Bár a legelején arról szólt a fáma, hogy akár augusztusban már utasokat szállíthat az új magyar légitársaság, a Sólyom, majd augusztus végén a társaság vezérigazgatója szeptemberi dátumot jelölt meg, a hónap végéhez közeledve még mindig csak a várakozás szakaszában vagyunk. Pedig a háttérben mintha gőzerővel zajlanának a munkálatok, hiszen a Turizmus Online értesülése szerint két új vezetővel bővül a Sólyom Airways csapata. Október közepétől Tamás László lesz a Sólyom Airways értékesítési igazgatója, Gerenczi Tamás pedig marketing és termékfejlesztési vezetői megbízatást kapott. Érdekesség, hogy mindketten aktív szerepet játszottak a Qatar Airways magyarországi piaci bevezetésében.
Ráadásul már több partnere is ismertté vált a Sólyomnak. Az airportal.hu számolt be arról nemrég, hogy a légitársaság földi kiszolgáló partnere a várakozásokkal ellentétben nem a Malév megszűnése után is működését folytató Malév Ground Handling Zrt. lesz, hanem a Celebi Groung Handling Hungary Kft. A cég 2006-ban, a Budapest Airport Handling Kft. felvásárlásával jelent meg a ferihegyi repülőtéren, mint szolgáltató. A vállalat az isztambuli Celebi Ground Handling Inc. tulajdona, amely 1958-ban jött létre. Törökországban egyébként ez volt az első magántulajdonú földi kiszolgáló cég. Budapesten pedig a Celebi végzi több nagy és magas nívójú légitársaság, köztük az ötcsillagos Qatar Airways kiszolgálását is. A Sólyom karbantartó partnere pedig az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft., melyre egyébként az airportal.hu cikke szerint vételi ajánlatot is tettek, akárcsak a Malév Groung Handling-re.
Mindennek ellenére napról napra fogy az esély, hogy még idén felszállhatna a Sólyom. Bár a vezetők szerint a hatóságokhoz jó ideje beadták a dokumentumokat, kérelmeket, egyelőre semmilyen válasz nem érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától. A napi.hu információi szerint szakmai berkekben úgy látják, fontos dokumentumokat hiányol a hatóság, ilyen például a légitársaság finanszírozására szóló biztosítékok hiánya. A lapnak Vágó József elmondta, hogy a Sólyom légitársaság jelenleg 100 százalékban magyar tulajdonban van - ez a korábban bejelentett hat gép üzembe állítására és működtetésére vonatkozik. A tervekben szereplő 50 gépes flottához ománi és dubaji pénzügyi források állnak rendelkezésre, hitel vagy tulajdonrész-vásárlás formájában. Ezeket eddig azonban nem hívták még le.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökének korábbi nyilatkozata szerint egyébként a cég kommunikációja igencsak előrehaladott, hiszen összhangban sincs azzal, amit ők a benyújtott adatok alapján látnak.
Minderre egyébként a Sólyom Holding vezérigazgatója, Lucsik János a Facebookon tett közzé egy cáfolatot, melyben megerősíti hitét a cégben, kifejti, hogy szerinte a sajtóorgánumok a meglévő munkát szeretnék lejáratni. Majd felsorolja, mi mindent tettek az elmúlt hónapokban; újdonság, hogy Magyarország legnagyobb vágóhídjának indításán is dolgoznak.
15 Sólyom-cég készül?
Ha pedig már a háttérben folyó munkálatokról van szó, akkor érdemes megjegyezni azt is, hogy a cégnyilvántartás szerint 15, az új légitársasághoz kapcsolódó cég létezik (bejegyzés alatt jelenleg), melyek a Sólyom AIR és egy működési terület néven futnak. Többségük esetében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a székhely, és többek között földi kiszolgáló, ingatlankezelő és építőipari beruházó kft is található a listában, sőt lesz Sólyom AIR FORCE ONE Kft. is.
Ami pedig a gépeket illeti, augusztusban mutatóban láthatta a közönség Álmos vezért, ami azonnal fordult is vissza az indulási helyére alkatrészekért. Ezen túlmenően a Sólyom Holding vezére szerint 6 gépre van lízingszerződésük, melyek közül kettő már teljesen üzemkész állapotban van, másik kettőnél pedig jelenleg is zajlanak az előkészítési munkálatok.
Mindenesetre a társaság indulásával szkeptikusokat vélhetően a fentiek sem tudják meggyőzni, főleg, hogy a Sólyom Holding vezére, Lucsik János szerint még mindig várnak a működési engedélyre. Sokak esetében ráadásul az csak erősíti a kétségeket a Sólyom Holding hirtelen - már-már semmiből - "feltűnő" márkaépítési szándéka, mely jóval előrehaladottabb állapotban van, mint ahogy a légitársaság helyzete áll. Ennek érdekében a Sales One Kft.-vel is partnerek lettek, amely cég vezetőinek előélete sajtóinformációk szerint nem igazán makulátlan.
Sólyom-lekvárt már ehetünk
Nincs még menetrend, nincsenek árak, sem információs telefonszám, viszont már van saját márkájú - Sólyom logóval ellátott - étolaj, ásványvíz, liszt és szatmári szilvalekvár, illetve utóbbinak pálinkával "extrásított" változata is. A cég kommunikációja alapján pedig idén még szeretnének megjelenni a Sólyom logós energiaitallal, aztán következőnek higiéniai termékekkel is.
Elnézve egyébként a Facebook-honlapon megjelent fotókat a termékekről, enyhén "photoshoppolt" hatást keltenek, ráadásul a Sólyom logó feltüntetését sem cifrázták túl, amit egyébként a hozzászólok több véleményben is megjegyeztek. Emellett olyan is van, aki az egész Sólyom légitársaságot egy kiválóan felépített marketingfogásnak nevezte: "amennyiben ez egy élelmiszeripari termékkör piaci bevezetése, akkor zseniális - végy egy brandingelt repülőgépet és a termékeid logóját azonnal egy ország megismeri". Egy légitársaság esetében ugyanakkor kicsit furcsának tartja az élelmiszeriparban való megjelenést.
Főleg, hogy nem ez lesz az egyetlen ágazat, ahol a Sólyom, mint márka megjelenhet. Ahogy a fentebbi táblázatból kiderül: lesz itt még építőipari, ingatlanforgalmazói, de marketing, pr-vállalkozás is többek között.
Sz.S
mfor.hu