6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csütörtökön jelentette be a Groupon internetes vásárlói közösség 750 millió dolláros részvénykibocsátási tervét, míg pénteken a legismertebb webes rádió, a Pandora ismertette hasonló szándékát. A befektetők egyelőre lelkesek, ám hallani óvatos hangokat is. Mfor.hu háttér.

Egy bő évtizeddel a dotcom lufi után ismét reneszánszukat élik az internetes cégek, legalábbis ami a tőzsdei megjelenésüket illeti. Az utóbbi időszakban gyakorlatilag nem telik el úgy hét, hogy ne kerüljön sor újabb kibocsátásra és tőzsdei bevezetésre. Elég az elmúlt hetek nagy durranásait említeni, a Facebook legismertebb játékait gyártó Zynga, a Spotify nevű zeneportál tőkeemeléseit, a szakmai kapcsolatépítésre és álláskeresésre szolgáló Linked In vagy az orosz keresőóriás a Yandex tőzsdei bevezetését, a közösségi vásárlási modellt elterjesztő Groupon, vagy az internetes rádió, a Pandora kibocsátását említeni.

Ezek a részvényjegyzéssel járó aktusok során a befektetők először juthatnak hozzá széles körben a cégek papírjaihoz, ami egyelőre minden vállalatnál nagy sikert aratott. A Linked In esetében például a kibocsátás során már néhányak által magasnak tartott ár az első tőzsdei napon megduplázódott, de az orosz Google néven is emlegetett Yandex esetében is ötven százalék feletti száguldás jellemezte a tőzsdei megjelenést.

Az első napok nagy érdeklődése, mely során fellendültek a részvényárakat a cégek teljes értékét is erősen növelte. Nem véletlen, hogy megjelentek az első tamáskodók, akik újabb dotcom lufit vizionálnak. Ráadásul a két legnagyobb IPO (initial public offering - elsődleges nyilvános forgalomba hozatal), a Facebook és a Twitter kibocsátásról egyelőre még csak tervek vannak. Nem véletlen, hogy egyre több elemző fejti ki a véleményét, az árak reális vagy éppen túlzott voltát illetően.

Bár a Facebook üzleti forgalmát sohasem tették közzé, piaci értékét tavaly 50 milliárd dollárra becsülték. A kedvezményes csoportosított beszerzésekre szakosodott Groupont két év után egyesek 15 milliárd dollárra taksálják. A Twitterért versengő Google és Facebook hírek szerint 8-10 milliárd dollár körüli felvásárlási ajánlatokat tett a csiripek portáljának.

Tíz évvel az első internet-buborék kipukkadása után egy újabb kezdene dagadni? A szakértők, akik tanúi voltak annak, hogyan pattant szét az első buborék 2000 márciusában a New York-i tőzsdén, majd 2000 szeptemberében az európai piacokon, ma általában nem tartanak attól, hogy megismétlődik a folyamat. Pierre Kosciusko-Morizet, a Priceminister internetes marketingcég vezérigazgatója például a közelmúltban a Le Monde által készített anyagban úgy fogalmazott: "Buborékról akkor beszélünk, amikor egy cég piaci értéke kezd elszakadni belső értékétől. 2000-ig sok vállalkozás talált könnyen befektetőket annak ellenére, hogy nem volt jövedelmező. Ma más a helyzet: a most gazdát cserélő vagy felértékelődő cégek, mint a Facebook, nyereségesek." A Facebook már 2009 szeptemberében bejelentette, hogy mérlege pozitív, hasonlóképpen pénzt hoz a Zynga is.

Ám akadnak egyes kiemelkedően magas becslések, amelyek mégis problematikusak. "A Facebooknak tulajdonított 50 milliárd dolláros érték mintegy 150-szerese a várt adózás előtti eredménynek, ami jóval több, mint a szokásos arány" - ismeri el Kosciusko-Morizet. Mivel a cégek nem közlik részletes mérlegüket, a közkézen forgó számok nem egyszer csupán a következő évre vonatkozó becslés. Így például a Groupon 2011 évi bevételeit állítólag máris 4 milliárd dollárra taksálják, a Zyngáét 1 milliárdra.

Philippe Collombel, a Partech International kockázati befektetési alap illetékese szerint "a Facebook és a Groupon esetében nem buborékról van szó, hanem fogadásról, amelynek lehet győztese és vesztese is", idézte a Le Monde cikket az MTI. Corinne Lejbowicz, a Leguide.com vezérigazgatónője pedig úgy fogalmaz, hogy a két portál "a háló leghihetetlenebb jelensége: olyan gyorsan fejlődtek, hogy szinte minden versenytársukat megölték, ez magyarázza felértékelődésüket". "A pénzemberek kis számú kiválasztott cégbe ruháznak be, feltételezve, hogy néhány év alatt megismételhetik a Google sikerét. Ebből kiindulva a Facebook értéknövekedése már nem tűnik olyan őrületesnek, különösen azért nem, mivel a közösségi portál meg is teremti magának a Google detronizálásához szükséges eszközöket, és az internetezők hálóra lépésének fő kapujává válik" - fejtette ki Virginie Lazes a Bryan Garnier befektetési bank részéről.

A Google alig 12 év alatt a világ egyik legjövedelmezőbb cégévé vált és továbbra is olyan gyors ütemben bővül, mint egy frissen létrehozott innovációs start-up cég. 2010-ben üzleti forgalma 30 milliárd dollár volt, ami 24 százalékos növekedésnek felelt meg, profitja pedig 30 százalékos ugrással elérte a 8,5 milliárd dollárt. Az ilyen felértékelődéseket a befektetők megújult aktivizálódása is magyarázza. Lazes szerint "több mint két évvel a pénzügyi válság kezdete után a befektetők kockáztatási hajlandósága visszatért, ismét vonzzák őket az úgynevezett növekedő cégek". "Azért igyekeznek részt venni a tőkeemelésekben, mert a cégek tőzsdére vitelének előjátékát látják bennük, és úgy számolnak, hogy a művelet nyomán jelentősen megnövelhetik kezdeti befektetésük értékét" - hangsúlyozta a Le Monde-nak Collombel.

A spekulációt erősíti az is, írta a Le Monde, hogy egyes internetes és informatikai óriások valóságos pénzhegyeken trónolnak. Az Apple és a Microsoft egyaránt mintegy 50 milliárd dollárral rendelkezik, a Google tartalékai 35 milliárd dollárt érnek el. Ezek a cégek a technológia élvonalában járnak, ami döntő előnyt jelenthet, vagy lehetővé teheti a felzárkózást akkor is, ha a közösségi portálok vagy a mobil telefónia gyorsan változó terepének valamelyik szegmensében időlegesen lemaradnának. Sokan számítanak arra, hogy éppen ezért az élen haladó óriáscégek konkurenseik felvásárlására készülnek, ez is doppingolja a piac érdeklődését. Amikor a Groupon közölte, hogy a Google vásárlási ajánlatot tett rá, ez növelte körülötte a spekulációt. Az ajánlat 6 milliárd dollárról szólt a hírek szerint.

Ám ez a láz, írja a francia lap, a Szilícium-völgyre korlátozódik, Európában nincs szó buborékról. A vételár általában tíz-tizenötszöröse az érintett cég adózás előtti eredményének. Az áruk magas, de nem irreális, a befektetők nem vesztik el a fejüket - vagyis az internet nagyjai "megérik a pénzüket", legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!