mélyebb kínálattal, szélesebb körű lehetőségekkel találkoznak a látogatók, emellett nagyobb szabadságot kapnak a nekik tetsző szolgáltatások kiválasztásában. Ráadásul az internet nagy előnye, hogy mindig rendelkezésre áll, és kényelmesen elérhető.
Változtatni kellene a vendéglátók szemléletén
A magyarországi szállodafoglalások 10-20 százaléka történik interneten keresztül - anélkül, hogy ezt a szakma észrevette volna. Napjainkban nem szállodaláncokban gondolkodnak az emberek, hiszen ezeknek önmagában nincs megtartó erejük. Ma már a nemzetközi hotelszoba és turisztikai szolgáltatást közvetítők - mint például az Expedia.com - diktálják a feltételeket, míg a vendéglátói szemlélet változatlan maradt.
A desztinációs kínálat kiszélesítéséhez hozzájárult a fapados légitársaságok megjelenése is. A Balaton környéki szálláshelyek például mostanra nagyjából ezer kilométeres körben versenyeznek olyan helyekkel, amelyek szintén fürdő élményt nyújtanak. Éppen ezért már nem csak a többi szállodát kell versenytársaiknak tekinteni, hanem a nemzetközi és a hazai közvetítőket is.
Az utazási irodák is veszélyeztetve lehetnek
Az utazási irodák szerepét is átvehetik a keresők, hiszen például csak budapesti hotelekből kulcsszótól függően ötszáz-ötezer darabot találhatunk az internet segítségével. Emellett a különböző webes térképszolgáltatások tovább könnyíthetnek az utazások megszervezésén, és nagy előny az is, hogy az árak összehasonlítása is egyszerűbbé válik.
Az utazási irodáknak a jövőben szintén fel kell venni a versenyt ezekkel az internetes közvetítőkkel, és élniük kell azokkal a lehetőségekkel, amelyek a netes keresésre építő szolgáltatóknak nem adatik meg. Sok esetben ők hitelesebb, megbízhatóbb információkkal rendelkeznek az egyes célállomásokról, és hozzájuk - legalábbis a külföldi kirendeltségekhez - bármikor fordulhatnak segítségért a külföldön bajba jutók. Sokan a nyelvi, fizetési nehézségek miatt választják egyelőre ezeket a közvetítő szolgáltatók helyett.
Ez azonban a jövőben feltehetőleg módosul majd Fazekas László szerint, aki úgy véli, a keresőoptimalizálás mint eszköz terjedő használata miatt változni fog az üzleti szemlélet, és a marketingmix szerkezete is más lesz, hiszen nagyon hatékony, célzott eszközről van szó, amellyel tömegeket lehet elérni.
Sokakat elrettenthet, hogy egy keresőoptimalizált website létrehozása kezdetben nagy befektetést igényel, és legalább 3-12 hónap felfutási időre van szükség. Ugyanakkor a keresők használatával a cégek könnyen nyomon követhetik a vendégek igényeit is, így jobban kiszolgálhatják őket, mindez pedig nagyobb profit elérésével kecsegtet.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum