4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lezárult a MÁV Cargo Zrt. privatizációja, miután a napokban a vevő Rail Cargo Austria (RCA) átutalta a MÁV-nak a 102,5 milliárd forintos vételárat. Az osztrák fél ezenfelül összesen 44 milliárd forint fejlesztést vállalt a MÁV Cargónál, ennek keretében például hatezer új vagont állít majd forgalomba. A MÁV a vételár csaknem harmadát tőkepótlásra, a többi részét pedig hiteltörlesztésre és beruházásokra kívánja fordítani. A GySEV Zrt. az Európai Bizottság döntése értelmében kiesett az üzletből. Mfor.hu tudósítás.

Reméljük, az utasok is látnak majd belőle valamit (Mfor-montázs)

"Már a MÁV számláján van az a 102,5 milliárd forint, amit az RCA fizetett a MÁV Cargóért. A részvénycsere megtörtént, a privatizációs tranzakció lezárult" – jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Heinczinger István.

Mire megy el a 102,5 milliárd?

A MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a vételár csaknem egyharmadát (mintegy 30 milliárd forintot) tőkepótlásra használják majd fel. Az összeg fennmaradó hányadának egy részét hiteltörlesztésre fogják fordítani – elsősorban a működési költségekre felvett, kedvezőtlen feltételű hiteleknél kívánnak élni az előtörlesztés lehetőségével.

A vételárat harmadrészt beruházásokra költik majd, így például fejlesztik az infrastruktúrát, és növelik a személyszállítás utaskomfortját – példaként az állomási és az információs szolgáltatások színvonalának javítását említette a vezérigazgató. Egyúttal megjegyezte: mivel hatalmas összegről van szó, ezért végeredményben a tulajdonos (tehát az állam) dönt majd a 102,5 milliárd forint sorsáról.

44 milliárd jut fejlesztésre

Ami a MÁV Cargót illeti, az RCA 44 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget a következő öt évben. Ferdinand Schmidt, a vállalat igazgatótanácsának tagja utalt arra, hogy ebből a pénzből elsősorban a magyar cég gördülőállományát kívánják rendbehozni: a vagonok egy részét felújítják, emellett hat ezer új vagont kívánnak forgalomba állítani.

Utóbbiak egy részét vásárolni fogják, másik részét pedig a miskolci vagongyárban kívánják legyártani – az arány a gyártók ajánlatától függ majd, tette hozzá Schmidt. A MÁV Cargo egyébként a miskolci gyáron kívül a Budapest közelében lévő BILK-terminált és a mintegy 13 ezer vagonból álló gépparkot is magával vitte a közös jövőbe.   



A két cég egyesülése révén Délkelet-Európa legnagyobb vasúti árufuvarozó vállalata jött létre, emelte ki Friedrich Macher. Az RCA igazgatótanácsának szóvivője szerint európai viszonylatban is jelentős társaság született, amelynek célja, hogy idővel – az egyértelműen piacvezető német vasút után – a francia és a lengyel árufuvarozó cégekkel egyenrangú vállalat, azaz ez európai piac második számú szereplője legyen. 



A MÁV Cargo és az RCA a jövőben közösen oldja meg az áruszálllítást Nyugat- és Délkelet-Európa, valamint Nyugat-Európa és a FÁK-országok eltérő vasútrendszerei között. Ezzel megerősödik a két vállalat pozíciója a Duna közlekedési folyosóban, és nem csupán Ukrajna felé, hanem a Fekete-tengerig és a Balkán térségbe is folyamatos kapcsolat jön létre.

Az RCA vezetői szerint a két cég együtt központi szerepet fog betölteni Közép- és Délkelet-Európa vasúti jármű-menedzsmentjében. A széles és keskeny nyomtáv közötti átrakóhelyként funkcionáló záhonyi állomást a német, az olasz, a francia és a svájci piac kapujává kívánják kiépíteni, emellett a tervek között szerepel egy logisztikai központokból és terminálokból álló hálózat kialakítása a kelet-közép-európai országokban. A MÁV Cargo és az RCA, mint két önálló márkanév egyébként továbbra is fennmarad.     

Növeli tulajdonrészét a GySEV-ben a magyar állam

Ami az üzlet versenyjogi részét illeti, az Európai Bizottság múlt héten jóváhagyta a felvásárlást – igaz, csak bizonyos feltételekkel. Ezek egyike, hogy a privatizációs tenderen győztes konzorciumban részes GySEV Zrt.-nek - versenyjogi okok miatt - ki kell szállnia az üzletből. Ez múlt héten már meg is történt: a cég részvényesei megszavazták a kilépést az RCA-val alkotott konzorciumból. A Népszabadság értesülései szerint a tíz százalékos részesedést négymillió euróért (mintegy egymilliárd forintért) adták el.

Az EU másik feltétele, hogy az RCA leányvállalata, a Speditions Holding GbmH vonuljon ki a GySEV Zrt.-ből, azaz adja el 5,7 százalékos részesedését. (A GySEV-ben tulajdonos még a magyar állam 61, illetve az osztrák állam 33,3 százalékkal.) Schmidt szerint a vevő a magyar állam lesz, az árral kapcsolatban azonban nem kívánt találgatásokba bocsátkozni.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!