6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma a fuvarozók képviselői folytatják a tárgyalásokat a minisztériumokkal arról, milyen kormányzati lépésekkel lehetne csökkenteni az égbe törő olajár okozta terheiket. A drasztikus üzemanyagár-emelkedés ugyanis a közúti fuvarozó cégek számára is jelentős többletköltséget eredményez, amit azok egyre inkább a megbízókra hárítanak át. Iparági szereplők szerint azonban sok cégnél ez sem lesz elég a túléléshez, különösen a kkv-k közül lesznek kénytelenek egyre többen lehúzni a rolót.

A kormányra várva (Mfor-montázs)

Már az EU-csatlakozást követő időszakban is kiszámíthatatlan és igen hektikus volt az üzemanyagár és változásának mértéke, emiatt folyamatosan változtak a szolgáltatási díjak, így a fuvarozóknak állandóan egyeztetniük kellett a szerződött partnereikkel.

Az utóbbi hónapokban azonban a hektikusságot folyamatos árnövekedés váltotta fel: június 18-tól a gázolaj átlagára 335, a 95-ös benziné pedig 317 forint, ami történelmi csúcsot jelent.

Egységes mértékű üzemanyagpótdíj kellene?

Karmazin György, a szolnoki székhelyű BI-KA B.T. szállítmányozó cég vezetője szerint "az üzemanyag költségének aránya - a fuvarozó alvállalkozók fuvarteljesítési költségein belül - jelenleg ötven százalékot tesz ki. Ez tehát a legnagyobb költségelem, ennek folyamatos költség- és aránynövekedése rendkívüli negatív hatással van a fuvarozók eredményességére. Ezért az üzemanyagok drágulásának hatását mindenképpen tovább kell hárítani a megrendelőkre, és ezt a jövőben automatikusan kell alkalmazni."


A menedzser a megoldást az üzemanyagpótdíjban látja: ezt a gyakorlatban már több szolgáltató által alkalmazott képlet - az üzemanyagár változása és a költségszerkezetben elfoglalt gázolaj-költségarány alapján – kell alkalmazni, s a szolgáltatási díjon felül, a számlában külön sorként szerepeltetve kell kiszámlázni.

Javaslata szerint a pótdíj mértékét az érdekképviseleteknek adott hónapra meg kellene határozniuk, ami kötelező érvénnyel bírna a Magyarországon működő vállalkozások számára.

"Ennek nyomán az üzemanyagpótdíj az adott időszakra vonatkozóan mindenki számára kötelezően egyforma lenne, a fuvarozási díjak és szolgáltatások versenye azonban megmaradna" - magyarázta a cégvezető.

A magas olajárak miatt kompenzációs rendszer kiépítését kezdte el szerződő partnereinél a szeghalmi székhelyű Rapidsped Zrt. "Ide tartozik például a gázolajár indexálása, vagyis amikor a gázolajár emelkedése vagy csökkenése esetén a díjszázalékok is ugyanilyen mértékben emelkednek vagy mérséklődnek. Utóbbira még nem volt példa" - mondta el Szántó Lajos, a fuvarozó cég logisztikai igazgatója. Még azonban ez a rendszer sem fedezi az összes pluszköltséget.

Hasonló véleményen van Szemkeő Gábor, a GLS managing directora: "Az üzemanyag árának emelkedése a többi szolgáltatóhoz hasonlóan arra kényszerít minket, hogy a költségtöbbletet a megbízókra hárítsuk át. Ezért a dízelüzemanyag APEH által közölt árának alapján sávos dízel felárat alkalmazunk. Ez a dízelár növekedésekor magasabb, csökkenésekor alacsonyabb lesz, és ha az ár majd normális szintre esik vissza, akkor eltöröljük a felárat" - közölte a szakember. 

Már nem tudják lenyelni az áremelkedést

Kis Ernő, a gyöngyösi székhelyű Horváth Rudolf Intertransport Kft. gazdasági igazgatója ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a fuvarozók belső tartalékai elfogytak, a költségstruktúrában az üzemanyagár mértéke nagy, így nehezen lehet "lenyelni" az áremelkedéseket. "Ennek nyomán számos fuvarozó cég szűnhet meg, valamint csökkenhet a műszaki és minőségi szolgáltatás színvonala" - figyelmeztetett a gazdasági igazgató.

Igaz, a jó szolgáltatási színvonalat nyújtó partnerek megtartása a megbízók legalapvetőbb érdeke, tette hozzá Szabó Zoltán, a Ghibli Kft ügyvezetője. A logisztikai szolgáltatás biztonsága ugyanis sokkal többet ér, mint az a néhány százalékos fuvardíjemelés, amit a szolgáltatónak kényszerűségből tovább kell hárítania a vevőkre.

Szabó Zoltán szerint az üzemanyagárak drasztikus emelkedése jó alkalom lesz arra, hogy tovább javuljon a szolgáltatások színvonala, hiszen a díjnövekedés miatt a megbízók újabb elvárásokkal léphetnek fel.

A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye volt, hogy a gázolaj áremelkedése folytatódik, a magas ár év végéig tartós lesz, az ázsiai növekvő kereslet és a határidős árutőzsdei befektetések tartós bővülése miatt. A forint erősödése - az euró/forint árfolyam pénteken áttörte a 240-es szintet - tovább rontja a helyzetet, mert a fuvarozó cégek többsége már euróban számol.

Főleg a kkv-k veszélyeztetettek

Mindezekből következően nem kérdés, hogy fuvardíjemelés lesz a szektorban. A kérdés csupán az, hogy ezt "csendben" nyugtázza majd a piac, vagy sztrájkok hatására válik nyilvánvalóvá, hogy a mostani helyzet tarthatatlan. 

A nemzetközi fuvarozói piac már korábban megmozdult, a díjemelések az ad-hoc megbízások esetén a 10-15 százalékot is elérik. A növekvő olajár okozta fuvarozói költségnövekedést a szállíttatóknak el kell fogadniuk, ha nem akarják elveszíteni szerződött, jól teljesítő partnereiket.

Szakértők szerint sok fuvarozó vállalkozás fog csődbe menni, főleg a kis- és középvállalkozók. Különösen azok a cégek veszélyeztetettek, amelyeknél nem megfelelő a költségek kontrollja, valamint amelyek nem fizető megbízókkal dolgoznak.

Kedvezőbb szabályozást szeretnének

A távolabbi kilátások sem kecsegtetnek túl sok jóval. Bár a legtöbb cég már takarékos fogyasztású, EUR 5 normájú kamionokat alkalmaz,  az alacsony hatékonyságú vállalkozásoknak nem lesz tőkéje ilyen modern járművek beszerzésére.

Kis Ernő szerint a biodízel ára nem az előállítási költségekhez, hanem a kereslethez fog igazodni, így az sem lesz lényegesen olcsóbb.

A fuvarozók tehát több sebből véreznek. A fuvardíjak emelkedése szükségszerű, azonban a kormány részéről is gyors intézkedések kellenek ahhoz, hogy a cégek versenyképességét a környező országok fuvarozóival szemben aláásó szabályozások kedvezőbbek legyenek. Az végeredményben ugyanis a gazdaság számára is fontos, hogy az itt megtermelt áruk továbbra is magyar rendszámú kamionokkal jussanak el rendeltetési helyükre.

Menedzsment Fórum/Vándorffy István (logisztikai szakértő)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!