Már az EU-csatlakozást követő időszakban is kiszámíthatatlan és igen hektikus volt az üzemanyagár és változásának mértéke, emiatt folyamatosan változtak a szolgáltatási díjak, így a fuvarozóknak állandóan egyeztetniük kellett a szerződött partnereikkel.
Az utóbbi hónapokban azonban a hektikusságot folyamatos árnövekedés váltotta fel: június 18-tól a gázolaj átlagára 335, a 95-ös benziné pedig 317 forint, ami történelmi csúcsot jelent.
Egységes mértékű üzemanyagpótdíj kellene?
Karmazin György, a szolnoki székhelyű BI-KA B.T. szállítmányozó cég vezetője szerint "az üzemanyag költségének aránya - a fuvarozó alvállalkozók fuvarteljesítési költségein belül - jelenleg ötven százalékot tesz ki. Ez tehát a legnagyobb költségelem, ennek folyamatos költség- és aránynövekedése rendkívüli negatív hatással van a fuvarozók eredményességére. Ezért az üzemanyagok drágulásának hatását mindenképpen tovább kell hárítani a megrendelőkre, és ezt a jövőben automatikusan kell alkalmazni."
A menedzser a megoldást az üzemanyagpótdíjban látja: ezt a gyakorlatban már több szolgáltató által alkalmazott képlet - az üzemanyagár változása és a költségszerkezetben elfoglalt gázolaj-költségarány alapján – kell alkalmazni, s a szolgáltatási díjon felül, a számlában külön sorként szerepeltetve kell kiszámlázni.
Javaslata szerint a pótdíj mértékét az érdekképviseleteknek adott hónapra meg kellene határozniuk, ami kötelező érvénnyel bírna a Magyarországon működő vállalkozások számára.
"Ennek nyomán az üzemanyagpótdíj az adott időszakra vonatkozóan mindenki számára kötelezően egyforma lenne, a fuvarozási díjak és szolgáltatások versenye azonban megmaradna" - magyarázta a cégvezető.
A magas olajárak miatt kompenzációs rendszer kiépítését kezdte el szerződő partnereinél a szeghalmi székhelyű Rapidsped Zrt. "Ide tartozik például a gázolajár indexálása, vagyis amikor a gázolajár emelkedése vagy csökkenése esetén a díjszázalékok is ugyanilyen mértékben emelkednek vagy mérséklődnek. Utóbbira még nem volt példa" - mondta el Szántó Lajos, a fuvarozó cég logisztikai igazgatója. Még azonban ez a rendszer sem fedezi az összes pluszköltséget.
Hasonló véleményen van Szemkeő Gábor, a GLS managing directora: "Az üzemanyag árának emelkedése a többi szolgáltatóhoz hasonlóan arra kényszerít minket, hogy a költségtöbbletet a megbízókra hárítsuk át. Ezért a dízelüzemanyag APEH által közölt árának alapján sávos dízel felárat alkalmazunk. Ez a dízelár növekedésekor magasabb, csökkenésekor alacsonyabb lesz, és ha az ár majd normális szintre esik vissza, akkor eltöröljük a felárat" - közölte a szakember.
Már nem tudják lenyelni az áremelkedést
Kis Ernő, a gyöngyösi székhelyű Horváth Rudolf Intertransport Kft. gazdasági igazgatója ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a fuvarozók belső tartalékai elfogytak, a költségstruktúrában az üzemanyagár mértéke nagy, így nehezen lehet "lenyelni" az áremelkedéseket. "Ennek nyomán számos fuvarozó cég szűnhet meg, valamint csökkenhet a műszaki és minőségi szolgáltatás színvonala" - figyelmeztetett a gazdasági igazgató.
Igaz, a jó szolgáltatási színvonalat nyújtó partnerek megtartása a megbízók legalapvetőbb érdeke, tette hozzá Szabó Zoltán, a Ghibli Kft ügyvezetője. A logisztikai szolgáltatás biztonsága ugyanis sokkal többet ér, mint az a néhány százalékos fuvardíjemelés, amit a szolgáltatónak kényszerűségből tovább kell hárítania a vevőkre.
Szabó Zoltán szerint az üzemanyagárak drasztikus emelkedése jó alkalom lesz arra, hogy tovább javuljon a szolgáltatások színvonala, hiszen a díjnövekedés miatt a megbízók újabb elvárásokkal léphetnek fel.
A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye volt, hogy a gázolaj áremelkedése folytatódik, a magas ár év végéig tartós lesz, az ázsiai növekvő kereslet és a határidős árutőzsdei befektetések tartós bővülése miatt. A forint erősödése - az euró/forint árfolyam pénteken áttörte a 240-es szintet - tovább rontja a helyzetet, mert a fuvarozó cégek többsége már euróban számol.
Főleg a kkv-k veszélyeztetettek
Mindezekből következően nem kérdés, hogy fuvardíjemelés lesz a szektorban. A kérdés csupán az, hogy ezt "csendben" nyugtázza majd a piac, vagy sztrájkok hatására válik nyilvánvalóvá, hogy a mostani helyzet tarthatatlan.
A nemzetközi fuvarozói piac már korábban megmozdult, a díjemelések az ad-hoc megbízások esetén a 10-15 százalékot is elérik. A növekvő olajár okozta fuvarozói költségnövekedést a szállíttatóknak el kell fogadniuk, ha nem akarják elveszíteni szerződött, jól teljesítő partnereiket.
Szakértők szerint sok fuvarozó vállalkozás fog csődbe menni, főleg a kis- és középvállalkozók. Különösen azok a cégek veszélyeztetettek, amelyeknél nem megfelelő a költségek kontrollja, valamint amelyek nem fizető megbízókkal dolgoznak.
Kedvezőbb szabályozást szeretnének
A távolabbi kilátások sem kecsegtetnek túl sok jóval. Bár a legtöbb cég már takarékos fogyasztású, EUR 5 normájú kamionokat alkalmaz, az alacsony hatékonyságú vállalkozásoknak nem lesz tőkéje ilyen modern járművek beszerzésére.
Kis Ernő szerint a biodízel ára nem az előállítási költségekhez, hanem a kereslethez fog igazodni, így az sem lesz lényegesen olcsóbb.
A fuvarozók tehát több sebből véreznek. A fuvardíjak emelkedése szükségszerű, azonban a kormány részéről is gyors intézkedések kellenek ahhoz, hogy a cégek versenyképességét a környező országok fuvarozóival szemben aláásó szabályozások kedvezőbbek legyenek. Az végeredményben ugyanis a gazdaság számára is fontos, hogy az itt megtermelt áruk továbbra is magyar rendszámú kamionokkal jussanak el rendeltetési helyükre.
Menedzsment Fórum/Vándorffy István (logisztikai szakértő)