Kísérleti nyulak a virtuális boltban

Másfajta megoldások is léteznek a fogyasztó feltérképezésére. Akad olyan, amely során bescannelnek egy újságot, és ezt egy monitoron keresztül kell nézegetnie a vizsgált személynek. Schantz ezt nem tartja életszerű szituációnak, s ennél a technológiánál azt sem lehet tesztelni, mit tesz a vásárló a kezébe kerülő újsággal, honnan kezdi lapozgatni vagy hogyan nyit ki egy reklámborítékot. A szakértő szerint sokan figyelmen kívül hagyják ezeket a szempontokat, pedig a borítékok hátulja nagyon jó reklámfelület.
Virtuális vásárlás
Nem ez az egyetlen készülék, amely a jövőben nagy segítséget nyújthat a marketingszakemberek munkájához, s már hazánkban is elérhető. A május 18-án zajlott Piackutatás Napja konferencián a Cognative és a British American Tobacco (BAT) közös prezentációjában mutatta be azt a háromdimenziós virtuális boltot, amelyben a BAT legújabb reklámját tesztelte. A szoftvert a szükség hívta életre: jóval költségkímélőbb megoldás volt a program fejlesztése, mint a valós bolti tesztelés. A kutatásra fordított idő is jelentősen lerövidült. Az egér segítségével vásárló ügyfelek minden rezdülését egy program rögzítette, ami később visszajátszható volt, az adatokat pedig kielemezték.
A szoftvert kifejlesztő Cognative arra is kíváncsi volt, máshogy viselkednek-e a fogyasztók a virtuális boltban, ezért kontrollvizsgálatot is végeztek. Az eredmények tanúsága szerint ugyanazokat a termékeket és márkákat nézik meg a vásárlók, mint egy valós szituációban, s szokásaik sem változnak a virtuális térben. Nem tekintettek máshogy a fogyasztók az elhelyezett reklámokra sem, sőt azok visszaidézése jobb arányt mutatott, mint a kontrollbolt esetében. Mindezt a készítők a képi megjelenítéssel magyarázták, így - amennyiben a reklámozók megfogadják a tanácsokat - kevesebb szöveg és több kép jellemzi majd a jövő reklámjait.
Istvánko Viktória