A cégeknek is megéri
A diákszövetkezetekkel való együttműködés a cégeknek is megéri. Diákmunkaerő alkalmazása esetén a megrendelő ugyanis mentesül a munkáltatói jogok gyakorlása, továbbá az azzal járó adminisztratív és egyéb feladatok elvégzése alól is. A sokszor több tucat diák kiválasztása, felvétele és alkalmazása rengeteg többletköltséget és munkát jelentene a vállalatoknak, így a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás, ha erre szakosodott iskolaszövetkezetet bíznak meg a feladattal. Az irodák azután számlát állítanak ki a szolgáltatásról a megbízónak, amelyet a cég egyszerű költségként könyvelhet el.
A vállalatoknak rendkívüli szabadságolások alkalmával, szezonális vagy kampányjellegű munkák esetén jönnek jól a diákmunkások. További indok lehet az átmenetileg felmerülő nagyobb munkaerőigény, valamint minden olyan helyzet, amikor rövidebb-hosszabb időtartamra, hirtelen kiegészítő munkaerőre van szüksége egy cégnek, amelyet nem érdemes állandó alkalmazottakkal pótolni. Ilyen indokok húzódnak meg például a karácsony előtti időszakban megnövekedett árufeltöltői pozíciók esetében az élelmiszerláncoknál.
Lelkes és képzett diákok
|
A PricewaterhouseCoopers azonban nem a diákok dolgos két kezére apellál. A cég több területen is folyamatosan biztosít munkalehetőséget a még nem végzett egyetemisták, főiskolások számára. A szakterületeket illetően a könyvvizsgálat az, ahol már évek óta minden januárban és februárban dolgoznak gyakornokok, de emellett más területeken is akadhat hely számukra.
A cég számára a rendszer "jó merítési alapot" jelent a későbbi pályakezdő pozíciók feltöltésénél. A könyvvizsgáló cégeknél a januártól márciusig terjedő időszakban az elvégzendő munka a korábbi többszörösére nő, és az ekkor keletkező munkaerőhiányt segít áthidalni gyakornokok alkalmazása. A diákok eközben különösebb kockázat nélkül kipróbálhatják magukat a mély vízben, miközben ezért még piacképes fizetést is kapnak, a szakmai tapasztalatról már nem is beszélve.
|
Az Unilever Magyarország Kft.-nél évente 25-30 diák tölt szakmai gyakorlatot. A vállalatnál leginkább az egy éves munkaperiódus a jellemző, de ennél rövidebb időtartamú (1-6 hónapos) lehetőségek is előfordulnak. "Általában marketing, pénzügy, controlling területeken tudunk szakmai gyakorlatot biztosítani, ritkábban humán erőforrás, logisztika és műszaki vonalra is keresünk diákokat" - mondta el az mfor.hu-nak Szabó Viola, a cég diákmunkákkal foglalkozó szakembere.
Az Unilever részére a diákok foglalkoztatása leginkább azzal az előnnyel jár, hogy egy hosszas betanítási folyamatot elkerülve azonnal érdemi munkához foghat az, aki később felvételt nyer náluk. A diákok munkamorálja azonos szinten van a főállásban dolgozókéval, negatív esetekről a Menedzsment Fórum kérdésére sehol nem tudtak beszámolni.
Azok a vállalatok azonban, ahol nagyobb hagyománya van a nem kétkezi, hanem a szakmaiságra építő diákmunkáknak, általában nem diákszövetkezetekkel együttműködve választják ki a jelölteket. Ezekben az esetekben jobban bevált az a gyakorlat, hogy a felsőoktatási intézmények karrierirodáinak segítségével érik el azokat, akik leendő szakmájukban szeretnék kipróbálni magukat.
Körte Ildikó Menedzsment Fórum