A váltás oka, hogy egyrészt részben kifutnak az orosz és az ukrán piacon az Ikarus buszok, másrészt egyre inkább helyi vagy más európai gyártóktól, kereskedőktől szerzik be a pótalkatrészt az ottani közlekedési vállalatok.
Az Ikarusok magyarországi pótalkatrész-beszállítói ezért váltottak: közvetlenül az orosz buszgyártóknak szállítanak orosz buszokhoz való alkatrészt, megalapozva ezzel későbbi pótalkatrész-rendelésüket is. A fékrendszereket gyártó kecskeméti Knorr-Bremse Kft, például már évek óta ad el első beépítésű alkatrészt oroszországi buszgyáraknak. A cég továbbra is ad el pótalkatrészt, de e megrendeléseinek értéke elmarad a korábbiaktól.
A Rába Motor Kft. már öt-hat éve szállít az orosz piacra első beépítésű motort. Cége pótalkatrész-szállítását - legalábbis egy időre - visszavetették termékei "kóbor" ukrán, török, román és kínai utángyártói, amelyek nemrég még az eredeti ár feléért kínálták a Rába-motor utánzatokat Oroszországban.
A vállalat ennek ellenére nem mondott le az Ikarusok pótalkatrésszel való ellátásáról sem, értesült a Világgazdaság.
Stratégiaváltásra kényszerítette a Rábát az orosz piac
Az orosz pótalkatrész-kereslet szűkülése miatt stratégiát váltott a Rába Motor és a kecskeméti Knorr-Bremse: pótalkatrészek helyett egyre inkább első beépítésre fődarabokat adnak el az ottani buszgyártóknak, írja a Világgazdaság.